Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Projekt: Grand Siècle

Startat av Scipio, 13 januari 2022 kl. 16:12:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Vad mycket intressanta spel det dyker upp plötsligt. Först den där fan-modden av 7 Ages (jag har hittat en TTS-modul för framtida spel ), sedan detta som ser rejält spännande ut (när någon fixat komponenterna  :). ) och så EU:PoP som kommer närmare och går att TTS-spela...

David Sunnergren

Finns det möjlighet att få tillgång till ditt material. Detta spel låter definitivt som min spelgrupp vill sätta klorna i.

Scipio

Citat från: David Sunnergren skrivet 19 januari 2022 kl. 15:52:35
Finns det möjlighet att få tillgång till ditt material. Detta spel låter definitivt som min spelgrupp vill sätta klorna i.
Ja när jag är klar så har jag har tänkt att sammanställa det i ett nedladdningsbart paket så fler får chansen att faktiskt spela det här förträffligt roliga spelet.
Just nu så är det en del fixande kvar innan det är i presentabelt skick dock.

Det jag har nu är för eget bruk då jag har använt illustrationer snodda från nätet för att illustrera play-aids, kort och brickor som är "copyrightade" som jag behöver ersätta med annat isf. just nu vet jag inte riktigt vad tyvärr.
Kan jag hitta grafik att ersätta med som är public domain så vore det bra om någon har någon ide där?
"Randomization is too important to be left to chance"

aegneus

Pinga Patrick 🙂 han har gjort en hel del fin design

Scipio

Jag kom över en introduktion till Grand Siecle på franska som jag översatte till engelska (tack farbror Google).

https://www.dropbox.com/s/z0qqvaomv5n3is3/Presentation.pdf?dl=0

Scipio

Regelboken är tillräckligt nära klar att dela nu.

Från början så var den uppdelad i en regelbok och en appendixbok där det var ett kaos av specialregler som rör kartan och undantag för de olika länderna var utspridda i appendixboken och reglerna så det var rätt jobbigt att hitta det man ville åt.
Mycket som var vanliga regler för förflyttning och annat fanns också konstigt nog i appendixboken.

Jag har skrotat appendixboken och lagt till två ytterligare kapitel i slutet av grundreglerna.
Ett kapitel för specialregler rörandes kartan och ett kapitel rörandes specialfall för länderna och flyttat sådana paragrafer från standardreglerna till de kapitlen i stället.
Reglerna i appendixen som är standardregler är integrerade på sina rätta platser i förflyttning, stacking och så vidare.

Väldigt mycket repetitioner är borttagna även om en del återstår att fixa här.

Men även om appendix-häftet är inkluderat i regelhäftet nu så är regelboken 8 sidor kortare än orginalregelboken tack vare eliminering av repitioner.  :D

Regelhäftet:
https://www.dropbox.com/s/bfrzyvc2jncl72q/GrandSiecleRules_0.9.pdf

thermopylai

Citat från: Scipio skrivet 14 januari 2022 kl. 16:14:48
Citat från: Vidarrr skrivet 14 januari 2022 kl. 15:44:55
Det låter ju som att ett scenario vore möjligt på ett FF i alla fall.
Om intresset finns så kan jag definitivt tänka mig att spela Grand Siecle på FF!

Fett! +1!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Det nämns en fan-version av 7 Ages. Var hittar man den?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

aegneus

Delirium

Fascinerande att följa! Om du känner att du blir färdig är jag också intresserad av att titta på det men jag känner att det är tidigt/svårt att planera för ff än så länge.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 31 januari 2022 kl. 08:13:53
Fascinerande att följa! Om du känner att du blir färdig är jag också intresserad av att titta på det men jag känner att det är tidigt/svårt att planera för ff än så länge.
Jag har reviderat allt en vända till efter speltesten och nu är det när klart för en ytterligare omgång med tester, jag tror det kommer att flyta på riktigt bra nu och vara mycket lättare att hitta och förväntar mig inte mer än lite småputsande framöver.

Finns det tillräckligt med intresse för att få ihop 5+ spelare på FF så tänker jag ägna FF med GS.
Alternativ 1 är att spela ett scenario onsdag + torsdag (förmodligen på 5 spelare då) och en ny omgång fredag + lördag (förhoppningsvis på ända upp till 10 spelare).
Alternativ 2 är att sätta igång med grand campaign på onsdag på 5 spelare (med två länder var) och allt eftersom det dyker upp folk som vill vara med så får dom ta över ett av länderna i paren så att säga.

Jag uppskattar att ett scenario tar runt 8 timmar effektiv speltid just nu men har säkert en bättre bild över det när det är dags för FF.

Vi får se hur stort intresset är när Rydfalk lägger upp sin Excel-fil men minimum för att det ska bli av är att det blir 5 spelare ivf.

Scipio

Scipio

Lite bilder på 1661 setupen med de "upphottade" komponenterna.

Vidarrr

Delirium

Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)