Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Crusader Rex

Startat av mib, 8 september 2005 kl. 16:10:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mib

I måndags fick jag äntligen Columbia Games senaste tillskott bland blockspelen; Crusader Rex.

Crusader Rex behandlar tiden kring det tredje korståget, mer specifikt år 1187-1192. Den frankiska sidan består av Outremer (de riddare, främst franska, som  skapade ett eget kungarike i nuvarande Libanon-Israel-Palestina), riddarordnar (Tempel- och Johanniter-orden), pilgrimer och korsfarare. Den muslimska sidan är uppbyggd runt Saladin och hans släkt, med allierade emirer och en blandning av turkiska, kurdiska och arabiska trupper.

Spelet består av en långsmal karta över Mellanöstern, från Antioch i norr till Egypten i söder, 56 st block med tillhörande etiketter, 25 st kort och ett regelhäfte.

Kartan ser mycket bra ut. Det är en point-to-point karta med städer/befästningar och vägar. En sak jag genast upptäckte då jag tog fram kartan var ett feltryck; en av de franska 'holding boxarna' saknar ram. Trist, men inte livsavgörande.

Blocken har tydliga etiketter som man får klistra på själv. Jag noterade att mina block var ojämnare än vad jag tidigare sett i t.ex. Hammer of the Scots.

Korten är snygga och består av 21 'poängkort' och 4 specialkort. Dock borde de ha rundskurits i hörnen och laminerats, för bättre hållbarhet.

Nu till själva spelet. Medels slump avgjorde att jag skulle spela saracen och Henrik skulle spela frank. Vi ställde upp enligt anvisningarna, och det ser tungt ut för frankerna, trots att de har fyra av sju victory cities från början.

Ett misstag i första draget öppnade för en muslimsk ilmarsch in i ett tomt Jerusalem. Saladin var inte sen att utnyttja tillfället och intog staden. Samtidigt vandrade en stor muslimsk här från Aleppo till Antioch. De frankiska försvarna drog sig in i borgen och saracenerna stormade. Efter ett mirakel från Allah tog saracenerna utan större förluster Antioch i besittning.

Frankerna var rasande över den snöpliga förlusten av Jerusalem och kastade in allt de hade för att återta den heliga staden. Saladin och hans tappra mannar höll dock ut bakom Jerusalems höga murar, men striderna var väldigt blodiga. En saracensk armé från Egypten kom dock Saladin till undsättning och lyckades bryta belägringen och orsaka frankerna svåra förluster.

Efter första året 1187, hade Frankerna lidit svåra förluster och förlorat Jerusalem och Antioch. Saracenerna hade endast tagit små förluster och stod redo att fortsätt offensiven från norr. Det såg onekligen mörkt ut för de kristna.

År 1188 började med taktiskt manövrerande runt Jerusalem för att positionera styrkorna. I norr drog Saladin ihop sina trupper och stormade Tripoli. Frankerna drog samman sina kvarvarande styrkor kring Acre och gjorde utfall mot saracenska arméer, som dock vek undan. Saracenerna fortsatte sakta söderut och befäste sina positioner längs vägen.

I början på 1189 drog Saladin samman en stor armé utanför Acre. Frankerna med kung Guy i spetsen gjorde ett desperat sista försök att ta Jerusalem, men de slaktades till sista man. Istället stormade de muslimska styrkorna Acre och spelet slutade omedelbart då saracenen tagit alla sju vinststäder.

Observationer efter spelet:
Vi tyckte båda att Hammer of the Scots 'area'-karta var tydligare än point-to-point-kartan. Det var rätt ofta man fick flytta på block för att se vägar, befästningensstorlek etc.

Frankerna har en svår position i början och måste vara försiktig och behålla sina styrkor. Saracenen har större valfrihet och kan i princip välja vart han vill köra sin offensiv/er (norr, mitten eller söder).

Det blir spännande att spela Frank i vårt nästa parti och prova lite av mina ideer för hur man skall göra ett bättre jobb.

Reglerna är fortfarande enkla, men både jag och Henrik upplevde att de nya elementen i strid (Knight's Charge, Harrying, Besieging, Storm, etc.), har tillfört viss komplexitet. Generellt tycker vi Siege-reglerna funkar bra, men vi har ett litet frågetecken kring harrying och sedan retirera in i en befästning, vilket tycks gynna saracenerna väldigt mycket.

Innan jag ger ett slutgiltigt betyg måste jag spela det mer, men jag kan säga redan nu att jag gillar det.  :up: Jag planerar att riva av några partier i helgen, så jag kanske har mer att säga på söndag.

/Michael

tinG

Mitt spel fastande i tullen.... vilket resulterar i ytterligare -195 spänn i kassan. Blev sur när jag fick försändelsen från postkontoret och har följdaktligen inte ens hämtat ut mitt spel!

Ditt inlägg får mig nu på bättre humör så jag skall skramla ihop slantarna imorgon och gå ner till "Spelhugget" på Masthuggstorget och plocka ut min skattade dyrgrip...

/jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

mib

Citat från: "tinG"Mitt spel fastande i tullen.... vilket resulterar i ytterligare -195 spänn i kassan. Blev sur när jag fick försändelsen från postkontoret och har följdaktligen inte ens hämtat ut mitt spel!

Hmm, mitt också.  :evil: Så det blev ett dyrt spel.

/Michael

Doomfarer

Känns som Columbia spel ofta fastnar i tullen. Samma sak hände en kompis.

