Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Invasion Sicily (GMT)

Startat av Elias Nordling, 28 december 2020 kl. 17:26:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Efter ett evighetslångt parti Less than 60 Miles hade jag inte längre något uppbokat på mitt solitärpillande, så jag beslöt mig att plocka fram Invasion Sicily från GMT som jag aldrig spelat. Det var ett av de första spelen GMT gav ut efter att de hade en krisperiod och införde sitt P500-system.

Spelet kommer i en ziplock och är designat av Vance von Borries, men kör ett enklare system än East Front-serien eller Roads to XXX som han gjorde senare. Jag tycker att Vance von Borries har en tendens att fastna i detaljer som ibland gör det svårt att veta om man spelar rätt. Lite sånt finns det här med, i synnerhet när det gäller invasioner och sjötransporter, men annars är det ett rättframt system.

Enheter har ett kvalitetsvärde som är mycket viktigt, och som man ofta slår tärning mot. När man anfaller måste stackar utöver den första slå för att inte få sitt stridsvärde halverat, motoriserade enheter som slår över sitt kvalitetsvärde kan reaktionsflytta före strid eller retirera om de blir anfallna, och dessutom är kvalitetsskillnaden en modifierare.

Däremot är artilleri och flyg rätt värdelösa. Även de måste slå för att vara med i strid, men de tillför så lite stridsvärde att man nästan inte bryr sig.

Det finns ett introscenario och tre huvudscenarior, där en är den historiska invasionen, en är fri setup, och en är fri setup med möjlighet att invadera Kalabrien utanför flygtäcket. Det historiska scenariot är väl det enda som lämpar sig särskilt väl för solitärpillande så det körde jag. Det känns riggat för seger för axelmakterna, och jag avbröt efter att ett samlat brittiskt försök att slå sig igenom den tyska linjen slutade i en serie katastrofslag. Det vore intressant att prova något av de andra scenariorna ftf någon gång. Men först måste man begripa invasionsreglerna.

Betyg: 4-
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Kul, det här ligger någonstans i någon låda och har inte varit på bordet på 20+ år. Jag har absolut inget minne av vad jag tyckte om det, men det skakade uppenbarligen inte om min värld eftersom det inte spelades mer. Det kan ju vara situationen förstås.
Sedan skulle färgsättning på italienska förband i krigsspel vara en helt egen tråd. Det finns ingen vettig tradition på området tydligen, lila slår mig inte som den mest naturliga (även om inget slår röda amerikaner i Gulf strike).

Elias Nordling

Jag tycker färgsättningen gör spelet snyggt, men min syn har passerat gränsen då jag kan läsa små svaeta förbandsbeteckningar på mörkbruna brickor. Lyckligtvis spelar de ingen roll.

Problemet med egentligen alla spel om Sicilien är att du har några poyentiellt intressanta dagar efter landstigningen, följt av enmånadslång stormning av ett bergsfäste, vilket är mindre spännande. Det här spelet försöker som sagt kringgå det genom att öppna upp situationen men jag har inte provat den biten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"