Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Prussias Glory

Startat av Strv102r, 24 juli 2021 kl. 16:41:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Vänstern kollapsar för fransmännen efter att motanfall, som verkade lovande, mot de från norr kommande allierade misslyckats. På högerns norra del däremot krossas del av de allierade som tagit sig över mur och å av ett motanfall, och resten är illa omringade. På högerns södra del pågår en  förvirrad kavallerifäktning.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den franska vänsterns kollaps accelererar. Kavallerifäktningen på högerns södra del slutar till hanovrarnas-preussarnas fördel, vilket var lite överraskande. På högerns norra del däremot krossas de sista allierade förbanden söder om vattendraget, och ett franskt motanfall tar sig över på norra sidan! Det hindrar dock inte att den franska armén når demoraliseringsnivån. Den franska reserven, det gulmarkerade kavalleriet och det oranga infanteriet rör sig mot vänstern för att försöka rädda situationen.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Med tappet för demoralisering så går det snabbt sämre. Vänstern, som fylls på av mer grupp, trycks ytterligare bakåt till del i flykt. I norr slås motanfallet tillbaka i flykt av ett allierat motanfall. Fransmännen når nu sammanbrottsgränsen vilket i sig orsakar mer flykt och oordning i "leden".

De allierade har också stora förluster och hade nått demoraliseringsgränsen med råge, om det varit för den fiffiga regeln om combat success. Den innebär att varje gång en fientlig bricka elimineras eller "routas " så får man en combat successpoäng. Tre sådana tar bort en egen förlust moralmässigt. De allierade har sådan framgång att de egna förlusterna visserligen är besvärande, men risken för demoralisering hålls låg.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Efter det moraliska sammanbrottet går det snabbt sista GT. Den franska armén har ingen motståndskraft kvar alls. Ferdinand själv deltar i en svepande kavallerichock som kör över bland annat en artillerigruppering, men en desperat fransos sopar till honom i huvudet med en laddstake! Ferdinand går ner för räkning men överlever.

Spelet slutar där. Båda sidor har väsentligt högre förluster än historiskt. Segervillkoren räknar inte ens med att fransmännen ska bryta samman helt. Demoralisering tas upp, men inte sammanbrott. Rent tekniskt är det substanstial allied victory, som historiskt.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Zorndorf augusti 1758.

F2 möter ryssarna när han försöker häva belägringen av Küstrin. Nedan från Wiki.

"För att förhindra att ryska och österrikiska trupper förenades, för att inta Berlin, beslöt Fredrik II av Preussen att slå till snabbt och hårt, som i sin kampanj året tidigare som gav segrarna vid Rossbach och Leuthen. Fredrik II manövrerade i en frågetecken-liknande manöver in bakom Fermors pågående belägring av Küstrin, cirka 80 km öster om Berlin. Vid gryningen den 25 augusti märkte ryska kossacker att den preussiska hären smygit in bakom byn Zorndorf, efter att ha marscherat runt deras högra flank.

Detta var första gången Fredrik personligen mötte ryska styrkor under sjuårskriget, en drabbning som skulle komma att bli ett av de blodigaste slagen i historien. Ryssarna led betydligt större förluster än preussarna, men hade också större styrkor i utgångsläget. Det kom därför inte till något avgörande i slaget, och båda styrkor drog sig tillbaka. Resultatet blev att preussarna fick andrum, samtidigt som de måste acceptera fientliga styrkors närvaro inne på deras territorium."

Manövern innebar att han slapp anfalla genom skog och sankmark och över vattendrag, men de numerärt överlägsna ryssarna står fortfarande till del på höjder. Ryssarna i sin tur gjorde bara helt om.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ovan alltså utgångsgruppering sedd från det ryska perspektivet. Preussaren inleder med att framgruppera kavalleriflyglarna och också låta infanteriet framgruppera med artilleriet, som är mycket starkt, mot den ryska Centern. Min kavallerivänster är starkare en preussarnas spegel, så jag låter dem gå till anfall. Jag passar också på att anfalla det yttersta preussiska infanteriförbandet på deras höger, som är mycket svagt. De preussiska infanteristerna rids ner, urrah, men hans kavalleri nitar de mina ganska rejält. På min höger grupperar jag fram mot Seydlitz. Min center justerar sin gruppering för att nyttja höjderna optimalt. Det har jag lärt mig är effektivt från Prag och Kölin. Jag begick nyss två allvarliga misstag.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det ena misstaget var att gruppera infanteriet inom räckvidd för det preussiska artilleriet. Även om det är på maxavstånd  får han god verkan då han kraftsamlar eld från flera enheter mot ett mål. Mitt eget artilleri är inte grupperat i främre ledet utan är tänkt att möta preussaren med eld när han tvingar mitt främre led bakåt med sitt infanteri. Det verkade klokt när jag valde att göra så, hans infanteri borde betvinga mitt och jag ville inte omgruppera artilleriet och låta dem ta eld utan att kunna skjuta tillbaka under omgrupperingen. Men nu är mitt infanteri värnlöst och han kan bara bängla på! Det uppstår ett hållit min linje mellan Centern och den yttersta högern. Den preussiska vänstern kan anfalla den yttersta högern från tre håll (hex)! Jag har enda framgrupperade artilleri där, så det kommer kosta lite, och under artilleriet finns ett grenadjärförband. Men oddsen är emot mig näst GT. Preussaren kommer inte missa den chansen.

Det andra misstaget var att gruppera fram kavalleriet på höger flank. Seydlitz leder det preussiska kavalleriet mot dem och min högra kavalleriflygel krossas, utraderas, förintas... Jag tvingas vinkla upp stora delar av infanteriet mot höger och skapa en linje stödd på höjder, byar och skogspartier.

