Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GMT:s The Dark Summer

Startat av Fredrik H, 31 juli 2021 kl. 15:54:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

GMT har nyligen tagit det nytänkande och djärva steget att ge ut ett spel om Normandie. Jag blir lite trött i själen varje gång jag ser ett nytt spel om Ardennerna eller Normandie, det känns så djävulens gjort. Men här sitter jag med spelet och har på det viset bidragit till devisen att Normandie säljer. Det tarvar en förklaring.

Spelet är en del av Ted Raciers serie The Dark X (valley, sands, summer). Jag gillade TDV skarpt, ett av de få östfrontsspel jag spelat till slut (som i 1945). Det peppade mig att skaffa Dark Sands, ett spel om öknen som jag inte riktigt kommit in i eller gett en rejäl chans. I början på sommaren var det en vänlig själ på FB (vet inte om han huserar här, i så fall under alias) som råkat beställa två TDS och sålde det ena billigt. Jag är ju en sjukt tät lärare så jag slog till (med en inre suck över temat). Nåväl.

Serien är väldigt solovänlig, systemet bygger på en välfungerande chit-pull mekanik som är genomtänkt och klurig (det är inte bara formationer som aktiveras utan det är mer än så). Reglerna är tämligen korta och koncisa och påminner mig lite om 44X-serien; effektiva och tydliga. Inget känns svårt .

Ett stort plus för det här spelet är skalan, varje turn är en vecka. Det gör att hela kampanjen, från landstigning till genombrott, sker på tio turns. Det gör också att det händer en hel del varje runda. Kampanjen blir på så vis tämligen överkomlig, vilket var anledningen till att jag drog igång. Det finns en del krom, men det mesta är dolt i effekter (tex olika MP-kostnader för de olika sidorna i olika terräng).