Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

NATO-The cold war goes hot

Startat av Fredrik H, 24 oktober 2021 kl. 22:11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Victory Games gav ut NATO - The next war in Europe på åttiotalet. Det blev tydligen det företagets storsäljare, med flera tiotals tusen spel sålda. Jag ägde ett. Spelet i sig var ett lättspelat spel på WP-NATO-temat, divisioner, 2 dagar per turn och ett tämligen abstrakt flygsystem med poäng istället för flygplanstyper på brickor. Spelet gick fort att spela och var helt okej, var man sugen på temat men ville bli klar på en kväll var det alldeles utmärkt.

Compass games har nu gett ut en nyutgåva av spelet, med en marginellt annorlunda titel. Ursprungsdesignern (Bruce Maxwell) tog sig an uppgiften och detta på stort allvar, väldigt mycket i spelet har förändrats på olika sätt. Man känner igen sig, men det är numera en annan typ av spel.

Jag måste börja med att nämna regelboken. Den gamla var kanske 24 sidor, inklusive designer notes och scenarion. Nu är regelboken 87(!) sidor lång med en playbook på runt 50 sidor! Jag satt och var i det närmaste fysiskt arg när jag läste reglerna, hur f-n kan man dra ut på regler i den omfattningen?! Nåja, köpet var redan gjort och brickorna klippta, jag ville ju ändå testa det hela.

Skalan är nu en dag per turn, NATO har brigader och WP huvudsakligen divisioner. Flyget är fortsatt abstrakt, men det har tonats ner en del i destruktiv förmåga (det avgjorde nästan alltid det förra spelet). Striderna är avsevärt mycket mer involverade, det finns reactions och reserver för genombrott, combat supply och annat som inte fanns förut.
Jag har nu spelat fyra turns. Varenda förändring i reglerna har gjort spelet bättre. Mycket bättre. Allt känns genomtänkt, striderna är intressanta, valen relevanta, det här är nu ett riktigt bra spel på temat. Det är inte längre öl och kakor, men istället ett lagom stort spel som gör sitt ämne rättvisa utan att vara för lätt eller för tungt. Jag är oerhört positivt överraskad.  Det gäller bara att orka läsa regelboken (som inte är svår alls, bara lång) så har man många roliga timmar framför sig.

Jag vill också slå ett slag för scenariomotorn War of nerves. WP börjar så smått aktivera och mobilisera flyg och förband, inleda övningar och börja flytta trupp. För varje nytt steg så slår NATO tärningar för att se hur alliansen reagerar. När som helst kan WP förklara krig, men han vill ju gärna vara så beredd som möjligt men ändå överraska NATO - men det går inte att veta (för det beror på tärningarna). Det är svårt att förklara, men vi spelade igenom scenarioöppningen och jag måste säga att det är en briljant motor som kan spelas många gånger med olika resultat.

Jag är väldigt nöjd med spelet, alla som gillar temat bör ge det en chans. Det har heller inte samma regelsvårigheter som Doomsday-spelet, men jag har nu varnat för regelläsningen inte görs till frukostkaffet.




Granlid

Lika bra du erkänner att du har royalty på varje ex sålt, för de spel du presenterar.  :D
Friendly fire isn't.

Elias Nordling

Jag plöjde reglerna men har inte kommit längre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Kul att du/ni gillar det! Trevlig presentation, som alltid.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

EvilSpook

Jag har ju originalspelet och det var en favorit tills jag lyckades lägga vantarna på GDW/TWW.
Har dock alltid stört mig på de för abstrakta flygreglerna.
Hade hoppats på att slippa köpa det igen, men efter den här positiva genomgången misstänker jag att det blir svårt. :shock:

//EvilSpook

Fredrik H

Citat från: Granlid skrivet 24 oktober 2021 kl. 23:29:30
Lika bra du erkänner att du har royalty på varje ex sålt, för de spel du presenterar.  :D

Dessvärre inte, det bästa som har hänt i den vägen är att kommit hit IT-konsulter och liknande som spelat spel. Jag gillar heller inte alla spel, men jag brukar skriva om spel jag faktiskt gillar (med vissa undantag). Jag väntar fortfarande på groupies och likvida fördelar, men det finns ingen anledning att idissla varje motgång här i livet.

Fredrik H

Citat från: EvilSpook skrivet 25 oktober 2021 kl. 10:05:59
Jag har ju originalspelet och det var en favorit tills jag lyckades lägga vantarna på GDW/TWW.
Har dock alltid stört mig på de för abstrakta flygreglerna.
Hade hoppats på att slippa köpa det igen, men efter den här positiva genomgången misstänker jag att det blir svårt. :shock:

//EvilSpook

Jag tror inte du skulle bli besviken, men jag är numera försiktig med rekommendationer. Flygsystemet är abstrakt, det är flygpoäng som används till strikes och interdiction huvudsakligen. NATO kan angripa WP:s supplysystem.
TWW har, enligt mig, en mycket märklig skala som gör spelet konstigt. 45km/hex och en vecka per turn med brigader och divisioner blir i min bok en mycket märklig bild av kriget. Behållningen var alla moduler. Jag har alla fyra spel i den serien, men skulle säga att den senaste vågen av spel på samma tema har gjort att jag inte ser mig spela dem igen.

Jag kanske borde göra en replay på NATO för att visa vad man får, men det ligger lite längre fram i så fall, det är ett lite för stort projekt för min ork just nu.

EvilSpook

Citat från: Fredrik H skrivet 25 oktober 2021 kl. 18:50:24
Jag kanske borde göra en replay på NATO för att visa vad man får, men det ligger lite längre fram i så fall, det är ett lite för stort projekt för min ork just nu.

Kör på med en replay bara!
Men självklart hinner du ta ett parti kombinerat Iron Sky / Deadly Northern / Sacred oil innan!  :lol:

//EvilSpook

Fredrik H

Citat från: EvilSpook skrivet 25 oktober 2021 kl. 19:51:07
Citat från: Fredrik H skrivet 25 oktober 2021 kl. 18:50:24
Jag kanske borde göra en replay på NATO för att visa vad man får, men det ligger lite längre fram i så fall, det är ett lite för stort projekt för min ork just nu.

Kör på med en replay bara!
Men självklart hinner du ta ett parti kombinerat Iron Sky / Deadly Northern / Sacred oil innan!  :lol:

//EvilSpook

Har ju sålt mina spel i den serien (systemet och jag klickade inte), annars skulle jag ju lätt gjort det. Före lunch. Men nu ligger bollen hos dig tänker jag.  :up:

EvilSpook

Jag är inte så snabb tyvärr.
Men en replay av NATO-The cold war goes hot vore väldigt trevligt.
Misstänker att det blir ett köp oavsett dock.

//EvilSpook

Elias Nordling

Citerasystemet och jag klickade inte

Jag har också det problemet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"