På min vänster anfaller preussaren svagare kavalleri och river upp min vänster nästan helt. Men den finns kvar, om än i flykt.

GT 2 och det känns som att jag är besegrad redan nu...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På min höger grupperar Seydlitz för att hota min flank och binda mycket av mitt infanteri där, men han gör ett misstag och grupperar i bästa defensiva terräng om jag anfaller, vilket är inom mitt artilleris räckvidd.

På min vänster anfaller preussarna mina kosacker på den lilla höjden som är de enda av min vänstersving inte är på flykt eller i oreda.

Den vänstra delen av min center drar sig ner i svackan för att undkomma det skoningslösa preussiska artilleriet. Jag grupperar fram artilleri i skogen i centerns mittback för att kunna skjuta tillbaka. Det var ingen bra idé det heller. Preussarna byter mål till mitt artilleri som tar stryk.

den högra delen av Centern. Preussarna infanterivänster anfaller mot min utsatta artilleriställning som försvaras av grenadjärerna från tre håll som väntat. Artilleriet får maximal verkan med druvhagel vilket effektivt skjuter bort ett preussiskt förband nästan helt innan stridskontakt. Själva stridskontakten går i min favör. En step loss på grenadjärerna, och tre på preussarna! Jag kan sedan följa upp med ett motanfall (med det gulmarkerade förbandet)  som stöttar de bundna grenadjärernas fortsatta strid. Resultatet är att huvuddelen av preussarna flyr, och bara en mindre del blir kvar bundna i stridskontakt. Grenadjärerna förlorar lite till, men har god moral än. Den preussiska infanterivänstern är i praktiken hors de combat!

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu begår preussaren ett misstag. I ett desperat försök att undsätta resterna av infanterivänstern som är låsta i strid med mina grenadjärer och artilleriet stormar Seydlitzs kavalleriflygel över bäcken, upp för höjden mot berett infanteri och artilleri. Åter får jag maximalutdelning på artilleriet och hans kavalleri slås tillbaka kraftigt reducerat.

Samtidigt så har mina motanfall ju blottat mer infanteri för hans artilleri och förlusterna stiger. Mina grenadjärer ger nådastöten till de sista resterna av fienden framför dem, men är nu själva nere på sista "steppen". På min vänster går mitt delvis återsamlade kavalleri till motanfall mot preussarna, med framgång.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussaren kortar sin linjen och flyttar centerns grenadjärer för att skydda vänsterns nu oskyddade artillerigrupperingar.
Seydlitz drar vänsterflankens kavalleri ur skotthåll för min högerns artilleri. Hans kavalleri på hans höger drar ur stridskontakt.

Min center grupperar bakåt ut ur hans artilleris räckvidd.

Upplagt för stridspaus och återhämtning? Det finns regler för hettan som drog musten ur arméerna historiskt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



NU saknas några bilder på händelseutvecklingen. men jag försöker beskriva den ändå. Preussaren ser att min vänster är försvagad av hans artilleri, och hans infanterihöger är i princip intakt. han grupperar fram sin höger med artilleri för att ytterligare mjuka upp mig innan ett anfall, men han hamnar då i en artilleriduell med mitt artilleri som ger ungefär lika bra som det tar. min yttersta infanterienhet backar lite och stackar med förbandet bakom, som har artilleri. Efter ett par GT utbyte av artilleriammunition anfaller preussaren min yttersta flank, men mitt artilleri ger åter bra effekt på nära håll, och i infanteristriden slår han en etta...

Under tiden går min återformerade kavallerivänster till anfall mot hans nu kraftigt försvagade kavallerihöger, och nedkämpar eller jagar bort den. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Misslyckandet på hans höger med infanteriet för att preussaren tappar sugen och han genomför ett urdragning i god ordning. Förföljningen går långsamt så det blir inte mer strid.

Det blir en rysk seger.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kunersdorf 1759. Åter möter F2 ryssarna, denna gång förstärkta med en österrikisk kår under Loudon. Väl befästa. Med ett starkt artilleri. F2 lyssnar inte på råden han ges. Vad kan gå fel? Historiskt blev det en katastrof då F2s armé i princip utplånades. Bara missämjan mellan ryssarna och österrikarna räddade Preussen från en fullständig katastrof då segern inte kom att utnyttjas.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussaren börjar försiktigt med att låta sitt starka artilleri grupperat på höjder reducera försvaret på den ryska framskjuta vänstern. Samtidigt rör sig hans kavallerivänster, dvs till höger på bilden, mot skogen. Även hans kavallerihöger rör sig framåt. Infantericenterns höger rör sig sakta framåt längs vattendraget inskolning av höjdsträckningen då det ryska starka artilleriet är grupperat längre bak på höjden och preussarna är i mask.






Det preussiska kavalleriets framryckning fortsätter i skog eller över myrmark och å. Infanteriet gör halt medan artilleriet nedkämpar försvaret på krönet av höjden. Längre till höger skjuter ryskt artilleri tillbaka och gör skada på preussarna pjäser också.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Vad jag förstår spelar ni själva slagen efter uppmarschen? Har ni sett reglerna med dolda enheter under uppmarschen? Jag tycker det ger spelet en helt ny dimension FTF. Men jag uppskattar inte att Ryssarna då kan gömma sig i skogen. Skog borde väl faktiskt inte ge någon försvarsfördel i huvud taget i denna era. Vore det så så hade vi haft slag i skogarna.