Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

History of Civilizations

Startat av BjornH, 22 december 2021 kl. 19:02:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Det här var en trevlig bekantskap. Jag har skrivit ut ett Print-and-Play spel! Varför har jag gjort det då? Jo efter ett trevligt parti Advanced Civilization på LinCon så var jag lite sugen på andra Civ-spel, helst något med lite mer krigsspelsanda. Adv. Civ är kul på sitt sätt men jag ville ha lite andra mekaniker i mitt nästa spel. Jag kollade runt på 7 Ages och kom fram till att, visst, det verkar lovande, men inte riktigt färdigt och på tok för långt för vad det är. Då hittade jag att någon svensk kille på BGG hade börjat göra en variant av 7 Ages och till slut blev det ett eget spel: History of Civilizations

Nu har jag spelat nästan 2 av 5 fulla rundor (Ages) med 2 söner och det var riktigt trevligt! Så här ser kartan ut:

Det är som ni ser (om ni tittar noga) hela världen i en point-to-point karta med lite knäppa proportioner.

Spelet kommer med 25 generiska counter-sets i olika färger. Varje med infanteri, kavaleri och skepp. På bilden nedan ser ni vilka enheter som (för tillfället) tillhör Etruskerna, Sumererna, Caral, Ghana, Britons. Alla dessa kontrolleras av en spelare. Ju färre spelare man är desto mer imperier kan varje spelare ha. Vissa imperier kan inte ha vissa typer av trupper. T.e.x. Ghana har överkryssade båtar i övre högra hörnet, så de kan aldrig ge sig ut till sjöss. Caral (pre-Inka?) kan varken ha kavaleri eller båtar.

Spelet kommer med en härrans massa kort som man måste skriva ut och plasta. Varje kort har 4 funktioner: 1) Hela övre halvan av kortet: Ett imperie man kan starta om man är i rätt tidsålder (timglaset uppe till vänster under stora siffran). 2)-3) färgade ikoner i mitten som är två olika "artefakter" (statsskick, religion, teknologier, wonders), ledare eller katastrofer (som man spelar på motståndarnas imperier)  4) Ett event.

När varje tidsålder börjar så drar man kort från högen tills man hittar 2 x (antal spelare) + 1 imperier som går att starta i den tidsåldern. Sedan får den som har lägst VP välja ett imerie att starta (om man har kvar slots) osv med två draftingrundor. Lite annorlunda första tidsåldern.

Sedan får man dra upp till sju kort på handen och varje imperie får en "Free action" (blå kuber i vårt fall).

När det är ens tur kan man antingen spendera en free action eller använda ett kort. En free action kan man bara använda för "Basic actions" som är a) Flytta saker, b) producera nya saker c) Civilize (som ger möjlighet att få ledare, bygga städer, och få progress - blå pilar-marker, spendera progress för att få goodies, göra handel m. m.) d) reform - vilket är att ta bort unrest.

Om man väljer att spela ett kort kan man antingen bara slänga kortet för att göra en Basic Action enl. ovan eller starta imperiet (om man får), ta en av artefakterna, eller göra eventet.

Här nedan ser ni att Aborginierna har en progress, och en basic action kvar. Assyrierna har ett wonder (Forum) en tech (Code of Laws) en religion (Christianity) och en ledare (Administrator):

Eftersom man bara har 7 kort och ca en Free action per imerium så har man mer handlingar per imperie om man har färre imperier och färre handlingar per imperium om man har många.

I slutet av varje tidsålder får varje imperium poäng beroende på deras VP ikoner (runda ikoner i mitten av kortet). Det kan vara: Ha flest områden i en geografisk region, ha flest områden av alla imperier i världen, erövra städer, ha mest guld, ha mest progress o.s.v. Alla imperiers VP (glory) summeras per spelare för att ge total VP för den spelaren.

De tre mest avancerade imperierna just nu: Assyrierna (i norra delen av Near East), Sumererna (i södra) och Vedic City States (I Indien). Vedic kör sitt eget race i Indien men Assyrierna och Summererna är bittra fiender.

Amazons (i öster) och Caral (i väst) kämpar om häraväldet över Sydamerika. De amerikanska civilisationerna verkar vara sämre på att slåss, tur att ingen annan hunnit hit än.

Man har otroligt mång valmöjligheter när det är ens tur. Ska jag försöka få den där +1 combat ledaren till Sumererna så de kan slå tillbaka mot Assyrerna eller kanske är det dags för Caral att använda eventet som ger grannen disorder? Ska jag satsa många actions på Etruskerna så de kan bli störst i Europa eller ska jag glömma det racet och försöka starta ett nytt imperium i östasien och lägga mer kort där? Reglerna är dessutom förvånansvärt tydliga för att vara ett PnP spel, verkar ganska välutvecklat med en ny regelversion skrivet av en annan fan. Tror det är ett spel som tar en sissådär 7 timmar första gången om man spelar alla 5 tidsåldrar. Kul spel som jag gärna testar nästa LinCon el. liknande!

Andreas Lundin

Ser otroligt lovande ut. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det här. Finns möjlighet att testa på framtida event?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

BjornH

Citat från: Andreas Lundin skrivet 23 december 2021 kl. 09:43:20
Ser otroligt lovande ut. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det här. Finns möjlighet att testa på framtida event?

Absolut!

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 23 december 2021 kl. 09:43:20

+1  :up:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Jag har inte så mycket tid men tänk om det liksom sådär magiskt dyker upp en TTS modul ....

Vidarrr

Intressant. Det låter som att man tagit de bästa bitarna av 7 ages och strömlinjeformat resten.

Jag gillar 7 ages i all sin knasighet men skulle också gärna prova dettta vid tillfälle.