Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire IX • 8 - 10 oktober 2021 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 5 maj 2021 kl. 12:56:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mats Eden

Stellar Horizon - Från Malmö hoppas Andreas Lundin och jag att det finns plats för oss på lördagen.

Mats Eden

Avseende antalet så är väl max sju i kampanjen.

Jag kan ta med mitt ex om det är så att vi sätter upp två omgångar.

/Mats

Fredrik H

Citat från: Mats Eden skrivet 30 september 2021 kl. 10:14:47
Avseende antalet så är väl max sju i kampanjen.

Jag kan ta med mitt ex om det är så att vi sätter upp två omgångar.

/Mats

ja det är sju på pappret, men jag tror inte det är ett spel som tjänar på att ha max antal spelare per parti. Det är mer av ett spela bredvid-spel än något krigiskt 4x-spel (det är i alla fall min känsla). Därför tror jag att kanske fyra per parti funkar skapligt (jag behöver inte vara en av dem), i alla fall om man som jag aldrig spelat det förut. Jag misstänker att det blir väldigt långsamt annars. Det vore bra med ett extra exemplar Mats, jag hade inte gissat på att 150 turns av stillsamt rymdupptäckande skulle bli konventets FOMO.

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 29 september 2021 kl. 22:57:36
Citat från: Fredrik H skrivet 29 september 2021 kl. 21:19:00
Kan väl också säga att spelet verkar tämligen detaljerat, ganska långsamt och inte så tävlingsinriktat i början, men det dryper onekligen av trovärdigt berättande. Det tycks onekligen passa mig, bra att du frågade efter spelet Björn!
Lördag låter väl bra för då får du ytterligare en natt att plugga in reglerna på.
Kan man förbereda sig på något annat sätt än att googla på Bezos, Branson och Musk?

Egentligen inte, men om man vill få en uppfattning om tempot kan man ägna ett par minuter åt den här: https://www.youtube.com/watch?v=X5JXvl0MoK0

Mats Eden

Jag delar din uppfattning att 4 kanske är rimligt (om inte alla är extremt effektiva  :lol: )

Jag tar alltså med mitt också.

/Mats

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet 30 september 2021 kl. 09:35:12
Nu har jag spelat Black Rose Wars tre gånger och tycker verkligen om spelet. Jag kan gärna lära ut/dema det flera gånger under veckan för de som vill. Faktisk speltid för oss 4 timmar på fem spelare men beror på hur länge man behöver planera, kan minska kraftigt med mer casual eller snabbtänkta personer.

Placerar in sig i kategorin halv-filler med mycket action och comic relief men med djup också för den som vill försöka vinna. :) Kan egentligen passa vem som helst vid rätt tidpunkt under ett konvent.

Man spelar en av upp till sex magiker som fightas alla mot alla på en karta bestående av olika rum som kan aktiveras för olika bonusar. Man har tillgång till sex magiskolor från vilka man drar spell cards som man måste förplanera till viss del vilka man vill använda under en runda. Man får poäng av att besegra andra magiker (som respawnas, man är inte "ute"); klara quests och förstöra rum. Väldigt lite dödtid, särskilt förmågan att aktivera traps och protections som är dolda tills man bestämmer sig för att trigga dem gör att man är engagerad hela tiden i vad andra gör. Events gör att klockan tickar i spelet och själva "Black Rose" (spelet) vinner om man inte är tillräckligt snabb/kompetent.

Regler ("Corebox Rulebook") här: https://ludusmagnusstudio.com/black-rose-wars/black-rose-wars-rules/

Om lucka uppstår vid rätt tillfälle låter det intressant

Delirium

Gott. En bild på spelets karta: https://www.boardgamegeek.com/image/6254245/black-rose-wars

Här en bild på en spelares hand med spells innan de plottas inför action: https://www.boardgamegeek.com/image/6254246/black-rose-wars
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

BjornH

Vi har försiktiga planer på ett parti 1817 under torsdagen. Alltså 18xx spelet som är extra köttigt och med en hel del ekonomisk krigföring. Skulle behöva 1-2 pers till för att kunna ringa i börsklockan. Inkluderar äkta pokermarker!

Granlid

Nu får jag sluta läsa denna tråd, abstinensens blir svår denna höst eftersom jag inte kan komma.
Får hoppas att lägeskartan på övningen lindrar något.   :ultra:
Friendly fire isn't.

Andreas Johnson

Till oss som ska spela GMT:s Pericles. Vem tar med spelet?  Jag har det men ska åka tåg och skulle gärna slippa dra det då det är ett tungt spel om nån åker bil och har möjlighet att ta det?

Läser regler för fullt. Har inte spelat det själv tidigare men kanske nån av er andra har?

För övrigt finns det plats för en fjärde spelare.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Wes

Andreas Johnson

thermopylai

Citat från: Andreas Johnson skrivet  3 oktober 2021 kl. 11:27:30
Till oss som ska spela GMT:s Pericles. Vem tar med spelet?  Jag har det men ska åka tåg och skulle gärna slippa dra det då det är ett tungt spel om nån åker bil och har möjlighet att ta det?

Läser regler för fullt. Har inte spelat det själv tidigare men kanske nån av er andra har?

För övrigt finns det plats för en fjärde spelare.

Fyra spelare? Är Pericles ett COIN? Vilka factions spelar man då? Perserna och Atens lydstater som egna sidor?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Sorry, never mind. Jag blev för nyfiken och kollade på GMT. Man spelar alltså politiska opponenter inom Aten respektive Sparta-allianserna, med nån sorts Churchill-system.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Johnson