Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

COAs Winter Storm serie

Startat av Strv102r, 14 februari 2022 kl. 11:27:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag undrar om någon har erfarenhet av Winter Storm systemet. Jag har Edelweiss och Prelude to Disaster, och de verkar trevliga, men det är svårt att hitta en slot i planeringen för dem?
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Jag har tre spel i serien och har spelat både Prelude och Edelweiss. Dom har uppfattats som hopplöst komplicerade men jag tycker att dom är spelbara. Jag gillar många av lösningarna, HQ-kvalitet, ledarregler, supply  och annat är bra gjort. Reglerna är inte alltid så eleganta, men det går att lösa. Jag har funderat på att göra en replay på Prelude (det är bara sex turns) men det har inte blivit av.

Det ska tilläggas att jag inte spelat dem på 15 år, men jag har inte gjort mig av med dem.

Testa Prelude och se om det är något som faller dig i smaken. Det är en del att hålla reda på, men det är en intressant design.

Strv102r

Citat från: Fredrik H skrivet 14 februari 2022 kl. 12:07:24
Jag har tre spel i serien och har spelat både Prelude och Edelweiss. Dom har uppfattats som hopplöst komplicerade men jag tycker att dom är spelbara. Jag gillar många av lösningarna, HQ-kvalitet, ledarregler, supply  och annat är bra gjort. Reglerna är inte alltid så eleganta, men det går att lösa. Jag har funderat på att göra en replay på Prelude (det är bara sex turns) men det har inte blivit av.

Det ska tilläggas att jag inte spelat dem på 15 år, men jag har inte gjort mig av med dem.

Testa Prelude och se om det är något som faller dig i smaken. Det är en del att hålla reda på, men det är en intressant design.

:up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Rätta mig om jag har fel, men reglerna sägs vara illa skrivna men det finns förbättrade regler på BGG, som inkorporerar all errata och förtydliganden?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 14 februari 2022 kl. 14:04:11
Rätta mig om jag har fel, men reglerna sägs vara illa skrivna men det finns förbättrade regler på BGG, som inkorporerar all errata och förtydliganden?

Inget att rätta där inte

Jag gillar systemet men visst finns det klurigheter i reglerna. Det är ganska invecklat men håller med Fredrik om att det är en väldigt intressant design. Mycket innovativt!

Ps. På nåt vis har jag lyckats slarva bort mitt Edelweiss. Kan ha sålt det men det har jag isf ångrat många gånger om.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Började läsa reglerna till PtD länge sedan - kom inte riktigt igenom den gången - kanske dags igen.....ibland tar jag fram båda spelen bara för att kolla på kartorna.  :D
Klas Malmström
Linköping

P-O Jönsson

Lyckades komma över ett Edelweiss på Tradera för ett år sedan
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards