Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Mayfair Games Morgans Rifles

Startat av Strv102r, 16 juni 2022 kl. 09:10:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon Karlsson

> Nu anländer legionens dragoner och en skotsk bataljon.

Känns som att britterna borde väntat på det innan de anföll.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Strv102r

Ja, den gode Tarleton borde nog gjort det historiskt också. Tydligen gjorde många testspelare just så, så det infördes en regel att britterna måste ta vägskälet bakom amerikanernas linjer senast GT30, eller så får amrisarna en hög VP. Men Tarleton hade ju hittills alltid med lätthet jagat fienden på flykten så den 26årige överstelöjtnanten var lite arrogant vid det här laget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Det drar ihop sig till en ny sammanstöt. Jag har inga fräscha förband kvar. Han har nästan bara fräscha förband kvar. Till stor del beroende på att han tagit stora förluster för all del.

Legionens dragoner närmar sig chockavstånde. Mina "continentals" är så beredda de kommer att bli. Bakom dem förbereder sig mitt svaga kavalleri på lägliga motchocker. Även britternas infanteridel rycker fram, med de initiala förbanden som förtrupp till 71 Frasers Highlanders 1. bataljon, och skottväxling på långa håll börjar.

Det blir en våldsam urladdning! Legionens chock möts av ganska effektiva salvor, men i närstriden nedgörs mycket av mina "continentals", eller upplöses. Mitt kavalleris motchock ger också bra verkan. Båda sidor upphör nästan helt att existera som effektiva enheter. Tala om exchange i en annan skala! På min vänster viker jag sakta och skottväxlingen fortsätter.

De överlevande resterna ur legionen viker, och mina få kvarvarande infanterister och kavallerister förföljer. På min väster fortsätter jag ge terräng och byta kulor till ömsesidiga ackumulerande förluster.

Jag avbryter förföljelsen av de vikande dragonerna, och viker tillbaka för att stödja det ständigt milisinfanteriet mot skottarna. Inte för att det lär hjälpa. Den brittiska "förtruppen" nöter ner de mina lika effektivt som jag nöter ner dem. Skottarna är intakta.

Här saknas det en bild från 1 GT. Detta är slutläget. Jag får ihop en linje med slutkörda eller nästan slutkörda förband, nära sammanbrott. Skottarna är som sagt intakta. Här borde jag ju lämna fältet. Och det gör jag. Brittisk ohistoriskt seger denna gång.

Mycket mer spännande och skiftande än man kunnat tro! Systemet är enkelt men medger en hel del historisk känsla. Kanske kan vara något för att göra spel på om de mindre sammanstöterna 1808-1809?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.