Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Fortress Berlin (Against the Odds)

Startat av Fredrik H, 24 januari 2022 kl. 21:58:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Emellanåt så köper jag tidningsspel. Det är inte helt klart varför, de tenderar att hamna i låd-exil på obestämd tid för att sedan undandra sig mitt minne. Det händer att jag gräver i lådorna. Igår gjorde jag det i jakten på något kul spel att spela. Den jakten misslyckades, men istället hittade jag det här; Fortress Berlin från, tror jag, 2004. Det är ett tidningsspel om de sista två veckorna i Berlin 1945. Spelet är designat av John Prados och developer är Paul Rohrbaugh. Bara det bör ju vara någon form av garant för en rejäl dos av kognitiv dissonans, men temat låter kul så jag tänkte testa.

Skalan är en dag per turn, 457 meter per hex och kompanier till divisioner(!) på enheterna. Jaja. Enheterna har move eller combat mode och stridstabellen är extraordinärt komplex i relation till allt annat i spelet. Färgsättningen och informationen på brickorna får Karelia 44 att framstå som funktionella, men dom är lite söta när man vant sig. Har ni någon bekant som är färgblind och som ni intensivt ogillar kan ni med fördel be honom sortera brickorna.

Förutom den märkliga stridstabellen verkar det mesta vara begripligt. En av stridsmetoderna använder sig av vad jag trodde var en utdöd tanke; ett bra sätt att skydda sig mot beskjutning är att tränga ihop sig (stacka). Kan inte någon kontakta försvaret och tipsa dem om det? Suck. Nåja, krig utkämpar inte sig själva. Dags att ta sig an den monstruösa set-up:en.

Fredrik H



Nästan hela kartan. Inga ryssar har kommit in än, det vi ser är Stor-Berlins försvarare. Det är faktiskt världskrigets största urbana strid som snart går av stapeln, ingen större stad blev slagfält under kriget. Det är en ung (?) Eskubi som gjort kartan. Jag har för mig att det mesta han gör brukar vara färgglatt, men här var tydligen tonern slut. Allt är grått. Det förmedlar en viss stämning, men är också lite knepigt att läsa ibland.

Tyskarna har en del givna enheter på vissa platser, annat är fritt att ställa upp. Det är alltid svårt när man inte har en aning om vad som kommer att hända, men då det är solo spelar det ingen roll. För dom som inte läst jättemycket om kriget kanske det kommer som en chock att tyskarna inte riktigt är på topp i april 45. Förbanden blandar rutinerade elitförband, fanatiska tonåringar och industriarbetare med Mauser. Det är en salig röra. Den tydligaste fördelen man har är den defensiva terrängen, som rimligen kommer att göra det svårt för sovjeten, men vad vet jag.

Jag har varit i Berlin ett antal gånger och skalan gör att jag kan se saker framför mig, vilket är roligt.

Fredrik H

#2


Närbild av stadskärnan. Lite SS, lite arméförband och några sköna killar från flottan stärker upp försvaret. Jag kör naturligtvis med optionen att ha en massa tyska politiska höjdare med i spelet. Värdena på brickorna är eldvärde, skyddsvärde, förflyttning och moral. Den lilla svarta rutan är räckvidd på vapnen.

Partiet börjar bokstavligen dagen efter, nämligen den 21 april. Dagen innan firades Adolfs födelsedag, vilket rimligen måste varit en av historiens stelaste fester. Jag tror inte ens det blev fiskdamm efter fulölen och sågspånstårtan. I spelet så finns typ 12-15 tyska höjdare och man drar sex som stannar kvar i Berlin efter kalaset. För min del så hänger Bormann med Adolf i bunkern, Keitel och Jodl dricker konjak i försvarsministeriet, Ribbentrop sitter i riksdagshuset och Goebbels är hemma hos sig. Bara Speer är klok nog att hålla sig i ett Flaktorn. I spelet kan ledarna fly (jag tänker mig Sydamerika), ta livet av sig eller byta sida. Det är lite roligt. Tar ryssarna Adolf vinner dom, håller han sig vid liv alla femton turns får tyskarna en rejäl VP-bonus. Man kan försöka ta livet av honom tidigt, men dör han så deserterar massor av tyskar så det är en intressant avvägning.

