Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BjornH

Bucket list of epic wargame experiences (BLEWE)

Startat av BjornH, 25 april 2021 kl. 10:40:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Hej,

När jag började spela krigsspel för ca 30 år sedan hann jag uppleva några stora spel innan det blev en lång paus med plugg, barn e.t.c. Nu är jag ju som bekant igång igen sedan en tid tillbaka och nu känner jag att jag saknar några spelupplevelser som en klassisk krigsspelare borde ha upplevt.  :)  Sedan länge har jag tänkt att dessa borde jag ha spelat innan jag dör (ingen specifik ordning):

Empires in Arms
Red Barricades (ASL)
World in Flames
Europa Universalis fr. 1993

Av ovanstående har jag avklarat World in Flames, det var för länge sedan med 5th Ed. och jag känner att en match Coll. Ed. skulle sitta fint. Europa Universalis har jag fått testa i alla fall, tack Delirium! Red Barricades och Empires in Arms kvarstår helt. Listan bygger helt på känslor av förundran som kvarstår från mina ungdomsår, därav inga nya spel. Kanske lite orationell och kanske finns det numera 'bättre' alternativ, men det kan jag inte ta någon hänsyn till. Och såklart, som det sig bör är det en drömmares lista, andra spel ska såklart också hinna spelas i stor utsträckning utöver detta. :D



Vidarrr

Vi spelade ett drygt halvt parti Empires in Arms på gymnasiet för drygt 20 år sedan. Magiskt, men vi gjorde mycket regelfel och trots att vi bara var sex spelare gjorde logistikproblemen att det rann ut i sanden.

Scipio

Spelade Empires in Arms när vi var små i slutet av 80-talet men jag dammade av det igen för 3 år sedan och spelade 1805-1807 över en spelhelg.
Det kändes inte ohanterligt stort och långt och det är fortfarande ett spel som har den där charmen kvar.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Peojon

Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Wes

Rolig tråd.

Red Barricades är ju klart med. Fast idag finns det ju en del andra man kan köra med samma tema.

Jag har ju själv annars idén att spela igenom en typ eller serie av spel i historisk ordning, t.ex GBoH eller flygspelen Bloody April, Burning Blue, Downtown etc.

Det var någon på forumets som för några år sen pratade om att spela igenom alla slag i historien. Låter som ett kul ambitiöst projekt, speciellt om angör det i kronologisk ordning.
Själv är jag framme vid 400 BC typ med en del slag som inte finns som spel ospelade givetvis.  :)

Strv102r

Vi körde alla spel om amerikanska inbördeskriget som jag hade eller kunde uppbringa med start 2011, 150 års-jubileet, och slutade 2015. Antietam och Shiloh 2012, Gettysburg 2013 i början av juli och Cesar Creek 2014, så vi höll historiskt tempo. Det blev bara ACW under de åren.

Vi har också kört Musket & Pike i kronologisk ordning. I motsatts till ACW där det blev vilt mixande av system från ett spel till ett annat underlättade denna serie regelläsandet.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

#6
Empires in arms har jag startat ett otal ggr men det faller alltid på att inte hitta 7 spelare............dock kvarstår drömmen ...(samma designer som till WIF)

Red barricades har jag spelat delar av kampanjer i princip varje år ibland startat upp flera spel eller flera omgångar sedan det släpptes 1990, just nu är gänget i lokalen inne på sitt tredje år av samma kampanj...... Skulle kunna spela ENDAST detta spel resten av min karriär

WIF (De Luxe Collectors Edition sista tre åren) har jag spelat lika mycket som barrikaderna , i princip, plockade faktiskt ner sista kampanjen idag.... PGA corona
WIF är ett SANSLÖST bra SPEL... ingen simulering, men som SPEL är det i princip oslagbart, (möjligen då red barricades, det är ALLTID ett av dessa spel uppsatta i vår spellokal)massor med optioner för varje spelstart, skitkul att bygga sina trupper, skitkul med US entry....
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

nielsen.filip

Citat från: BjornH skrivet 25 april 2021 kl. 10:40:00
Empires in Arms
Red Barricades (ASL)
World in Flames
Europa Universalis fr. 1993

Nu har vi ju av någon outgrundlig anledning börjat nerifrån på din lista. Vidare har vi visat att jättespel är möjliga (och önskvärda). Så jag tycker vi börjar med Empires in Arms. Pax för att inte vara landet med mest att göra (frankrike?)... Känner mig fortfarande lite sliten från min personifiering av Karl V i EU.

aegneus

Vem har INTE EiA på sin episka todo-lista ? Jag har det definitivt.

