Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Föredrag om Finland under andra världskriget

Startat av Miku, 28 november 2021 kl. 23:00:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Miku

Hej,

Jag skall hålla ett föredrag (på svenska) om Finland under andra världskriget. Jag går igenom alla tre krigen (Vinter-, Fortsättnings- och Lapplandskriget) och tar upp de viktigaste striderna, lite politik, en del mindre kända händelser och fakta samt berättelser från krigsveteraner.

Tidpunkt: 8/12 kl. 18.00 - 19.30.
Plats: Västmanlands länsmuseum, Karlsgatan 2, Västerås.

Välkomna!

/Mikael "Miku" Grönroos

Granlid

Är i grannstaden, på Enköping Garnison, och tyvärr ser det ut som att utbildningen inte slutar förrän 20.
Slumpen visar att jag kommer att träffa Nicolas von Schmidt-Laussitz, som också utbildas till signalist.

Kanske du har läst någon av hans böcker?
Förlag Svenskafrivilliga
Friendly fire isn't.

jerry

Har varit med svensktalande finnar i Jandeba.... det var magiskt intressant
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

totte30

Som avslutning av lumpen ordnade befälen en resa till Salla med Övlt Max Zander (frivillig) som guide. Det var speciellt att befinna sig i en finsk skogsglänta i ödemarken och få en redogörelse av en som var på plats när det hände
Spelar:  Clash of Giants II

jerry

Glömde ju det viktigaste.... ja dessa finnar var krigsveteraner, det var helt otroligt o stå o lyssna på gubbarna som slagits exakt på dessa platser.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Folket

Hur gick föredraget? Fanns tyvärr ingen möjlighet för mig att närvara.

Miku

Citat från: Folket skrivet  8 december 2021 kl. 11:28:49
Hur gick föredraget? Fanns tyvärr ingen möjlighet för mig att närvara.

Hej,

Man tackar som frågar.
Det gick väldigt bra. 36 personer kom. Föreläsningen höll på i 80 min. och sedan var det frågestund i ca 15 min. Jag höll ett högt tempo men ändå hann jag inte riktigt med allt. Är ändå nöjd.
Sålde även ett Tornio-spel och fem Trilogi-T-shirts.  :)

Miku

Citat från: Granlid skrivet  6 december 2021 kl. 21:34:45
Är i grannstaden, på Enköping Garnison, och tyvärr ser det ut som att utbildningen inte slutar förrän 20.
Slumpen visar att jag kommer att träffa Nicolas von Schmidt-Laussitz, som också utbildas till signalist.

Kanske du har läst någon av hans böcker?
Förlag Svenskafrivilliga

Hej,

Jag har boken "Från Salla till Hangöudd med Grafströms jägare i två krig". Intressant bok!

/M