Jag kommer förstås försöka hålla ledaren vid liv. Det är allt eller inget, de asiatiska horderna måste stoppas vid Berlin.   

Jon


Elias Nordling

Jag minns att det var djupt provocerande och väldigt john Prados att du kan skydda dig mot artillerield genom att stacka upp. Förutom det ett trevligt spel. Den grå kartan tyckte jag var stämningsfull och funktionell, men jag minns det som att brickornas färger gjorde det nästan omöjligt att se vilken sida vissa enheter hörde till.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Klas Malmström

Citat från: Elias Nordling skrivet 25 januari 2022 kl. 08:05:57Jag minns att det var djupt provocerande och väldigt john Prados att du kan skydda dig mot artillerield genom att stacka upp.
Samma sak som i gamla Panzer Leader (om jag minns korrekt) - men det har ju några fler år på nacken...så det kanske kommer undan med det.  :D
Klas Malmström
Linköping

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 24 januari 2022 kl. 21:58:43Det händer att jag gräver i lådorna. Igår gjorde jag det i jakten på något kul spel att spela. Den jakten misslyckades, men istället hittade jag det här

Det här tyckte jag var roligt. :)
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Strv102r

Har tittat på detta några gånger för det verkar lite spejsigt, men har ju MIHs Götterdämmerung på samma tema. Så hittills har jag avstått. Kanske du kan ändra på det?

Ola Palmquist. Spelar nu:  3CGs Polar Storm, därefter ATOs Four Roads to Moscow, SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Elias Nordling skrivet 25 januari 2022 kl. 08:05:57
Jag minns att det var djupt provocerande och väldigt john Prados att du kan skydda dig mot artillerield genom att stacka upp. Förutom det ett trevligt spel. Den grå kartan tyckte jag var stämningsfull och funktionell, men jag minns det som att brickornas färger gjorde det nästan omöjligt att se vilken sida vissa enheter hörde till.
Klart stacking ger skydd mot artilleri! Kolla alla filmer där hjälten bli räddad då någon lägger sig uppe på som skydd och fångar splittret!

Elias Nordling

CiteraKlart stacking ger skydd mot artilleri! Kolla alla filmer där hjälten bli räddad då någon lägger sig uppe på som skydd och fångar splittret!

Men här klarar sig på något sätt både hjälten och rödskjortan av att den manövern utförs.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 25 januari 2022 kl. 14:54:03
Har tittat på detta några gånger för det verkar lite spejsigt, men har ju MIHs Götterdämmerung på samma tema. Så hittills har jag avstått. Kanske du kan ändra på det?

Götterdämmerung skildrar det operationella på ett vettigt sätt, men stadsstriderna känns som spelets sämsta del. Jag skulle nog säga att spelen kompletterar snarare än exkluderar varandra. Vi får se om Fortress Berlin är kul innan jag säger något mer.

Fredrik H



Den 21:a april dyker de första sovjetiska förbanden upp. Det är Zjukovs pansarförband som är snabbast in i staden och de kommer hack i häl på två tyska divisioner. En sliten tysk fallskärmsjägardivision kommer in väster om Tegel-flygplatsen och grupperar sig för försvar. Sedan kommer den 11:e SS-divisionen (Nordland, med ett svenskt kompani i organisationen). SS har faktiskt stridsvagnar som fortfarande rullar så jag grupperar dem centralt inledningsvis. Det är frestande att stoppa de första ryssarna längs norra kartkanten, men det är i nuläget hopplöst att veta var det kommer att skorpa till sig som värst och då kan en rörlig, centralt placerad brandkårsstyrka vara bra att ha.

