Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Projekt: Grand Siècle

Startat av Scipio, 13 januari 2022 kl. 16:12:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Grand Siècle eller berättelsen om en krigsspelares envisa jakt på att äntligen få spela ett spel 25 år senare.

I slutet av 90-talet efter att ha spelat mycket Empires in Arms och sedan upptäckte och spelade La Grande Guerre från Azure Wish så upptäckte jag att AW även gjort Grand Siecle som täckte hela europa och kolonierna från 1661 - 1800 för 5 - 10 spelare med krig, fred, diplomati och ekonomi.
Det lät definitivt som något jag borde gilla så jag köpte det med stor förhoppning.

Läs bara baksidetexten från boxen:
Citera
This is real Europe, that of 1700's, where you are now taking charges of one of the mightiest powers of the time. Be one of those illustrious Sovereigns, such as Louis XIV, William of Orange, Jan Sobieski (hero and king of Poland), Charles XII named the Alexander of the North, Peter the Great, the progressive Tsar of all Russia, the iron empress Maria-Theresa, or else the impetuous and brilliant Frederick II the Great.

For a long century, you will be in charge of the realm of your fathers. Levy taxes and troops, build fleets and fortresses, negotiate valuable alliance, declare war at the right time and fight it successfully, to end up with power and glory for your royal self...

The game is designed for 5 players but 2 to 10 players can play.
In 5 player game, each player controls two major powers: England & Turkey, Spain & Prussia, France & Poland, Holland & Russia, Sweden & Austria.

9 scenarios (8 Mini-campaigns, 1 Grand campaign) - NB: all scenarios end are variable:
    Grand Campaign: 1700 to 1800 (or French revolution)
    Devolution war: 1661 to 1666
    Holland war: 1672 to 1677
    Augsburg ligue: 1681 to 1697
    Spanish succession: 1700 to 1713
    Spain is back: 1717 to 1731
    Poland succession: 1733 to 1737
    Austria succession: 1740 to 1753
    Seven years war: 1756 to 1761
    Bar confederation: 1768 to 1787

Det vattnas verkligen i munnen.

Tyvärr så visade det sig att alla komponenter var på franska och till skillnad från LGG så fanns det inte några översättningar att ladda ner förutom på grundreglerna.
Grundreglerna läser jag igenom och allt pekar på att det här är ett väldigt roligt spel trots att regelboken är väldigt dåligt organiserad.
Kartan är också så gräslig att den var på gränsen till användbar, brickorna på gränsen till oläsliga och play-aidsen hemska fotostatkopior som innehåller bristfälligt med information.
Besvikelsen var stor men jag la det på hyllan och tänkte att någon översätter nog resten inom kort och då tar jag tag i det då.

Kolla bara kartan:

Spola fram mer än 20 år då jag upptäcker att Calvinius Games (Rise of Totalitarianism och Democracy under Siege) har gjort en ny mycket funktionabel karta.
Men nu borde väl någon ändå ha gjort en översättning av scenario-häftet till engelska ivf? Nähäpp inte det.

Jag slänger ut några trevare för att se om någon kanske har filerna i digitalt format i varjefall och får träff, en amerikan som av en slump sitter på orginalfilerna från 90-talet i det exotiska ordbehandlar-formatet "Samna Ami Pro" som säger att han haft dom sedan länge men inte lyckats öppna dom.
Vänligt nog så skickar han dom till mig och ber mig göra ett försök att komma åt innehållet och lite grävande senare så hittar jag freeware som kan öppna filerna, HALLELULJA framsteg!

Efter att ha lyckats öppna filerna så sparar jag om dom i word-format och testar att köra dom genom google-translate.
Döm om min förvåning när resultatet är inte bara läsbart utan riktigt användbart som det är, jag har läst regelböcker från GMT som är i sämre skick!

Med alla häften ombyggda till enelska och lite omstrukturerade så ger jag mig på att bygga nya användbara play-aids på engelska.

Spelet har även event-chits som man drar som genererar events i spelet med endast titeln på eventen på baksidan och sedan får spelarna slåss om event-häftet för att kolla upp vad just deras lilla chit har för effekt.
Dessa gör jag om till en event-kortlek med event-effekten skriven på kortet, mycket mer praktiskt.

Men får inte heller med några kontroll-brickor för stormakterna vilket är obegripligt och det finns inte heller brickor som behövs för skatter, handel och liknande.
Så jag bygger ett par hundra nya brickor och skriver ut.

