Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

John Prados' Third Reich

Startat av Andreas Lundin, 12 oktober 2005 kl. 14:02:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

..nån som har det eller spelat det? Jag har spelat ATR och WiF (samt Struggle for Europe-serien från Clash of Arms). Nån som kan jämföra dessa?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Göran Andersson

Om du menar Third Reich från Avalon Hill, 1974 har jag det och spelade det under slutet av 80-talet.

Finns även en PC-version som i stort fungerar som grundspelet.

Lite statiskt för Axis i inledningen då Tyskland "måste" spela vissa drag för att kunna vinna. Lite mer alternativ för Italien. Tar ett antal dagar att spela kampanjen från 1939-45.

Skulle kunna tänka mig att spela det igen som omväxling, men det blir aldrig av pga tidsbrist.

Andreas Lundin

...nej jag menar det omgjorda Third Reich från Avalanche Press.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Nicklas

Det finns en recension på boardgamegeek http://www.boardgamegeek.com/game/2904

Spelet verkar helt klart intressant, skulle gärna spela det.

Andreas Lundin

Jo, jag har läst recensionerna, men undrade mest om det spelas i Svea Rike. Så tycks dock inte vara fallet...

Jimmy

Hej Andreas

spelar och spelar sade GW, jag har spelat det solo en gng, och då det korta intro scen. som behandlar Barbarossainvasionen. Fattar fortfarande inte hur tysken skall kunna uppfylla VCs för det scenariot.

Har dock läst en del regler, och jag måste säga att det verkar himla kul. Ett problem är dock att regelboken är ngt svårgenomtränglig, och för att ö.h. komma igång så bör man ladda ner de nya reglerna från hemsidan (APs alltså) (de som också följer med uppföljaren om stilla havet). Vore kul att testa med en 3-5 andra ngn gng, men det lär ju dröja innan man trummat ihop så pass många intresserade. Det känns rätt likt en enklare variant av dataspel såsom

Jag upplevde det mesta i spelet som rätt intuitivt när man tillämpat reglerna ett par ggr., tycker att dimplomatin och turordning med chit- dragning är elegant, men de många tärningarna irriterar ngt. Vet dock inte om jag egentligen skulle lägga ner den tid som krävs för kampanjen eller välja ngt annat av mina ospelade om man kom till att spela ngn gng.

Det vore kul att höra om ngn spelat mastodonten a World at War(är väl titeln) från GMT, som tydligen också baseras på gamla third Reich från AH.
Har ngn provat?

Lycka till med JP3R i alla fall.

hälsningar

Jimmy Engren

Andreas Lundin

Anledningen till att jag undrade var just att jag är barnsligt förtjust i mastodontspel. Och just jämförelsen mellan JP3R och World at War är jag också intresserad av...

f98alda

Blev just medlem i forumet, så jag såg inte detta förrän nu...

Jag köpte AWAW förra sommaren, och hann spela ett parti då, och jag skulle gärna spela fler, så om någon i göteborgstrakten har tid i sommar (och helst också nånstans att vara), så spelar jag gärna.

Vad gäller tidigare erfarenhet, spelade jag ett par partier ATR på gymnasiet, så jag kan reglerna åtminstone hyfsat vid det här laget...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend