Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Projekt: Grand Siècle

Startat av Scipio, 13 januari 2022 kl. 16:12:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Lite bilder från det senaste partiet med scenariot The War of Devolution (1661)

"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Nu när vi är varma i kläderna så jag en klarare bild över tidsåtgången.

Ett drag tar normalt mellan 30-45 minuter (mest beroende på ifall spelarna tycker att det behövs en 10minuters Diplomati-fas eller inte).

Ett scenario är på ca. 7-14 drag, så framöver bör ett scenario ta någonstans 6-10 timmar med spelare som kan reglerna.

Grand kampanj tar då i snitt när räknat på 48 turns men det kan variera mycket (då man slår en T20 för att se hur länge en fred varar) 24 - 36 timmar.

Dvs. Grand Kampanj med erfarna spelare bör vara görbart att bli klara med på en spelhelg vilket låter väldigt lovande.

thermopylai

Otroligt kul. Lagom stort och involverat, en hel match spelas på en lång heldag, ungefär som Adv Civ. Eller hela kampanjen 1660 - franska revolutionen på en helg som Scipio skriver.

Förefaller bättre på 4-5 spelare, med 2+ länder var, än på 10. Vissa länder har mindre att göra i början eller slutet av spelet, och jag är osäker på om det är VP-balanserat. Och av logistiska skäl är det ju enklare att få ihop dedikerade spelare.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet 21 mars 2022 kl. 10:48:07
Otroligt kul. Lagom stort och involverat, en hel match spelas på en lång heldag, ungefär som Adv Civ. Eller hela kampanjen 1660 - franska revolutionen på en helg som Scipio skriver.

Förefaller bättre på 4-5 spelare, med 2+ länder var, än på 10. Vissa länder har mindre att göra i början eller slutet av spelet, och jag är osäker på om det är VP-balanserat. Och av logistiska skäl är det ju enklare att få ihop dedikerade spelare.

Tackar, kul att du uppskattade det.
Ja på 5 spelare så har alla något att göra hela tiden så det fungerar bra, dock så tar det stopp ibland vid de tillfällen som en spelare är involverad i olika krig med båda länderna då ena kriget får vänta på sin tur så att säga, så det är inte perfekt format heller.

Tänker prova köra ett parti på 10 spelare där 2 spelare har var sitt land av paret men man är på samma lag så att säga, tror att det är det bästa formatet, det kommer säkerligen att gå en del snabbare än att spela på 5.
Nackdelen där är att en del spelare som väljer eller lyckas avstå att hamna i krig vid de tillfällena kan ha lite lite att göra.
Jag tänker dock att det kan vara ok om man är förberedd på det och iom. att länderna spelas i lag så kan en av spelarna köra båda länderna ett tag när det händer lite mindre för dessa och så förbereder man med lite side games osv.

Vi hann spela 40 år av kampanjen på 5 spelare på lördagen så Grand Campaign 1700 - Franska franska revolutionen skulle jag tro går att spela på 25-30 timmar, dvs. en helg eller lätt på ett FFdL.  :)

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet 21 mars 2022 kl. 10:48:07
jag är osäker på om det är VP-balanserat.
Mmm den biten är jag också osäker på.
Dock så är VP-systemet den delen som jag är minst nöjd med också och ändå planerar att designa om.
Just nu är den delen otymplig, omöjlig att få en vettig överblick över och förmodligen inte bra balanserad.
Men jag har ideer på hur den kan göras bättre.

David Sunnergren

Säg till om du behöver input på idéer

Scipio

Citat från: David Sunnergren skrivet 22 mars 2022 kl. 17:48:08
Säg till om du behöver input på idéer
Till!

Spelet har en bra grund men det finns en del förbättringar som jag kan tänka mig, trixet är att hålla dessa till sådant som snabbar upp eller förbättrar utan att lägga till extra speltid.

En hel del ergonomiförbättringar för play aidsen identiferades under FF också.

Vidarrr

Jag och Tage är redan laddade för nästa FF...

Scipio

Scipio

Ytterligare ett parti spelat, den här gången War of Austrian succession kampanjen på 6 spelare.

Med de förbättringar som jag gjort efter FF-partierna så flyter det på riktigt bra och känns rätt "tight" nu.
Efter att ha spelat 7 partier nu så känner jag mig rätt säker på att 10 spelare där man spelar vardera stormakts-par tillsammans på två spelare är det optimala sättet att spela på, det går mycket snabbare även om diplomatin blir stökigare (fast nog på ett rätt roligt sätt).

Nu är vi 11 spelare som har spelat det en eller flera gånger här så nästa parti vi kör blir en helg med Grand campaign på 10 spelare.

2022-05-01 16.24.42.jpg

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Det hade varit jätteskoj med LinCon men med lill-Scipio där hemma så är det tyvärr inte möjligt i år.     :insecure:

Nästa tillfälle som jag kan dyka upp är FF i september, finns intresset för Grand Siecle då så vore det episkt om det gick att få till ett 10-manna Grand Campaign då.  :)