Brickorna är det enda som inte är omgjort nu och trots att vissa av dom är svårlästa (grön text på orange bakgrund till exempel..) så duger dom nog till en första speltest.
Så på mellandagarna testspelar jag Grand Siècle för första gången nära 25 år efter införskaffandet.

Det flyter på ganska bra med tanke på hur det brukar vara första gången man spelar ett nytt spel av den här storleken och vi har väldigt roligt.
Det fångar känslan av perioden väldigt bra och det är ett väldigt annorlunda och roligt system med mycket känsla från Empires in Arms, Here I Stand och den typen av spel.
Det har ett antal "quirks" som man säkert kommer vilja putsa bort efter några partier men dom stör inte mycket nu i början ivf.

Saker som behöver ändras som jag upptäckte efter första spelningen var behovet av förbättringar av mina play-aids, en ordentlig omorganisering av regelböckerna och ett antal förtydliganden, regementes-brickorna måste göras om för dom är jobbiga att läsa och behöver ytterligare information för att vara smidiga att hantera.
Även brickorna för generaler, monarker och ministrar borde göras om då dom kan bli bättre.

Så det är en del arbete kvar innan det är där jag skulle vilja ha det så det blir en del ytterligare pillande innan jag är helt nöjd.
Det enda som jag numera använder ifrån orginalspelet som jag köpte en gång i tiden är lådan samt ungefär hälften av brickorna.  :D

"Randomization is too important to be left to chance"

BjornH

Verkar ju asball! Rolig historia också. Vem är designern?

Scipio

Citat från: BjornH skrivet 13 januari 2022 kl. 16:46:49
Verkar ju asball! Rolig historia också. Vem är designern?
Christophe Barot är registrerad som designer men jag tror även Bruno de Scorraille har haft ett finger med i spelet.

Delirium

Kul, Roger! Ibland är ett spel även en historia om hur man försöker spela det.  :up:
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Fredrik H

Kul, uppdatera gärna med hur det går. Jag tror min kompis fortfarande har ett exemplar från nittiotalet, men det var något som gjorde att det aldrig blev som EU för oss. Minns inte vad dock. Bra jobbat!

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet 13 januari 2022 kl. 19:15:31
Kul, uppdatera gärna med hur det går. Jag tror min kompis fortfarande har ett exemplar från nittiotalet, men det var något som gjorde att det aldrig blev som EU för oss. Minns inte vad dock. Bra jobbat!
Förmodligen att förutom reglerna så är de befogade komponenterna oanvändbara   :D

Jon Karlsson

Mycket intressant. Vill du beskriva lite hur spelsystemen fungerar? Hur slåss man till lands, mot befästningar, och till sjöss? Hur funkar ekonomin, diplomati, kolonier, handel? Hur är spelbalansen?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Scipio

Citat från: Jon Karlsson skrivet 14 januari 2022 kl. 01:48:04
Mycket intressant. Vill du beskriva lite hur spelsystemen fungerar? Hur slåss man till lands, mot befästningar, och till sjöss? Hur funkar ekonomin, diplomati, kolonier, handel? Hur är spelbalansen?

Självklart.

Kampanjen spelas från 1661 eller 1700 tills franska revolutionen bryter ut. När det händer beror på ett antal händelser i spelet såsom om amerikanska frihetskriget har lyckats, slump och annat men som längst till 1800.

Prestige är det som genererar VPs i spelet, man får prestige av bedriva handel, vinna strider, vinna krig, lyckosam politik osv.
Den kan naturligtvis gå ner också och blir den för låg så kan man bli tvungen att sluta fred, implientera reformer och annat.

Rundor är olika beroende om det är en krigsrunda eller en fredsrunda.
En krigsrunda är 6 månader och en fredsrunda är 1-20 år.

Handel: Det som driver mycket av spelet är handel.
5 av stormakterna har var sitt "Company" som för handel som dom hanterar med en kassa, skepp och olika preferenser på vilka varor som är fördelaktiga.
Man skickar ut handelsskeppen för att bedriva handel på olika varu-rutor som är utspridda på kartan, är mer än en spelare närvarande på samma råvara så konkurerar man om varan.
Målet med företagen är att växa och att generera Prestige åt sin stormakt.
De 5 andra stormakterna kan också försöka starta sin egna företag men det är svårt och inte säkert att det lyckas så bra.

Vart man handlar är fritt så länge den stormakt som kontrollerar resursen har "Fri handel-policy" men man kan även välja att i stället beskatta handeln med ens råvaror eller att sätta upp ett monopol för ens egna företag.
Att strama åt ett lands handels-policy är dock naturligtvis en Casus Belli för alla andra länder som vill bedriva handel där.

