Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Pensacola

Startat av Strv102r, 1 juli 2022 kl. 13:42:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det sista spelet jag har i serien. Också en belägring.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan. det finns två mindre "inserts" i kartan. En större med terrängen runt Red Cliff Fort, och en minimal med 2½ hex från Santa Rosa Island.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Exempel på brickor. Det finns alltså nästan inga amerikaner med, utan de allierade utgörs av främst spanjorer, men också av en mindre mängd fransmän.

Strv102r

Kommer även här köra det historiska stormningsscenariot solo. Utgångsläget ovan. Det är ganska uppenbart att spanjorerna kraftsamlat i norr mot den mest norra redutten, Queen Annes Redoubt. De bräscher som skjutits ligger inte "optimalt" för stormningen.

Avståndet från utgångsläget gör att spanjorerna framrycker försiktigt fram till Palmetto-buskagets slut innan stormning. Speltekniskt hinner de inte fram till målet på en runda, och det är bättre att stå på detta avstånd inför den defensiva artillerielden än att stå på två hex avstånd. För att hota de övriga försvarsverken rör sig fransmännen framåt i buskaget, och i söder rör sig spanjorerna mot den av frivillig milis bevakade, för försvarad är magstarkt att säga med tanke på milisen kvalitet, bron vid staden som är förklarad som öppen stad och off limits för båda.

Själva stormningen av Queens Annes Redoubt möts av överraskande ineffektiv artillerield. Franchimastabes Choktaw-indianer lämnar byn strax nordost om redutten för att tvinga spanjorerna att avdela flankskydd, vilket fungerar. Indianerna är så där förtjusta i fältslag på öppen mark, så många av dem viker. Men även en stund till kommer de kräva resurser att hantera. Själva redutten tas inte, men spanjorerna tar den vänstra flygens bröstvärn.

Strv102r

Ett brittiskt motanfall återtar bröstvärnet. Även indianerna lyckas med en motstöt.

Nu börjar det brittiska artilleriet skjuta bättre. Måhända de hittade druvhaglet? Spanjorerna slås i huvudsak tillbaka. Framgångar nås mot indianerna och mot milisen nere vid bron vid Pensacola. Men i huvudsak ser det ut att bli fiasko av det hela.

En ny stormning inleds, men åter skjuter de brittiska artilleristerna bra och bara delar håller sig fast vid reduttens bas. Fransmännen inleder en stormning av den vänstra bröstvärnet, men hejdas.  Spanska mörsare har beskjutit Prince of Wales Redoubt i centern med oväntat bra framgång ett tag nu, och nu slår man upp en bräsch till. Indianerna börjar kollapsa och i söder grupperas för ett tänkbart anfall på Fort George.

En förnyad stormning av Queens Annes Redoubt, nu med flankering utförd av del av förband som tidigare slogs mot indianerna och ineffektiv artillerield, slut på druvhagel?, gör att hela redutten tas och flyende britter strömmar mot vattendraget och blandas med flyende indianer. Samtidigt intas bröstvärnet som är en utbyggnad av Fort George så tyska legosoldater strömmar mot vattendraget även från detta håll.

Där går den brittiska moralen i botten. Kapitulation.

Strv102r

Utgångsläget för "kampanj"-scenariot. Britterna är grupperade i huvudsak i Queen Annes Redoubt (QAR) i norr, Prince of Wales Redoubt (PWR) i centern, och Fort George (FG) i söder.  Franchimastabe och hans Chocktaw-krigare, men också The Kings Florida Rangers, finns indianbyn nära QAR.

Spanjorerna har de få förband som marscherat landvägen från Louisiana. De har byggt två palissader som fungerar som baser med landgångar. Den spanska huvudstyrkan anländer GT1 via havet och måste passera Red Cliff Fort och dess beskjutning som historiskt var generande ineffektiv. De som klarar sig förbi landstiger i någon av palissaderna.

Det börjar olycksbådande. Britten slår två nior inred för beskjutningen från fortet vilket ger maximal ohistorisk utdelning. En steploss på en bataljon och den och två till fördröjs ett par GT. Resten går iland enligt bilden nedan med kraftsamling till den norra palissaden.

