Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nya Guinea

Startat av magnus lindström, 15 september 2021 kl. 18:16:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Vad jag vet finns det inget spel som koncentrerar sig och täcker en större del av kampanjen. Det borde finnas ett spel där. Djungelmarscher, landstigningar, luftlandsättningar, konvojer och osämja mellan Australien och USA, minns jag inte fel ansågs MacArtur "offra" australiensare (förlusttrack?) tänker osökt på spelet Nemesis om Burma.

Wes

En snabb sökning

https://boardgamegeek.com/boardgame/8245/bloody-buna

Verkar vara en bra review som ligger där på bgg.

magnus lindström

Men det liksom alla andra ligger mer på micronivå. Jag har inte dykt in i skalan och det är kanske för omfattande att inkludera nordkusten. Kim Kanger kanske har något på G 😁

Kanger

Elias Nordling

Problemet med Nya Guinea annat än inzoomat är att all action tar plats i fem hexer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Nja tänkte "hela kampanjen" eller efter de allierade börjat slå tillbaka 😊

Elias Nordling

Ja, och om man då har en karta över hela ön är det typ fem hamnar och städer om en hex vardera man landar och slåss i.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Låter som man kan göra en intressant point to point/areakarta.

magnus lindström

Ja point to point vore kanske nyckeln :) Det finns en hel del där. Kamp om luftherravälde, luftlandsättningar, landstigningar, hangarfartygsräder, konvojer som sänks, konflikt mellan USA och Australien angående förluster. Det senare skulle vara perfekt för en nöjdhetsskala som rör sig nedåt ju fler förluster de australiensiska förbanden lider.

För att göra spel av det senare skedet skulle det vara viktigt att uppnå det man vill i tid för den allierade spelaren.

Om man skalar bort Japanernas inledande offensiv skulle japanens uppgift bli defensiv. En mer ambitiös plan plan skulle dock vara att inkludera den inledande delen och då skulle tom korallhavsslaget kunna bakas in på något fiffigt sätt. Jag hade tänkt att fokus skulle ligga på marken och att luften/havet skulle vara mer abstrakt om det ska vara spelbart :)

aegneus

Ur befälhavaren på markens perspektiv är ju lite skeendet på havet random events så vill man kan ju lägga det mer eller mindre utanför spelarens kontroll