Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av HFDs Forlorn Struggles

Startat av Strv102r, 3 december 2021 kl. 18:25:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Ett litet solo-projekt till efter Operation Konrad då det finns plats på bordet. BAR Kölin tar inte all yta, eftersom den tredje kartan inte får plats.

Två små spel i dess förpackning. Trots att det är HFD ligger varesig Paul Rohrbaugh eller Perry Moore bakom detta, utan en Pieter-Jan de Wilde. Låter holländskt?

Systemet är enkelt, egentligen direkt simpelt, och är mer eller mindre samma som det gamla Drive on Metz (som jag har GMTs C3i version av, men som inte imponerade direkt).

Lockelsen med detta är så klart valet av slag. Sena tyska segrar i det lilla på östfronten. Kungstigrar är bara så coola!  :ultra:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag börjar med Südwind. En operation syftandes till att slå ett sovjetiskt brohuvud över floden Hron i dagens Slovakien, men dåtidens Ungern.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Southwind

Riktigt bra artikel om Südwind
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Brickorna kommer hård kartong, men är inte stansade. Man får klippa själv. Helt OK utseende tycker jag.







Kartan till Südwind. Liten, men det är ju inte många brickor som ska få plats, så helt OK den med.












Tämligen oblodig CRT. Man måste alltså ringa in fienden för att ha ihjäl dem. Nu underlättas det ju av att ryssen har ryggen mot en flod, men man måste pressa ner honom mot den för att det ska hjälpa.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget. Bredvid det historiska skeendet. Notera Hupes anfall över vattendraget från söder mot Ebed!

Nedan vinklat vridet för läsbarhet.



Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tysk rörelse till stridskontakt.







Läget efter GT1. LAH misslyckas, men övrigt går det tyskarnas väg. Hupe med ca 20 StuG går över vattendraget på det historiska stället. Ryssarna sätter in huvuddelen av reserverna och försöker skapa nya genom att dra ur två brigader i övre vänstra delen av kartan. Då ZOC är bindande gör man det genom anfall och hoppas på AR. Men det går för bra i anfallen...





Efter GT2. Ryssarna pressas söderut (vänsterut). De första brigaderna slås. Ryssarna håller ännu en linje, men misslyckas åter drasut förbanden i väster (uppe i bilden). De lyckas tom med att trycka tyskarna bakåt istället.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den ryska linjen börjar krackelera även om LAH misslyckas igen. Ett tyskt infanteriregemente går över floden och ansluter till Hupe. En rysk skyttediv tillförs över Hron från öster. Och till sist lyckas två brigader frigöra sig i väster.






LAH misslyckas IGEN! Och ryssarna tillförs två nya skyttediv. Och överger helt de västra ställningarna.








Det ryska brohuvudet tightas ihop. Hur det kommer sluta är uppenbart, men kommer tyskarna hinna eliminera alla ryssar på den tid som återstår?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu är det det tyska infanteriets anfall som misslyckas. Tärningen har varit lite mot tysken faktiskt. Men reträttutrymmet är väck för ryssarna.







Hupe misslyckas med ditt anfall från Ebed. Hade lyckats hade 93 gardesskytte slagits. Men det finns ändå ryssar kvar. Rysk "seger".

Tog väl drygt en kvart. Inte mycket taktikbeslut direkt. Men som snabbt tidsfördriv OK. Och alltid kul med en historielektion. Tror att det är fel skala. Med bataljonsspelpjäser och kanske 3 GT/dygn, som APs Avalanche, Red Steel och Red Parachutes, och Alamein, skulle detta funka bättre. Eller varför inte 3CGs system från Narva?

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

En kvart!  :D  Jag tycker stridstabellen var intressant. Det jag läst om östfronten 45 går ut på att det var väldigt blodigt. Att då göra en stridstabell som helt saknar förluster känns som ett underligt designbeslut, även om reträtter i zoc genererar förluster (vilket känns som en krigsspelslösning på underliga CRT:s). Skalan verkar inte heller klockren som du nämnde, men temat var intressant.

Strv102r

#8
Operation Gemse ( gumse, vädur tror jag) är ett lite större spel med samma system. det avhandlar de tyska offensiven vid Lauban i början av mars 1945. Syftet var att

https://discover.hubpages.com/education/Operation-Gemse-at-Lauban-1945

Tysken vinner genom att hålla både Lauban och Sächs-Haugsdorf vid spelets slut, eller på sudden death genom att ta Rothwasser och Kroischwitz.


Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det börjar väl bra för tysken med framgång nästan överallt.








I norr misslyckas stridsgruppen ur 21 Pz, i spelet benämnd von Luck. I söder misslyckas 16 Pz och stridsgrupp HJ dessutom slå den 70 ryska mekaniserade brigaden eftersatt den skurits av av 8 Pz. I söder ångar det dock på. Ryssarna får in två fullstarka skyttediv som grupperas i sudden deathmålen.






Ryssen går till motanfall i söder och i Centern och slår två stridsgrupper! Det visar sig dock att när man räknar på det är det i princip lönlöst att anfalla de tyska Pzdiv om det inte är fullständigt inringade, och man har flyg. Ryssarna får inte stacka, medan Pzdiv har tre brickor som får stacka i samma div, vilket ger 9-10 i stridsvärde...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det går inte fort framåt för tyskarna nu. Några ryska förband slås.








Lyckade anfall blandas med misslyckade. Det kryper fram.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Men så smäller det till! Tyskarna hade manövrerat sig in i ett bättre läge än vad som var uppenbart vid ett snabbt ögonkast. De ryska förlusterna ökar radikalt, och det mer blygsamma operationsmålet tas.







Pendeln har slagit över. Tysken håller genom att tillfoga förluster på att skapa en total överlägsenhet. Tysk seger.


Kartan är kanske dubbelt mot Sudwind. Större spel. Mycket större. Tog säkert en halvtimme till tre kvart att spela. Men faller ändå i samma klass. Enkla, snabbspelade, introduktionsspel, eller för hotellrummet till en whiskey. Men inga taktiska utmaningar av den högre skolan. Som historielektion värt mer än som spel kanske?

Men i en annan skala så skulle båda situationerna kanske bjuda på mer? Tror system med bataljoner som brickor och del av dygn som GT skulle kunna vara något.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.