Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blippspel Galore 21-23 januari 2022

Startat av Delirium, 1 december 2021 kl. 08:54:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

vi ska väl ta det lite lugnt med förutsägelserna om Omikron, det är en månad kvar och än har det inte kommit några nya restriktioner under december månad.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

Nu har det gått ett par veckor till och kurvorna pekar tyvärr åt fel håll. Att i dagsläget sätta sig på tåg i tre timmar x2 för att spela spel i en annan stad känns tyvärr inte försvarbart och jag avbokar mun närvaro.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Tråkigt men förståeligt.

Vi har pratat om läget och bestämt att vi kör på tills vidare, under förutsättning att folk är vaccinerade. Dock förstår man att det nog blir mer improviserat än tidigare år.
Imperial Elegy
Space Empires

Elias Nordling

Ja om man bor i Göteborg eller kör bil dit tycker jag att det är en annan grej, det är ju inget stort sällskap.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Just nu känns det nästan som att alla ändå kommer att ha blivit smittade av Omikron innan den 21:a   :?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Granlid

Jag har fått 3 doser och har munsprit med mig dagligen så jag ska hålla den stången.
Påbörjat omläsning av regler för  HiS nu.

Dock återstår att lösa transport och logi.
Friendly fire isn't.

Jon

Finns ett gästrum till dig om det behövs Granlid!

Granlid

Vilken utgåva av HiS kommer vi att köra?
Friendly fire isn't.

Delirium

Jag vet inte vilken version Hannes äger men här finns de senaste reglerna (till 2017 års jubileumsutgåva) och resurserna (såväl som regler till 2010) om jag förstår saken rätt: https://www.gmtgames.com/p-917-here-i-stand-500th-anniversary-reprint-edition-2nd-printing.aspx
Imperial Elegy
Space Empires

Hannes

Jag har den senaste, alltså jubileumsutgåvan. De största skillnaderna rör Frankrike och Skottland. Frankrikes hemkort har nu en tabell man rullar på där man får minus om man har blivit invaderad etc. Skottland har nu ett relaterat Mandatory Event-kort som gör att de inte kan bli helt utrotade.

Det finns nu "phony war"-minuspoäng man får när man förklarar krig på minor powers och blir av med först när man väl anfallit dem. Detta för att stoppa t.ex. kejsaren från att förklara krig på Venedig som en tjänst till påven, som ju är Venedigs naturliga allierade och då kan få dem "gratis".

Lite ändringar på piracy. Nån ändring i hur man får ge bort område i diplo. En drös nya kort. Och säkert nåt jag glömmer.

Vi behöver väl bestämma vilken dag vi kör. Jag skulle väl helst köra lördagen, eller börja fredag kväll och sikta på att köra klart på lördag.

Sen får folk gärna välja lag. Protestant är lättast, men också tråkigast (tycker jag). England och turkarna har bekvämare position i hörnen och är ganska "scriptade" i de tidiga rundorna. Påven och Frankrike är svåra på olika sätt, men kul imo. Habsburg äger halva kartan och drar lätt dubbelt så mycket kort som de andra spelarna, men jag har aldrig nånsin sett dem vinna.

Börja gärna välja, så tar jag det som blir över :)

Kollar med Pontus på messenger om han fortfarande är på.

aegneus

Med tanke på att prognosen är maximal smittspridning i mitten av januari - skall vi överväga att flytta fram arrangemanget?

plforest

H.I.S. Om ni saknar någon spelare, är jag gärna med. OBS! Total noob  :mrgreen: men jag har laddat ner reglerna  :D

Delirium

Hannes, mycket bra tankar om HIS! Det kan hända att våra nybörjare vilka de nu blir har lite svårt att välja ändå, om man vill göra det ännu enklare skulle jag säga att allt utom Habsburg går att spela som n00b. Själv har jag inte spelat på riktigt länge förutom ett litet specialscenario i somras så jag är laddad men spelar vad som helst och för mig kan vi gärna slumpa resten om folk inte vill välja.

Generellt är det väl kanske bättre att spela på lördagen så folk kan planera annat på fredag kväll, å andra sidan, om alla sex som ska spela kan börja "tidigt" på fredagen är det ju gött att komma igång. Själv kan jag börja i princip när som helst.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Citat från: aegneus skrivet  7 januari 2022 kl. 16:28:55Med tanke på att prognosen är maximal smittspridning i mitten av januari - skall vi överväga att flytta fram arrangemanget?

Tja, överväga och överväga kan man ju alltid göra. Som jag skrev ovan så sent som 3 januari har vi diskuterat läget och som framgår där bestämt att köra tills annat framkommer, antingen andra restriktioner eller andra regler från bostadsrättsföreningen. Det är svårt att se att vi blir mer än dryga dussinet och alla kommer att vara vaccinerade vilket knappast slår ett slumpmässigt restaurangbesök vilket är tillåtet. Sedan får vara och en tänka över hur det stämmer med ens egen nivå på säkerheten, som vanligt.
Imperial Elegy
Space Empires

tinG

Citat från: Delirium skrivet  7 januari 2022 kl. 20:37:52
Citat från: aegneus skrivet  7 januari 2022 kl. 16:28:55Med tanke på att prognosen är maximal smittspridning i mitten av januari - skall vi överväga att flytta fram arrangemanget?

Tja, överväga och överväga kan man ju alltid göra. Som jag skrev ovan så sent som 3 januari har vi diskuterat läget och som framgår där bestämt att köra tills annat framkommer, antingen andra restriktioner eller andra regler från bostadsrättsföreningen. Det är svårt att se att vi blir mer än dryga dussinet och alla kommer att vara vaccinerade vilket knappast slår ett slumpmässigt restaurangbesök vilket är tillåtet. Sedan får vara och en tänka över hur det stämmer med ens egen nivå på säkerheten, som vanligt.

:up:

- Hej och välkommen till Galore IRL 2022, VILL du vara här?
- Känner du dig fullständigt frisk och kry?
- Är någon i din omedelbara närhet, dvs familj eller andra nära bekanta som du träffat under de senaste 7 dagarna bekräftat eller misstänkt Covidsjuk?
- Är du vaccinerad mot Covid-19 med minst TVÅ doser och dessutom beredd på att bevisa detta genom att visa upp ditt vaccinationsbevis för någon av oss som arrangerar evenemanget?

Jag är iaf beredd på att spela med alla som svarat "rätt" på dessa frågor.

De som inte är det bör stanna hemma den här gången. Är det rimligt?

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte