Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Krig som hobby och verklighet

Startat av Fredrik H, 27 februari 2022 kl. 23:08:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Det är onekligen märkliga tider. Jag misstänker att det är fler än jag som tillbringar väldigt mycket tid med att scrolla igenom nätet efter klipp, nyheter och annat som berör det som händer i Ukraina. Det hela känns så bisarrt. Jag har spelat igenom så många krig och även moderna/hypotetiska krig men det blir så underligt när det faktiskt utspelar sig på riktigt. Jag vill inte starta någon politisk diskussion,  men det hela känns väldigt nära på något sätt.

Det känns också svårt att få upp spel på bordet. Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg många obehagliga krig i världen, men det här berör mig på ett annat sätt. Det blir helt enkelt lite svårare att leka krig som avkoppling. Det är rimligen övergående, min hobby har varit mig till stor glädje i nästan fyrtio år och den har gett mig trevliga upplevelser och nya vänner- utan att en enda människa tagit skada.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen. Jag har märkt att trafiken här i det närmaste dött under de senaste dagarna, så jag antar att många är som jag. Jag vill komma igång att spela igen för jag vet att det är bra för mig, men Next War- serien kommer att få vila ett tag (även om jag funderat på om den modellen inte borde utvecklas med tanke på vad jag sett).  Att stirra i timmar på mobilen för att kanske se något nytt klipp på hur något fordon slagits ut ger mig nog väldigt lite, men det har blivit hypnotiskt för mig. Jag måste ägna min fritid åt annat istället, rollspela mig igenom något krigsspel om äldre historia känns mindre laddat än NW:Poland.

Jag hoppas att allt löser sig så snart som möjligt. Krig ska vara med brickor på kartor. 

Elias Nordling

Instämmer, min motivation att i mitt nuvarande parti Dogs of War anfalla med ryska trupper är mycket låg. 76e luftburna gardesdivisionen figurerar till och med både i konflikten och i kriget.

Det är möjligt att min motivation går upp när det är Natos tur.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Exakt samma här....vi körde lite gamla "white death" GDW, i helgen men det var trögt.
TV:n stod på hela dygnet i bakgrunden............
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

Funderar på om mer avlägsna teman funkar bättre, men har inte provat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Vi har haft paus i vårt TTS EU:Price of Power (sportlov mm) men skall nu gå igång igen.  Får se hur sugna vi är på att förklara krig på neutrala stater och måla karta nu, det utspelar ju sig på betryggande avstånd (just nu 1500-tal) men ändå.

Elias Nordling

Talar för avsrtåndsteorin: Det historiska spel jag känner mig mest sugen på att prova igen just nu är Bios: Genesis  :mrgreen:

Nån som vet skillnaderna mellan första och andrautgåvan? Jag har spelat förstautgåvan ett par gånger och var inte nöjd. Minns det som att en spelare lätt kunde få ett enormt försprång med en gång, i synnerhet om man fick igång liv på Mars.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Jo känner detsamma, de första dygnen så tappades den mesta sugen på krigsspelande för att följa händelsutvecklingen i Ukraina i stället, ställde in det tänkta uppföljningspartiet av Absolute War av den anledningen.
Sedan när jag kände att jag fått bra koll på sitationen i stort och det mesta nyheterna gav var information om diverse utslagna forddon och tillfångatagna ryssar så kände jag också att det inte gav så mycket längre att intensivt fortsätta följa utvecklingen längre.

Det var inget problem att då gå tillbaka och greja med Grand Siecle igen men Absolute War från nog vila ett tag.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 februari 2022 kl. 08:14:58
Talar för avsrtåndsteorin: Det historiska spel jag känner mig mest sugen på att prova igen just nu är Bios: Genesis  :mrgreen:

Nån som vet skillnaderna mellan första och andrautgåvan? Jag har spelat förstautgåvan ett par gånger och var inte nöjd. Minns det som att en spelare lätt kunde få ett enormt försprång med en gång, i synnerhet om man fick igång liv på Mars.
Ja det är avlägset och bra   :D
Jag har 2ed, vad jag vet så är det endast grafiska förbättringar och en tydligare regelbok som skiljer.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

Ja det verkade så, och de nya reglerna finns på nätet. Bios: Megafauna är vid jämförelse ett helt annat spel i andrautgåvan (jag har samtliga utgåvor av Megafauna...)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

#9
Man kan knata åt andra hållet också : Mitt nyinskaffade Dune:Imperium känns ofarligt. (Och väldigt snyggt )

Och så skall vi fortsätta vårt tre-generationers History of the World. Det ger ju som alltid ett stoiskt perspektiv på imperiers levnadsöden...

Jon

"Att stirra i timmar på mobilen för att kanske se något nytt klipp på hur något fordon slagits ut ger mig nog väldigt lite, men det har blivit hypnotiskt för mig. Jag måste ägna min fritid åt annat istället"

Det här var väldigt väl formulerat Fredrik och slog an en ton hos mig.

Jag har The Dark Valley uppställt men kan inte förmå mig riktigt att engagera mig. Spelbordet är precis bredvid min hem-arbetsplats så varje gång jag tittar lite åt vänster så ser jag Ukraina. Brukar ställa kaffekoppen över Stalino (Donetsk)... Det blev bara så absurt på något sätt.

Sedan började jag fundera om det är så här man alltid "ska" känna inför krigsspel och vidare vilken bild ett spel mellan Nazi-Tyskland och USSR ger för folk utanför hobbyn? ("Are we the baddies?") Men det är en helt annan och potentiellt väldigt stor (ändock intressant) diskussion.

Wes

jag har inte sovit på en vecka nu.  :| känner inte direkt för krigspelande heller om jag ska vara ärlig (mest för tröttheten tror jag men det finns ett visst obehag av närheten) men har inget emot diskussionen mellan spel och verklighet.
Det mest intressanta för mig i övrigt är hur snabbt det gepolitiska läget har ändrats och vad innebär det? vad händer nu?

Granlid

#12
En sak som slår mig tydligt, är hur svårt det är att simulera en verklighet med alla de dimensioner som finns.
Tycker blippspel nu känns matematiskt och procedurellt, där det oväntade sällan är ens en möjlighet.

Vet inte vad jag egentligen vill bli fångad av. En rastlöshet har infunnit sig, med kort koncentrationsspann.
Blir att jag istället packar om tross/stridspackningen ytterligare en gång.  :(

Friendly fire isn't.

Delirium

#13
Jag får anmäla en lite avvikande uppfattning: även om jag tycker att Rysslands invasion av Ukraina är mycket ovanlig och obehaglig i sin uppenbara uppdelning i naken aggression å ena sidan och svagare anfallen part å den andra kan jag inte känna att det påverkar mitt intresse för krigshistoria eller simulerande av krig. Det är nog så att de alltid legat så långt borta från varandra för mig både i teori och praktik...?

Eller är det så att frågan är ställd för tidigt, är ju bara en handfull dagar sedan det startade. För mig är det närmaste vi kommer krigen i forna Jugoslavien på 90-talet som varade i flera år men som jag (och de jag umgicks med då) inte heller hade en intensiv upplevelse av när allt utspelades utan det kom efterhand och stegvis att det sjönk in. Inga jämförelser i övrigt egentligen förutom att det är ett krig i "närområdet".

Ytterligare en faktor kanske att jag inte varit så intresserad av moderna mer eller mindre fiktiva konflikter. Men jag har GMT:s nya Vietnam på väg in och jag kan inte känna att jag är mindre sugen på att sätta tänderna i det nu efter mad king Putins anfallskrig satts igång.

Mest thinking out loud, kunde vairt djupare och mer filosofiskt. :)
1914

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 februari 2022 kl. 11:31:23
Bios: Megafauna är vid jämförelse ett helt annat spel i andrautgåvan (jag har samtliga utgåvor av Megafauna...)
Bättre eller sämre?
Jag har bara spelat 2ed.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"