Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bios: Origins

Startat av Elias Nordling, 1 mars 2022 kl. 21:16:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

I allas krig mot alla i ursoppan (OK, jag drog lite på definitionerna där) har jag lyckats bena upp det mesta ur det Phil Eklundskt svårgenomträngliga användargränssnittet, men den här körde jag fast på. Någon som kan reglerna?

For Macroorganisms, the heat shield include all red system Chromosomes (printed on the card), other red Chromosomes (i.e.
red Organs, Endosymbionts, and Trophic Bionts), and any Organs or Endosymbionts with the red shield icon.

Min kursivering. Vad syftar detta på? Jag kan inte hitta något tryckt på kortet som matchar beskrivningen, och som inte passar in på de övriga korten. Samma för antioxidanter.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Lobben

Tjenare Elias!

Jag är nästan helt säker på att du syftar på Bios: Genesis och inte Bios: Origins? Jag blandar själv ihop namnen på dessa två titt som tätt...

Nu är denna tråd ganska gammal, så du kanske redan har löst detta, men här kommer lite förklaring om så inte är fallet.

Då du "uppgraderar" din mikroorganism till en makroorganism så behöver du ha en viss uppsättning kromosomer. Kuberna för dessa kromosomer slängs då tillbaka till "soppan", men det räknas fortfarande som att de är en del av din makroorganism. Du ser vilka "inbyggda" kromosomer som hör till din makroorganism på kortet, dessa benämns som "System Chromosomes".

Så i ditt fall ska du räkna antalet röda printade kuber, därefter lägga till ev. röda organ, "Endosymbionts" (andra spelares bionts), "Tropic Biont" om den är röd + alla printande sköldsymboler.

Antioxidanter är benämningen en grön katalys-disk får om du placerar den på en organism. De övriga färgerna blir istället vitaminer. Antioxidanten fungerar precis som en vitamin, men skillnaden att den också höjer din oxideringssköld med en nivå.

Om du försvarar dig mot en oxideringsattack på 3 och har en grön kromosom, och en grön disk (antioxidant), så ger din gröna kromosom kub dig 1 poäng i skydd, din antioxidant ger dig ytterligare +1. Sen kan du slänga vitaminer för att parera oxidering, och då antioxidanten räknas som en vitamin kan du då slänga den för att försvara dig ytterligare +1.

Elias Nordling

Tackar! Ja jag hittade till slut regeln som spikade det i ursoppan som är Phil Eklunds regelböcker.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"