Casus Belli är ett viktigt begrepp i spelet då man inte får förklara krig såvida man inte besitter en sådan.
Förutom att man kan försöka skapa en Casus Belli för att få förklara krig vilket har en kostnad i prestige och är inte säker att den lyckas och dina allierade är inte tvugna att gå in i kriget på din sida då dom kan tycka att dina motiv är tveksamma.

Diplomati görs på samma sätt som i Diplomacy och EiA där alla spelarna får 10 minuter att förhandla med varandra sedan kommer man tillbaka och går igenom eventuella överenskommelser.
Man kan ge varandra pengar, områden, sluta fred, sluta allianser, starta krig, flörta med mindre länder ändra historiska förutsättningar som exempelvis Polen som säkert vill försöka bli av med sitt Liberum Veto och göra informella överenskommelser.

Man har en fas för att hantera statsbudgeten, kostnader för statsapparaten, statsskuld, krigsskulder, rekrytering, pensioner, inflation, räntor osv.
Beroende på valt skattetryck och hur hård rekrytering som görs så är det olika stora risker för att oroligheter och uppror uppstår i provinserna.

Sjö-fasen består i att flytta sina flottor med möjlighet för interceptions, man måste lyckas att söka fienden för att få till strid där vem som vinner vinden, har bäst amiral, störst flotta är viktigt för avgörandet.
Man kan även skicka kapare mot fiendens handelskepp.

När krig bryter ut så får man ett gäng generaler av varierande kvalitet som är uppochned så ingen spelare vet om dom är bra eller dåliga förrän dom deltar i sitt första fältslag så det kan bli svettiga överaskningar där.
För att vara effektiv i strid så vill man ha stora armeer men om man grupperar många regementen i samma stack så kommer dom att lida hög attrition så man vill ha sina armeer spridda men ha duktiga generaler så att man kan koncentrera sig snabbt när strid uppstår.

Striderna består av ett antal rundor där man pucklar på varandra med modifikationener för generaler, kavallari och artilleri och där man får förluster i manskap och i moral.
Efter varje runda kan man välja att retirera.
Att retirera innan moralen kollapsar är fördelaktigt eftersom det minskar risken för att reträtten övergår i en Rout vilket är mycket dåligt.
Så de bästa striderna kan bli ett riktigt "Chicken race".

Det sista man gör i rundan är att kolla om några av ministrarna, generalerna, regenterna osv. avlider och hanterar tronföljden om en regent dör.

Calvinus Games har även en AAR som man kan ladda ned och läsa:
https://drive.google.com/file/d/1Tzcm5oRzW2fsTylQu6D7u2LDNzAJyMmY/view?usp=sharing

Vidarrr

Vad pratar vi för speltid för en kampanj? 10 timmar eller 100?

Scipio

Citat från: Vidarrr skrivet 14 januari 2022 kl. 10:05:02

Om man bortser från första gången när alla håller på att lära sig så beror det mycket på hur mycket fred det blir under dessa upp till 100 år.
Jag har ännu inte spelat igenom kampanjen men jag skulle gissa på runt 30 timmar när man har spelat tidigare (trippla det med orginal-komponenterna :D ).

Elias Nordling

Var inte det här spelet släkt med Europa Universalis på något sätt?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 14 januari 2022 kl. 11:28:38
Var inte det här spelet släkt med Europa Universalis på något sätt?
Samma tillverkare och en del ideer men inte mer än så vad jag vet.

När man väl fått ordning på komponent-kaoset så känns det mycket mer rättfram och enklare att ge sig på än EU tycker jag.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vidarrr

Citat från: Scipio skrivet 14 januari 2022 kl. 10:11:02
Citat från: Vidarrr skrivet 14 januari 2022 kl. 10:05:02

Om man bortser från första gången när alla håller på att lära sig så beror det mycket på hur mycket fred det blir under dessa upp till 100 år.
Jag har ännu inte spelat igenom kampanjen men jag skulle gissa på runt 30 timmar när man har spelat tidigare (trippla det med orginal-komponenterna :D ).

Det låter ju som att ett scenario vore möjligt på ett FF i alla fall.

Scipio

Citat från: Vidarrr skrivet 14 januari 2022 kl. 15:44:55
Det låter ju som att ett scenario vore möjligt på ett FF i alla fall.
Om intresset finns så kan jag definitivt tänka mig att spela Grand Siecle på FF!