Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GMT:s The Dark Summer

Startat av Fredrik H, 31 juli 2021 kl. 15:54:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

GMT har nyligen tagit det nytänkande och djärva steget att ge ut ett spel om Normandie. Jag blir lite trött i själen varje gång jag ser ett nytt spel om Ardennerna eller Normandie, det känns så djävulens gjort. Men här sitter jag med spelet och har på det viset bidragit till devisen att Normandie säljer. Det tarvar en förklaring.

Spelet är en del av Ted Raciers serie The Dark X (valley, sands, summer). Jag gillade TDV skarpt, ett av de få östfrontsspel jag spelat till slut (som i 1945). Det peppade mig att skaffa Dark Sands, ett spel om öknen som jag inte riktigt kommit in i eller gett en rejäl chans. I början på sommaren var det en vänlig själ på FB (vet inte om han huserar här, i så fall under alias) som råkat beställa två TDS och sålde det ena billigt. Jag är ju en sjukt tät lärare så jag slog till (med en inre suck över temat). Nåväl.

Serien är väldigt solovänlig, systemet bygger på en välfungerande chit-pull mekanik som är genomtänkt och klurig (det är inte bara formationer som aktiveras utan det är mer än så). Reglerna är tämligen korta och koncisa och påminner mig lite om 44X-serien; effektiva och tydliga. Inget känns svårt .

Ett stort plus för det här spelet är skalan, varje turn är en vecka. Det gör att hela kampanjen, från landstigning till genombrott, sker på tio turns. Det gör också att det händer en hel del varje runda. Kampanjen blir på så vis tämligen överkomlig, vilket var anledningen till att jag drog igång. Det finns en del krom, men det mesta är dolt i effekter (tex olika MP-kostnader för de olika sidorna i olika terräng).

Spelet har också visat sig vara roligt, jag drog igång med landstigningen och sögs sedan in rätt snabbt med var jag ville positionera reserver, satsa offensivt och så vidare. Nästan lite motvilligt tycker jag att det är kul att spela. Allt utspelar sig på en karta, Ted har uppfriskande nog valt att hantera Cherbourg som en off map box.

Bilden ovan är set up för spelets enda scenario - kampanjen.

Fredrik H

Här är situationen i slutet på juni. På ett väldigt oortodoxt sätt har jag skickat SS-pansar mot amerikanerna, tyskarna har dessutom genomfört framgångsrika men blodiga anfall mot de brittiska fallskärmsjägarna. Britterna har hållit stilen och varit sedvanligt letargiska, systemet skapar den effekten med hjälp av chits.

Ska jag ondgöra mig över något mer än bara temat så är det brickorna. Man får bara stacka enheter ur en division i en hex (plus eventuella independent units), men brickorna har ingen färgmarkering på vilken division de tillhör. Jag får sitta och leta efter den lilla texten på brickorna för att se om två gubbar får stacka eller inte. Onödigt i ett spel som annars är så pass lättillgängligt.

Ted verkar gilla sin serie The Dark X. Jag vet inte om jag gillar namnet, det känns som han, iförd goth-kläder, skriver reglerna på nätterna. Men dom funkar bra, jag tror vi kommer att få se fler spel i serien. Nu när han täckt östfronten, Normandie och öknen så kan man ju hoppas på något mer udda; Italien eller kanske något i Stilla havet. Men det är klart, den 16 december 1944 vore ju också nytt och fräscht.

aegneus

Det ser ut som det inte gått så bra för de allierade - lite dåligt med insteg i bocagen? Är det för att tyskarna blöder eller är det så som spelet blir?

Var rankar du detta i listan över Normandietspel?

Jon

Spelade igenom det för några veckor sen, kan bara rekommendera. Mitt parti avgjordes på sista rundan då amerikanarna lyckades slå igenom till Bretagne och lyckades få tillräckligt med trupp off map för VP. Ett svängigt och kul spel som också var snabbspelat, lite av "bara en turn till"-syndromet.

Gjorde mig en player aid som kombinerade väder och assetts, så att man lätt kunde se vilka som var tillgängliga när och andra saker som påverkades av väder, tyckte det var lite krångligt att hålla reda på ibland. Såg att någon hade lagt upp en snygg sådan hjälp på BGG också.

Generell så brukar jag skriva upp de frågor jag har under spels gång i en skrivbok, i det här fallet så löste det mesta ut sig av sig själv. Den enda oklarheter som var kvar i boken när jag spelat klart var huruvida towns på en beach hex ger ett kolumnskifte. I playbooken gör de det, på TEC:n så står det att de är bara räknas som clear vill jag minnas. Tror jag följde playbooken.

Jon

Och på tal om december 1944 så finns spelet The Deadly Woods av vår käre Ted, så den dörren är redan insparkad!

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 31 juli 2021 kl. 18:56:46
Det ser ut som det inte gått så bra för de allierade - lite dåligt med insteg i bocagen? Är det för att tyskarna blöder eller är det så som spelet blir?

Var rankar du detta i listan över Normandietspel?

Jag tror det går dåligt för de allierade, chitsen har inte gått deras väg. Tyskarna är i påfallande god form. Vi får se hur det går.

När det gäller ranking...Hm. The Killing Ground är det absolut bästa spelet på temat enligt min mening, men det kräver ju sin karl för att sättas upp och spelas. Det blir inte ofta det händer, men jag kommer inte att göra mig av med det.
Sen är det svårt. Jag är en av de få som sålde av Normandy44, fastnade mindre för det än för alla andra spel i den serien. Battle for Normandy är spelbart men väldigt stort; om jag ska ställa upp ett jättespel om Normandie så blir det Killing ground. Sedan finns det otaliga andra spel jag spelat, men inget som är fantastiskt. Många är okej.
Jag skulle säga att Killing ground är bäst men att det här (Dark Summer) är ett utmärkt alternativ om man är sugen på Normandie men inte har månader med tid över. Så tvåa alltså. Fast jag är bara på turn 4, det är en tidig bedömning.

Fredrik H

Citat från: Jon skrivet 31 juli 2021 kl. 21:21:17
Och på tal om december 1944 så finns spelet The Deadly Woods av vår käre Ted, så den dörren är redan insparkad!

Just det, det visste jag nog någonstans i bakhuvudet. Såklart den är insparkad. Är det för att det säljer så bra, är det lättillgänglig information om OOB:s etc eller vad är det som gör att så många spel måste ha samma tema? Jag antar att det säljer, men jag lär mig inget nytt. Däremot kan jag gilla hur olika spelsystem hanterar situationen, men det vore roligare med andra bataljer.

Jag körde också med skift för town, inte för att det direkt stoppade invasionen. Men jag delar din uppfattning, allt går att begripa utan större besvär.

aegneus

Citat från: Jon skrivet 31 juli 2021 kl. 21:21:17

Säger bara

The Dark Woods

Scipio

Har spelat några drag av Dark Summer nu och upptäckte att det är mycket svårare att försvara en Major river än en Minor river, känns som jag missar något?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"