Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel lämpade för lagspel

Startat av BjornH, 16 februari 2022 kl. 10:04:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Hej,

Som vanligt när det börjar bli dags för FF så smyger sig tankarna kring episka krig utkämpat i en skara mer än 2. Jag tycker det är riktigt trevligt att spela 2 mot 2 (eller 3 mot 3 o.s.v.), egentligen tycker jag det är mycket roligare än rent multiplayer. Så varför inte ha en generell tråd krign ämnet. Vilka krigsspel och vilka mekanismer funkar bäst för detta egentligen?

Alla 2-spelar spel kan såklart spelas på detta sätt. Men vissa spel tillåter att man organiskt delar upp beslut, fronter, sysslor e.t.c. medan andra inte gör det särskilt bra alls och man måste i princip spela inom laget som om man vore en person och typ ta alla beslut tillsammans, simultant. 

Klassiska I-go-you-go-spel kan funka bra tycker jag, med vissa förbehåll. Om det går att dela upp fronten, t.e.x, så att vissa förband tillhör dig och vissa mig, och vi tar övergripande beslut tillsammans men kan sköta många taktiska beslut lokalt, och flytta trupper och utföra strider oberoende av den andra lagkamraten. Förbehåll är att i vissa sådana spel, så är tajming och sequence of play för viktiga för att sätta ur spel, vilket gör att alla på samma lag måste vänta på varandra så det nästan blir som om man spelar "en person tillsammans" ändå (tex IgYg spelet ASL skulle i princip gå att dela upp, men jag kan tänka mig att det är så mycket som måste synkas att det nästan blir som att spela en-person-tillsammans).

Spel med aktiveringar av vissa enheter en i taget, där det inte går att dela upp fronten, funkar generellt sämre. I GCACW och BAR t.ex. så måste man nästan vänta in varje aktivering. Att dela upp kartan/enheterna funkar bara med ganska kraftiga husregler.  BCS däremot, i alla fall Last Blitzkrieg, har aktiveringar men här gick det utmärkt att dela upp fronten i 2 delar och köra aktiveringar hej vilt om vartannat (funkar dock förmodligen sämre för mindre BCS-titlar med mer sammanflätade fronter).

Vilka spel tror ni (vet ni) funkar bättre 2 mot 2 (eller fler)? Alltså där man faktiskt med fördel kan sköta mycket lokalt utan att behöva vänta in lagkamrater?

Folket

Storstrategiska spel på andra världskriget brukar alltid fungera bra. Europa eller hela världen.

Delirium

Mitt standardsvar är alltid 1914: Twilight in the East (och systerspelet OaO). Det är IgoUgo men fronten är strikt uppdelad i armésektorer så du vet exakt vad som är ditt att flytta och inte. Roligast när man tar varannan armé så man inte kan koordinera perfekt med sig själv.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

aegneus

Mitt standardsvar är Normandiet 44. Kanske mest naturliga uppdelningen av alla kampanjer. Kan dock vara lite tråkigt för västtysken. Också dessa har "alltid " regler för gräns mellan amerikaner och britter.

tinG

Jag saknar standardsvar och står för idén ju fler desto bättre  :)

Listan på 2-spelarspel blir följaktligen lång...

BCS (BbF; BC; LB); TCS (x flera); 1914-series (OaO; TitE); GBACW (x flera); GCACW (x flera); C3-series (LT60M + TDoW); Rifle & Spade (Gallipoli); TLNB (x flera); CoN-series (x flera); GOSS (x flera); NES (JoV, TKG/Overlord); 1918-series (Marne 1918; Somme 1918); CWBS/LoB (x flera); nn'4x (A'44; S'42; H'44, S'43, F'40, N'44);

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Jag tänker mig att alla IGOYGO som är tillräckligt stora funkar bra. Idealet vore att ha tillräckligt många på en sida så att en kan vara ÖB och fördela resurser till olika fronter (Victory Roads vore kul att testa på många, Stalin fördelar ut resurser till de fronter han tror på). Sedan förstås nästan alla strategiska spel. WW1 har så många roliga länder - vem vill inte vara osman eller AH?

jerry

Fire in the east om det inte vore för den enorma väntetiden, dock testade vi med schackklocka o det funkade bra.
1914 Tite är mer interaktivt så det borde vara no 1
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

thermopylai

WiF
Större OCS-spel: Case Blue, GBII, Beyond the Rhine, Blitzkrieg Legend, Baltic Gap, troligen nya Third Winter
ACW: Bobby Lee (Virginia-fronten) i kombination med Sam Grant (MIssissippi-fronten)
GDWs Third World War om man sätter ihop spelen

Intressant nog kräver vissa WW2-spel med individuella segervillkor att man INTE spelar som ett synkroniserat lag utan primärt egoistiskt (Triumph & Tragedy, Blitz, och tror jag Totaler Krieg/Dai Senso).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."