Jag tror också att det goda med Covid är att vi upptäcker hur pass OK det är med TTS. Att starta ett episkt spel på ett konvent , fortsätta online och kanske göra upp om spelhelg vid tillfälle kan ju vara så man får en chans att beta av de stora sakerna. Just nu har jag bra upplevelser av EU:PoP (som är lite mindre episkt men inte på något sätt litet )

Frågan är om Twilight in the East passar in i den här spelmodellen.

Fredrik H

Om man tidsbestämmer diplomatin i EiA så kommer man nog långt på ett konvent, ingenting i spelet är särdeles komplicerat. Jag kan inte påstå att jag gillar vare sig stridssystemet eller politiken, men det är en väldigt minnesvärd upplevelse att spela på sju spelare (har spelat det en hel del för typ 20 år sedan). Mycket rimligare projekt än EU. Frankrike bör spelas av någon erfaren och aggressiv, Turkiet och Spanien har ett par intressanta val men dominerar inte spelet direkt. 

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 27 april 2021 kl. 15:50:49
Om man tidsbestämmer diplomatin i EiA så kommer man nog långt på ett konvent, ingenting i spelet är särdeles komplicerat. Jag kan inte påstå att jag gillar vare sig stridssystemet eller politiken, men det är en väldigt minnesvärd upplevelse att spela på sju spelare (har spelat det en hel del för typ 20 år sedan). Mycket rimligare projekt än EU. Frankrike bör spelas av någon erfaren och aggressiv, Turkiet och Spanien har ett par intressanta val men dominerar inte spelet direkt.

aggressiv var ordet.... Amen
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Andreas Lundin

Jag. Jag har inte EiA på min lista. Men jag kan förstå att andra har det. För mig känns det mer som rotfyllning (nu har jag aldrig varken spelat EiA eller haft en rotfyllning, men ändå!). Framförallt om man skulle tvingas spela Spanien eller Turkiet... Det är lite som att spela USA i WiF och så lägger man ner spelet 1941... (då har man haft skoj!).

När jag tänker efter så har jag nog inget spel på  strategisk nivå på min lista. Jag vet inte längre om jag ens har någon lista. :(
Kul tråd ändå. Så jag kommer nog med en form av lista ändå och när jag funderat på frågan dyker alltid samma speltitel upp:

1914: Twilight in the East.

Andra spel som kanske skulle kunna vara på listan:

Deadly Northern Lights
Carthage the first Punic War
7 Ages
Någon HASL (men inte RB-den känns uttjatad) - kanske Dinant?



Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

BjornH

Imponerande med igenomspelning av am. inbördeskriget! Själv tror jag inte jag skulle orka samma tema i mer än typ 2 spel i rad. :)

EiA verkar vara på fleras lista, kanske läge för att göra ett försök vid tillfälle. Jag äger inte ens spelet... 7 Ages kom jag på nu att jag också vill testa, ger dock inte samma orationella skimmer i min spelsjäl som de andra hägringarna.






Elias Nordling

7 ages var en stor besvikelse för mig. Krom som sölade ner spelet i stället för att förhöja det, men framför allt ingen motor som drev spelet framåt. Vi hamnade i en situation där den enda som kunde föra spelet vidare till nästa era också var garanterad att ticka in mer poäng per omgång än de andra i den rådande eran, så varför skulle hen?

Men Empires in Arms blev jag sugen på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Där ser man! Förutom EiA och TitE så är 7 Ages också på min lista - skall vi säga att vi kör det på ett konvent någon gång de närmaste åren ?

( I övrigt vill jag återbesöka WiF 5th ed, spela OCS Case Blue: Uranus och köra Frank Chadwicks Operation Crusader - gärna med GM)