Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World in Flames-versioner genom åren

Startat av thermopylai, 4 september 2021 kl. 11:40:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Är det någon gammal räv som kan göra mig en stor tjänst och reda ut och förklara hur de olika WiF-editionerna hänger ihop och vad som är kompatibelt med vad. Jag bryr mig inte så mycket om 1-4 edition, menjag har WiF 5 ed inkl Planes in Flames och DoD. Jag funderar på om jag kan komplettera med Ships in Flames CE (2017)?

Jag har noterat att 6 ed. har de fula kartorna med hjärnsubstans-berg, men vad tusan är WiF Classic, Deluxe och Collector's edition? Det förefaller som att Deluxe-varianterna inkluderar alla expansioner?

Mycket tacksam för hjälp! Det enklaste är kanske att slå till på WiF Deluxe CE för att få alla valmöjligheter?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Deluxe och Classic är 6e utgåvan med eller utan alla expansionerna, bägge med hjärnsubstans och ejakulerande fabriker.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Men kan jag inte bara spela med 6 ed-regler och brickor, på mina gamla fina enfärgade 5 ed-kartor?

Wade

Jag är ingen riktig Wif-nörd men jag föredrar att spela 5ed utan expansioner. Då finns det en realistisk möjlighet att spela mer än krigsstarten utan att få burn out.

Delirium

Det som komplicerar det lite är att de viktigaste expansionerna (Planes, Ships etc) kom redan till 5th ed på tidigare 90-tal. Sedan kom första Final Edition 1996 (som hade version 6 av reglerna och därför ibland kallas 6th) med de redan beskrivna bergen som grafiskt kännetecken. Final använder samma expansioner (som sedan kom i uppdaterade format) men det kom även nya expansioner (Leaders, Politics etc). En lite uppdaterad Final Edition (ironiskt, ja) kom 2004 (som introducerade version 7 av reglerna).

5th ed och Final har en del skillnader i hur de spelas: den största är flottsystemet, konvojer, ubåtar, strider, sea boxes, som är helt omgjort, en mindre skillnad är hur högkvarteren fungerar. Även den sk 2d10-tabellen kom med Final.

Collector's Edition från 2017 introducerar version 8 av reglerna och gör om grafiken och har mounted maps, i övrigt i princip samma spel som Final, men för ihop alla regler till en regelbok och rensar rätt friskt bland alla olika expansioner i vad de tog med och streamlinear optional rules.

Classic har alltid betytt utan expansioner, Deluxe är med expansioner. Skall inte förväxlas med Super Deluxe som inkluderar alla spin off-spel, Days of Deicision, America in Flames etc.

Jag skulle säga att Final-regler inte bör användas på 5th ed-kartor, men du kan så klart använda alla tidiga expansioner till 5th som faktiskt gjordes till den. Där det blir svårare att råda är om du har en senare expansion som gjorts till Final, där är jag tveksam till kompatibilitet vad gäller regler, räckvidd etc. Det enklaste alternativet är så klart att skaffa Collector's Edition som är en fantastisk produktion men lägg märke till att 5th ed skiljer sig ganska mycket från allt som kommer senare, en del tycker på gott och andra på ont.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

thermopylai

Stort tack för klargöranden! Kan man få veta mer om regelskillnaderna för t.ex. flottsystem och HQs? Onekligen skulle det finnas utrymme för lite streamlining av 5 ed, det är en miljon olika fall av aktiviteter där man antingen ska flippa eller inte flippa enheterna. Om de nya reglerna är mer strömlinjeformade än 5 ed skulle jag vara mycket intresserad!

CE - Collector's edition har faktiskt inte hjärnsubstans-bergen, men möjligen ejakulerande fabriker, beroende på hur man definierar det.

jerry

kolla också vad du köper/behöver/vill ha, vi satsade på det största av av det största av lådor, super de luxe, o fick en herrans massa som vi inte ville ha.
Jag tror delirium har rätt att det är classic som gäller, den är mer "normal" (resten är days of decision, america in flames, patton in flames, etc etc.)

Men en helt fantastisk produkt, vi sätter nu igång en ny kampanj inom en vecka , tappat räkningen på antalet uppstarter........
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Delirium

Citat från: jerry skrivet  6 september 2021 kl. 23:01:40
kolla också vad du köper/behöver/vill ha, vi satsade på det största av av det största av lådor, super de luxe, o fick en herrans massa som vi inte ville ha.
Jag tror delirium har rätt att det är classic som gäller, den är mer "normal" (resten är days of decision, america in flames, patton in flames, etc etc.)

Men en helt fantastisk produkt, vi sätter nu igång en ny kampanj inom en vecka , tappat räkningen på antalet uppstarter........

För att inte förvirra läsare, som jag skrev ovan, förväxla inte Deluxe med Super Deluxe. Stegen är alltså

Classic (core game)
Deluxe (med de fyra officiella expansionerna för Collector's)
Super Deluxe (med alla spinoff-spel)

Starta upp kan man göra många gånger, alltid lika kul! Lycka till!
Dungeons and Dragons och Kingmaker

jerry

Bra konsumentupplysning
Synd vi inte kontaktade dig innan köpet.... du vet mer än ADG själva  :up:

Starta upp ja ..... sen kolapsar alltid någon efter ett par år..... :mrgreen:

Detox

Jag fixar verkligen inte den nya kartan. Allt är fel med den.

Andreas Lundin

"Nya" kartan. :) Hur ny är den egentligen 25 år eller något sånt?  :mrgreen:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

jerry

Nja.... det kom en ny version 2017
Det mest slående är väl att Malta minskat en aning i betydelse.

thermopylai

Svaret på en av mina frågor som Delirium levererade direkt till mig, var att:

Nej, Ships in Flames CE är inte kompatibelt med WiF 5 ed, pga en fjärde sea box och förlängd movement på alla fartyg.

Tack, Björn!

BjornH

Jag spelade 5th flera ggr på 90-talet. Det var väldigt kul!

Nya (collector's) utgåvan har jag testat solo (!) nyligen. Det är en hel del skillnader. Som Björn E skriver är flottstriderna och ubåtsstriderna annorlunda. Det mesta av slumpen är inbakad i search-rolls. Man slår inte 'to hit' efteråt (men däremot saves med försvarsvärden). Ubåtar anfaller i vanlig stridsfas, inte sist i en separat konvojfas. Högkvarter är dyrare och mäktigare, men tar upp en plats i stacking limit (dvs räknas som en kår). Mäktigare främst p.g.a. offensive chits (som började komma under 5th men som vi inte körde med) + att de kan ge bonus modifiers i strider om de flippar (optional iofs, men verkar vara typ standard). Flyg har kortare räckvidd än vad jag minns i 5th, speciellt om de interceptar. Det senare gör att placering av flyg känns viktigare nu, lite AP-framkallande.. men också kul.  Viktigaste skillnaden från 5th är väl ändå att kartorna har mer hexar och är riktigt snygga (inkl. bergen!). Speciellt i utkantsområden som mellanöstern och till viss del afrika, verkar de nya kartorna vara en rejäl uppgradering från 5th. Tycker dock inte sammantaget att  Collector's handlar om någon 'strömlinjeforming' (utom möjligtvis båtstriderna).