Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Prelude to Disaster (Clash of Arms 1992)

Startat av Fredrik H, 29 juni 2022 kl. 21:34:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Sittandes på landet med en hoper nya spel så noterade jag att det i hyllorna här står runt hundra äldre spel som jag inte velat sälja men kanske inte behöver daglig tillgång till. Ett av spelen var Prelude to Disaster, som jag behållit i ganska precis 30 år och inte spelat det här årtusendet. Jag antar att det är både rationellt och nostalgiskt att ha kvar det i hyllan, vi får se om jag kan få mig själv att tycka det även vid en genomspelning.

Nostalgin blev påtaglig när jag tog ner det från hyllan. Jag var 19 år våren 1992 när jag ringde till USA och pratade med CoA:s Ed Wimble och beställde ett par spel över telefon, via en sprakande linje och på osäker engelska. Men spelen kom en tid senare (efter min första krock med tullen) och jag minns att jag var genuint lycklig över att det hade funkat.

Regelboken är sliten. På flera sidor finns det pennklotter av vad jag antar är en tvååring som väl fick tag på min uppslagna regelbok och tänkte att papper är papper. Han är 26 idag. Tiden går och det är både sorgligt och trevligt att minnas sånt som en gång var.

Spelet tillhör en numera avsomnad serie som heter Winter storm. Det var en indie-designer som gjorde ett spel som CoA köpte in på åttiotalet. Man gav totalt ut fyra spel i serien, som alla utspelar sig på östfrontens södra del. Jag äger tre av dessa. Spelet är väldigt nära OCS i skala, 5 miles/hex, regementen och divisioner på enheterna och två dagar per turn. Spelet är onekligen komplicerat, men jag måste säga att jag tycker att det känns bättre än OCS på nästan varenda punkt som jag tycker spelar roll. Jag ska förklara några av koncepten innan partiet drar igång. Vi får se hur långt jag orkar spela. Det har en regelsamling som gör att det nog tar längre tid att spela än att skriva om det, vilket inte brukar vara fallet med mina replays. Spelar man GOSS regelbundet kanske det här är en filler, men för oss andra kräver det en insats.

Jag har ett svagt minne av att Ola har frågat om spelen i serien och att Jon visat intresse. Kanske ni nu blir klokare på om det är något för er.

Fredrik H

#1


PtD tar ledning och organisation på stort allvar. Bilden visar hur organisationen ser ut. Arméns högkvarter har en chef (med olika kvaliteter) egna transportresurser och andra funktioner, som tungt art och ingenjörer.

Sedan kommer spelets kärna, de operationella högkvarteren (kår för tysken, armé för sovjeten). Dessa har värden som är helt avgörande för hur de opererar i strid. Den 14:e Pz-kåren ovan har 5-3-(2). Det första värdet är antalet divisioner kårens stab kan hantera, det andra är hur många av dessa som kan vara pansar/motoriserade och det tredje är bara brickans försvar. Till vänster ovan dessa är kårens artilleri och till höger kåren engagement points. I sin turn formerar man engegement groups som använder kårens EP för att göra saker; gå, slåss, supporta, bygga saker etc. Kåren här har 8 EP, ryssarna har HQ som har fem. det gör en enorm skillnad. Varje HQ som aktiverar blir som ett taktiskt pussel där man funderar på vilka enheter som ska göra vad utifrån kårstabens kapacitet. Varje HQ tilldelas också underhåll (attack, defence eller depleted) som tilldelas utifrån arméns supplypoints och transportnät. Man kan omöjligen hålla alla i attack-supply och vem som ska göra vad är en ständig huvudbry.

Stridsbrickorna har tre värden, primärt-och sekundärt stridsvärde och support/zoc. I strid slår man mot enhetens kvalitet (över zoc till höger). Lyckas man använder man det primära värdet, annars det sekundära. Man kan inte räkna odds alltså. Pansar använder också det sekundära värdet som pansarmodifikation.

Jag gillar att zoc är ett värde. Pansar har större möjlighet att påverka sitt närområde mer än klent infanteri. Det låter rimligt. Som ni ser ovan så är en stark tysk division bättre på allt jämfört med en ungersk infanteridivision. Pansaret kan sprida ut sig och verka över större ytor och har mycket större flexibilitet.

Fredrik H

#2


Befälssystemet är jätteroligt, jag skulle vilja ha något liknande i nästan alla spel på den här nivån. Jag visar bara ryssens. Varje front och armé har en chef med ett militärpolitiskt värde.
Sydväst-frontens chef Kostenko har till exempel två.

Ett antal beslut får man inte fatta själv. Större reträtter, överge städer eller brohuvuden kommer man behöva fråga Hitler/Stalin om. Och den chefen har ett visst humör som spelar stor roll. I det här scenariot är Stalin obstinat (med ett värde på 4). Vill man nu till exempel genomföra en reträtt med ett par högkvarter som ligger illa till frågar man chefen. Man väger då in alla chefers värde och slår på tabellen för att se hur det går, man kan få nobben av chefen som dessutom tycker att man är jobbig och man kan få sparken.

Men nu är Stalin sur (4) och Kostenko har bara 2. Han vågar inte säga vad han tycker (han har mindre än fyra) och eftersom Stalin har dubbelt mot Kostenko så kommer Kostenko inte bara vara tyst utan han kommer, som en syltrygg med självbevarelsedrift, säga att Stalin har rätt! Hur kul som helst att inte få göra det man tror är bäst, det är bossen som styr i en diktatur.

I det här spelet är Hitler mindre grinig än Stalin. Jag hoppas vi hinner se effekterna av det här roliga systemet.

Ni ser också att det finns flyg med 4 olika värden (ett på baksidan), det finns ett lagom balanserat flygsystem. Det är inte jättesvårt och detaljerat men det spelar roll.

Fredrik H

#3


Översiktsbild. Det är maj 1942. Tyskarna har klarat sig igenom vintern och laddar upp inför Fall Blau, men förberedelserna är långt ifrån klara. Armégrupp Syd har fått en ny chef, von Bock, som har mycket att styra upp. Runt Kharkov är den 6:e armén grupperad (ny chef där också, von Paulus) och söder om den står den 1:a Pz-armén. Mellan dem är en rumänsk kår grupperad. Det är väl alltid en bra idé att ha lite sköna rumäner att förlita sig på.

Tyskarna har ett ordentligt brohuvud över Donets, det hålls av 6:e arméns enda pansarkår.

På andra sidan står Timoshenko redo att anfalla för att återta Kharkov. Framför Kharkov står den ordentligt förstärkta 28:e armén (A:et till höger på kartan visar att dom har anfallssupply).

Söder om Kharkov, framför rumänerna, står Grupp Bobkin. Den har en enorm slagkraft med stora mängder pansarförband och erfarna gardessoldater. Dessa ska slå hål på fronten, skära av viktiga vägar och slå sig norrut för att hota Kharkov söderifrån. Det är en omfattande offensiv man planlagt, men Stalin tittar med kritiska ögon på genomförandet.

Alla högkvarter har defensiv supply utom de två sovjetiska spjutspetsarna. Det är den 12 maj 1942. Timoshenko vet att det är hans plikt att kasta ut inkräktarna ur fosterlandet. Kamrat Stalin tittar över hans axel, priset för ett misslyckande är högt i arbetarnas paradis.

Ryssarnas södra flank är avsevärt svagare. Den ska ju bara hålla en tysk pansararmé på avstånd, det kan inte vara så svårt. Vad är det värsta som kan hända?

Fredrik H



Närbild på Bubkin. Pansar av hög kvalitet, kavalleri, infanteri och tungt artilleri står redo. Rumänerna har inte grävt ner sig utan är utspridda för att täcka fronten (med zoc). Notera den enorma skillnaden i kvalitet på respektive HQ; rumänerna kan max har tre divisioner, inga rörliga förband och 5 EP. Bobkin har 8 divisioner (varav fyra mekaniserade) och 7 EP med anfallsunderhåll. Det enda som kan hindra ett genombrott är om chefen blir nervös för att Stalin är så grinig (man slår en tärning för att se om man får färre EP när Stalin är på det humöret).

Det är dags att genomföra Timoshenkovs offensiv. Den första morgonens anfall ledde historiskt till att den 6:e armén beskrev det som att man "slogs för sitt liv". Att uttrycka sig så om en hel armé antyder att man uppfattade angreppet som oerhört allvarligt och kraftfullt.

Vi får väl se om det blir så här.

Elias Nordling

Jag känner till Prelude, Edelweiss och Winter Storm. Vilket var det fjärde?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Briljant! Andra slaget om Kharkov är min favoritoperation på östfronten (om man nu kan ha favoritoperationer).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Strv102r

Mycket bra! Har detta och Edelweiss, men har ju aldrig spelat dem.

MVH

Ola
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 30 juni 2022 kl. 08:24:08Briljant! Andra slaget om Kharkov är min favoritoperation på östfronten (om man nu kan ha favoritoperationer).

Spelat det i OCS Case Blue. Mycket behändigt scenario med en karta och 6 turns vill jag minnas.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

#9
Citat från: Elias Nordling skrivet 30 juni 2022 kl. 08:17:56Jag känner till Prelude, Edelweiss och Winter Storm. Vilket var det fjärde?