Längst västerut dyker polska mek-förband upp och förbereder sig för att ta sig an flygplatsens västra delar. 1:a mek-kåren utsätter tyskarna på landningsbanornas östra delar för ett intensivt bombardemang och ett ganska stort antal folkstormssoldater går åt utan att se sina fiender. Det sovjetiska flyget utsätter Tegel för bombningar som skakar försvararna.

Den 2:a Gardestankarméns HQ etablerar sig vid Pankows tunnelbanestation och den 12:gardestank-divisionen rullar upp sina T34/85 och JSII:or i förberedelse för ett större angrepp följande dag.

Albert Speer kan inte bara rita hus, han kan också läsa en karta. Han försöker lämna staden, men får ett: Taxi - var god dröj.

Nästa runda kommer det in många sovjetiska förband. Det går att spela med två ryssar, Konjev och Zjukov får då tävla om segern.


Fredrik H



Den 22:a april får Speer tag på något slags transport och tar ut lite innestående semester på annan ort. För att fylla det tomrummet ramlar Weidlings LVI:e pansarkår in i staden med tre divisioner, som alla har ett betydande stridsvärde. Den stackars Weidling trodde inte sina öron när han fick höra att han skulle in med sin pansarkår och försvara Berlin, men han lydde order. Divisionerna grupperar i sydost, runt flygplatsen Tempelhof.

Sedan rasar det in sovjetkommunister i stora mängder. Den 3:e Shock-armén anländer i sydöst och angriper folkstormen. Trots betydande förluster så håller tyskarna linjen, bara på ett ställe faller en befäst ruta. De tyska förlusterna kommer bli svåra att ersätta, Weidling kommer att få stoppa in reguljära förband.

Längre norrut kommer det in två sovjetiska skyttekårer, som tillsammans med artilleristöd slår sig in på landningsbanorna och slår ut det svaga tyska försvaret där. Fem kilometer österut så anfaller en sovjetisk mek-kår efter ett flygbombardemang. Tyskarna slåss som lejon och byter förluster med de mångdubbelt starkare anfallarna. När röken lägger sig har ryssarna förvisso slagit ut flera tyska förband, men själva förlorat två hela pansarbrigader - kåren är nästan försatt ur stridbart skick. Dessutom håller ett tyskt Pak40-kompani fortfarande vägknuten! Kårchefen får sparken och arméchefen börjar räkna på hur mycket 152mm spränggranater som kan behövas under kommande dags anfall.

Fredrik H



Kartans färger, lampornas reflexer och fotografisk uselhet gör det knivigt att få bra bilder. Här är en dysfunktionell vinkel på 3rd Shock, som anfaller men inte bryter igenom. Riddarkors med eklöv på ingång.

Fredrik H



Turn tre. Det sovjetiska trycket ökar avsevärt. Ribbentrop får för sig att han vill lämna, men behöver tydligen städa kontoret först (dom måste slå 4-6 för att få dra). Adolf får för sig att en Pzgr-division behövs söder om Berlin och beordrar den att lämna kartan. Helt rimligt, han har gott om tonåringar och pensionärer kvar för att stoppa undermänniskorna.

Det finns något charmigt i att tyskarna slåss med folkstormsbataljoner och ryssarna får in hela arméer. Det får en viss effekt när ryssarna trillar in här och där varje turn. Jag avstår från att kolla upp förstärkningarna, det är roligare att bli överraskad och dessutom känna sig tvungen att hålla några förband längs alla infartsvägar.

Den här turnen slog ryssarna hårt överallt. Den enda vägen ut ur Berlin är nu sydväst, en ny armé dök upp i nordväst och bombade bort flera tyska scoutförband (HJ) med hjälp av mördande artilleri, flyg och tunga stridsvagnar. Ledningstornet på Tegels flygplats föll till två sovjetiska skyttekårer och i sydöst börjar linjen brytas sönder. Tyskarna tillfogar ryssarna ordentliga förluster nästan överallt, men det räcker inte till.  Nordöst får en egen bild.