Hoppas bara mitt spel inte fastnar också... :cry:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Jon Karlsson

Arga unga män som sedan tidigare är kända för att lägga extrema mängder tid på att simulera miltära operationer köper ett spel som går ut på att muslimer dödar västerlänningar i Mellanöstern och ni undrar varför tullen intresserar sig... 8)

Hur fyller frankerna på och får in korstågarna (förstärkningarna i boxarna ute i sjön)? Är det slumpat och spelavgörande (à la vad man hört om hur fransmännen är i Liberty)? Hur funkar spelets ekonomi? Är det Hammer (med utökade stridsregler) rakt av i övrigt?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Jon Karlsson

Jo, och som varande manöverkrigsfetischist undrar jag hur mobila styrkorna är och hur lättmanövrerad kartan är? Finns det bottleneckar à la Mentieth i Hammer eller kan man flankera eller förbigå fiendens styrkepositioner?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

mib

Citat från: "Jon Karlsson"Jo, och som varande manöverkrigsfetischist undrar jag hur mobila styrkorna är och hur lättmanövrerad kartan är? Finns det bottleneckar à la Mentieth i Hammer eller kan man flankera eller förbigå fiendens styrkepositioner?

Angående förstärkningar;

Efter första året så drar båda sidor ett block ur respektive 'draw pile' i varje fas utom vinterfasen. Dvs fem block på ett år. Om frankerna får upp en korsfarare så läggs den på lämplig 'holding box' tills alla tre av samma sort kommit upp. Korsfarana är uppdelade i tre grupper med tre block var (Richard Lejonhjärta, Philip och Barbarossa). Richard och Philip får landstiga i vänligt sinnade hamnar och Barbarossa kommer marscherande norrifrån (Antioch). Att ta in blocken på plan kostar 1 MP/st.

Frankern har även fyra pilgrimmer i sin 'draw pile' från början. Om han drar en av dessa får de placeras i valfri vänlig hamn.

Frakernas förluster (utom riddarordnarna) hamnar i 'draw pilen' och om dessa dras så placeras de i sitt hemområde.  Om hemområdet är ockuperat så får de placeras i en vänlig stad, men har då bara styrka 1.

Saracenerna placerar sina dragna block i respektive hemområde, oftas Egypt, Damascus eller Aleppo.

Utöver blocken man drar får man förstärka sina enheter på plan under vinterfasen, på samma sätt som i Hammer of the Scots.

Jag har inte spelat tillräckligt för att uttala mig hur avgörande vilka bloick man drar är. Dock har jag insett att man som frank måste vårda de block man har på plan, för att inte minska sannolikheten att få korsfararna. Från början består draghögen av 9 korsfarare och 4 pilgrimmer.

Kartan i Crusader Rex tycker jag ger upphov till mer rörliga strider med möjligheter att gå runt och skära av fiender. Det finns oftast ett flertal vägar för att nå sitt mål och ofta behöver du utnyttja flera av dem för att få fram tillräckligt med trupper (vägarna är begränsade). Enheterna är generellt snabbare (3 i förflyttning)och det finns ingen terräng som stoppar dig (röda gränser i Hammer).

Grunden för stridsreglerna är densamma; styrka (1-4), attackvärde (A3, B4, C2 etc.), förflyttning (2 eller 3). Sedan är Siege, Storm, Knight's Charge och Harrying tillagt.

/Michael

Vvornth

Jag är medveten att tråden är gammal, men lägger mina kommentarer här istället för att starta en ny tråd.

Detta spel är verkligen en utmaning att spela som Frank! Inte nog med att man inte på långa vägar är jämbördig med Saracener i styrka förrän någon gång det tredje året så är Frankernas sprida positioner i början av spelet något som gör dom mycket sårbara.

Jag är för tillfället inblandad i ett parti där hela norra "Israel" fallit till Saracenerna efter att jag försökt mig på ett par tidiga motanfall. Allt som behövs är lite olycksamt tärningsrull och Antioch är direkt i fara för de överväldigande strykorna.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

Citat från: "Vvornth"Jag är medveten att tråden är gammal, men lägger mina kommentarer här istället för att starta en ny tråd.

Detta spel är verkligen en utmaning att spela som Frank! Inte nog med att man inte på långa vägar är jämbördig med Saracener i styrka förrän någon gång det tredje året så är Frankernas sprida positioner i början av spelet något som gör dom mycket sårbara.

Jag är för tillfället inblandad i ett parti där hela norra "Israel" fallit till Saracenerna efter att jag försökt mig på ett par tidiga motanfall. Allt som behövs är lite olycksamt tärningsrull och Antioch är direkt i fara för de överväldigande strykorna.

Se till att använda de uppdaterade Rules 1.3. Betydligt förbättrad spelbalans, bla är sarakerenas emirer icke uppbyggbara...
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Föreningens ex är sprillans, och det känns som de där reglerna är identiska med det. En update history skulle vara hjälpsam. Eller så får jag bärga mig till lördag då jag kommer ned till lokalen igen helt enkelt. ;)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

Citat från: "Vvornth"Föreningens ex är sprillans, och det känns som de där reglerna är identiska med det. En update history skulle vara hjälpsam. Eller så får jag bärga mig till lördag då jag kommer ned till lokalen igen helt enkelt. ;)
Nyheterna markerade med röd text - det är inte mycket med ändå värt att använda sig av.
-- Napoleon Bonaparte