Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Legend begins

Startat av Fredrik H, 28 november 2020 kl. 22:12:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Idag betraktas nog Mark Simonitch som en av hobbyns bästa och mest pålitliga designers. Jag tror inte att jag spelat något spel av honom som gjort mig besviken, det är alltid begripliga och väl genomtänkta spel som ger en bra känsla för vad som hände utan att vara alltför komplicerade. Av en slump plockade jag precis fram hans första spel och tänkte att jag lite kort kunde presentera det.

Passande nog heter spelet The Legend begins. Mark grundade sitt eget spelföretag (Rhino games) för ungefär 30 år sedan och gav ut TLB som sitt första spel, ett spel som handlar om Rommel och kriget i Nordafrika 40-42. De första två utgåvorna tänkte huvudsakligen 41, sedan gavs en tredje utgåva ut som täckte 40-42 och som dessutom hade en lite annan tidsskala. Jag har den tredje utgåvan. Det är kul att se hur har redan har ett antal bra idéer med sig från början. Jag tycker att det här spelet är det bästa spelet jag har spelat om Nordafrika (jag föredrar detta framför till exempel DAK).

Skalan är två veckor per turn och bataljoner och brigader/regementen som brickor. Brickorna har värden för anfall, försvar, förflyttning och tank/antitank-förmåga. Större enheter har upp till fyra steps så det är ett spel med nednötning i strider, vilket fångar mina läsningar av kriget mycket väl; Rommel kanske vinner en hård strid men till priset av att hans värdefulla förband är för nedslitna för att fortsätta. Det finns också en ganska utförlig modell för replacements och att bygga tillbaka skadade förband (en process som dagens Simonitch skulle ha förenklat).
Det finns förstås högkvarter, befästningar och liknande inslag. Flygmodellen är ganska utförlig (flygplan efter modell, flygbaser etc) och de två kombattanterna utvecklas genom hela spelet (de olika regementena får uppgradera så brickorna byts ut mot nya med bättre utrustning/stridsvagnar dvs bättre värden). För att fånga Afrika-känslan så finns förstås en Malta-tabell som turn för turn ger förutsättningar för  axelns underhåll och förstärkningar, kort sagt så finns nog allt med som jag vill ha med i spel om kampanjen (jag skulle inte tackat nej till politiska random events förstås, men det skulle jag inte tacka nej till i Fia med knuff heller).

En turn är som sagt två veckor, men man får gå och slå ett antal gånger under en runda. Varje sida har två primary, en secondary och en tertiary-aktivering som allihopa läggs i en kopp. Sedan dras sju av dessa under en turn. Under primary får man gå och göra allt man vill, secondary går man hälften och tertiary en tredjedel. Det gör att man inte vet vem som kommer att få aktivera eller hur omfattande aktivering det blir. Dessutom är det en spelare som blir blåst på någon av sina aktiveringar. Det här gör att en tvåveckorsturn kan bli väldigt händelserik med anfall och motanfall om vartannat, följt av rundor då båda bygger upp sig.

Jag gillar spelet och funderar på en replay, men vet inte om systemet passar för det. Vi får se. Gillar man WW2 i Nordafrika tycker jag att man ska unna sig att testa detta, det är kul som spel och dessutom så får man ju meta-upplevelsen att testa en hobbygigants första spel. 

paco

Kul. Trevlig recension. Har funderat länge på att köpa det spelet. Nu jobbar ju Mark på ett nytt spel som har arbetsnamnet North Africa 41 som jag hoppas väldigt mycket på. Jag tror inte de är ett omgjort The Legend Begins , även om det behandlar samma ämne. Han har ju utvecklat sin designkompetens och lärt sig en del sedan han gjorde The Lgend Begins.

Strv102r

Beskrivningen påminner om S&T The Desert Fox av R Berg tycker jag. Vill minnas att det var ett bra spel.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 29 november 2020 kl. 11:19:07
Beskrivningen påminner om S&T The Desert Fox av R Berg tycker jag. Vill minnas att det var ett bra spel.

Det finns likheter och dessutom en liknande känsla, även om jag föredrar TLB. Jag har Bergs spel (de två som kom ut) men har inte samma erfarenhet av att spela dem.

Micke G

Citat från: paco skrivet 28 november 2020 kl. 22:54:06
Kul. Trevlig recension. Har funderat länge på att köpa det spelet. Nu jobbar ju Mark på ett nytt spel som har arbetsnamnet North Africa 41 som jag hoppas väldigt mycket på. Jag tror inte de är ett omgjort The Legend Begins , även om det behandlar samma ämne. Han har ju utvecklat sin designkompetens och lärt sig en del sedan han gjorde The Lgend Begins.
Mark har skrivit lite och postat några bilder på North Africa '41:

https://www.facebook.com/groups/826794867437885/permalink/2722778947839458/