Det fjärde är det första, Winter Storm. Handlar om undsättningsförsöket till Stalingrad och gavs ut på vad vi idag skulle kalla eget förlag. Jag äger det inte och har aldrig sett det.

Det skulle ges ut ytterligare två spel i serien (Kursk och hösten 43) men CoA gav väl upp. Jag tycker serien förtjänar bättre, men det skulle vara bra med en rejäl insats för att skära ner en del och göra saker smidigare.

Min sönderfallande regelbok gör inte bläddrandet lättare, men det är nostalgins pris. Konstigt nog hittade jag ingen ytterligare regelbok i Edelwiss, så det gäller att vara rädd om de lösa sidorna jag sitter med nu.

Edit: Haha, jag läser in det jag vill tydligen!  Det fjärde är Mansteins Backhand blow, ett spel om jan-feb 43. Gavs ut av CoA, men med deras äldre stil (läs anorektiska brickor). Intressant nog är kartan nästan helt i avsaknad av terräng, trots att det delvis täcker samma geografi som Prelude.

Fredrik H



På morgonen den 12 maj inleder Group Bobkin artilleribeskjutningen. Trots att Bobkin tilldelats medaljen för bönder och arbetare (jag googlar sånt för att det blir roligare i mitt huvud) så drabbas han av ett nervöst sammanbrott i samband med anfallets igångsättande! Det som händer är att jag slår en etta för Bobkin, han blir så nervös för vad Stalin ska tycka så han blir av med tre EP, ett smärre fiasko vid en offensivs inledning (4 EP istället för 7).

Kedjerökande  på toaletten skriker Bobkin att han inte vill bli störd. Anfallet stannar upp och trycker bara långsamt tillbaka de överraskade rumänerna. Reserverna som skulle sättas in för ett genombrott måste nu slåss i första linjen. En enda division bryts och sovjeterna bryter igenom, men med hänsyn till motståndet är framgången begränsad.

Som tur är är den rumänska kårchefen inte någon ny Napoleon. Historiskt så gav han sig själv permission i hemlandet när det började bli för jobbigt, en förmån säkert flera av hans soldater också skulle velat ha.

Genombrottet är tydligt och ohotat, men det är inte så djupt som det skulle kunnat vara. På Bobkins högerflank så misslyckas den sovjetiska 6:e armén med båda sina anfall, som för all del var rätt håglösa (def mode mot tyskar i terräng är knivigt). 

Fredrik H



Framför Kharkov utvecklas det annorlunda. Den 28:e armén saknar pansarkårer och får istället förlita sig på gardessoldater och raketartilleri.

Anfallet blir en framgång. Den tyska divisionen rivs delvis upp (en steploss av tre) och drivs bakåt. En sovjetisk gardeskavalleridivision bryter sig ut söderut och naglar fast en tysk division mot Donets-floden. Hela den tyska pansarkårens brohuvud hotas när kavalleri stöter fram mot broarna som säkrar underhållet.

Tyskarna har inga marginaler här, det finns inga resurser att sätta in. Kharkov är hotat. Hade ryssarna satt in en del av pansaret här så hade man kanske nått stadens utkanter redan turn 1 (inte mitt val, 28:e har O i kapacitet för mobile divisions).

Det här blir inte lätt för tyskarna att lösa, i synnerhet då en av kårens tre divisioner sitter fastklämd mot floden. Det sovjetiska kvalleriets zoc är för effektivt för att divisionen ska kunna gå från zoc till zoc. Det blir spännande att se hur det här utvecklar sig. 

Elias Nordling

CiteraPå flera sidor finns det pennklotter av vad jag antar är en tvååring som väl fick tag på min uppslagna regelbok och tänkte att papper är papper.

Det är vad jag förstått mer regel än undantag för den här spelserien, men det brukar vara regeltolkningar, inte klotter. Det lär för övrigt finnas renskrivna regler på Interwebben.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Men, men finns inga tyska pansardivisioner öster om eller i Kharkov? Vill minnas att det fanns två. 3. och 23. (som därmed fick sitt elddop).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Fredrik H

Citat från: Andreas Lundin skrivet 30 juni 2022 kl. 15:49:51Men, men finns inga tyska pansardivisioner öster om eller i Kharkov? Vill minnas att det fanns två. 3. och 23. (som därmed fick sitt elddop).

Precis, ditt minne sviker dig inte. Dom två divisionerna är kärnan i 14:e pz-kåren som håller brohuvudet över Donets precis söder om den kår (51:a) som nu fick däng.

Jag håller med om att den här operationen är väldigt intressant på olika sätt.