Jag behöver bygga en väg genom Palmettobuskagen för att så småningom få fram ammunition till belägringspjäserna. Arbetet påbörjas av befintlig trupp för den norra riktningens del medan  huvudstyrkan går iland. En bricka markerar hur långt vägen förlängts, men den ligger under de spanska brickorna, den andra markerar startläget för arbetet. Vanligt infanteri bygger 2 hex/dygn. Sappörerna 4, när de väl skeppas in från Santa Rosa Island. Jag avser bygga en väg för batterier som kan verka mot QAR och PWR, och en för batterier som kan verka mot PWR och FG. Jag kommer bara gruppera batterier mot QAR och PWR, men det behöver motståndaren inte serveras redan nu.

Vägarbetet i den norra riktningen går vidare. I söder kan det påbörjas. I norr rör sig en brittisk rädstyrka med indianer och lojalister, samt brittiska haubitsar söderut och ser ut att genskjuta min tät.

Vägarbetena fortsätter. Rädstyrkan byter riktning och går mot min kö snarare än mot täten.

Rädstyrkan verkar gå mot min norra palissad. Det är en av två underhållskällor. Får inte förstöras. Jag avdelar trupp som rör sig bakåt längs vägen för att hindra fienden.

Strv102r

Mina avdelade skyddsstyrkor driver bort Rädstyrkan från vägen. I övrigt fortsätter vägarbetena under fortsatt vackert väder.

När en rädstyrka varit i strid förlorar den sina speciella fördelar (välja motståndarens leda-unit, +1 extra drm) vid anfall. Så britten låter den marschera norrut för att återgå. In norr börjar en batteriplats för mina mörsare byggas.

Nu anländer ytterligare spanska, och även franska, förband. De passerar Red Cliff Fort utan att påverkas. Spanjorerna går den norra vägen, fransmännen den södra.

Den norra vägen är färdig. Nu ska det snart börja byggas batteriplatser för belägringsartilleriet. Rädstyrkan är åter i "bas".

Skyddsstyrkor mot utfall skickas fram lite i norr. Den södra vägen blir klar.  Fransmännen stannar och går inte ända fram. Tänkte göra som i soloscenariot och göra en omfattning från söder med dem.

Strv102r

En ny räd genomförs mot underhållsvägen, men de slås tillbaka. Belägringsartilleriets batteriplatser blir klara med kraftsamling mot QAR, med förmåga mot PWR.

Ännu en räd ansätts mot mina bakre områden. Amerikanska krigsfångar som vägrat ta till vapen mot sina vapenbröder och slåss för kungen men som kunnat tänka sig att slåss mot spanjorerna och skeppats söderut förstärker FG. Belägringsartilleriet lyckas storartat och skjuter två bräscher i QAR! Detta trots regn som halverar verkanschanserna.  :D

Så blir det orkan. Inget händer alls. För mig ett förlorat GT. Nästan. Stormen orsakar en bräsch i FG. Tyvärr in mot bröstvärnsutbyggnaden, men kan jag ta den slipper jag fortets murar i nästa steg.

Regn efter stormen. Ineffektiv beskjutning av PWR. Räden lyckas förstöra underhållsvägen, så nästa GT blir det ingen beskjutning alls medan jag lagar den.

Men det blir teoretiskt eftersom en orkan gör att inget händer ändå. Vägen lagas inte så klart. Men nu är tiden ute och senast nu blir det stormning. Jag har tyvärr en del förband i bakre området som skydd mot räder, men bräscherna i QAR överträffar med råge det historiska läget. Jag har ett guldeventkort. "Yo Solo", jag ensam. Det får användas med den spanske överbefälhavaren Galvez (som Galvestonär uppkallat efter) och ger +/-3 drm i strid han är inblandad i under stormningen. Den historiska bakgrunden är att han under inseglingen var ensam att våga utmana Red Cliff Fort och tog täten med sitt fartyg. Han adlades med mottot Yo Solo för det. DRM är som tillägg för han egna +/-2 och ev moralbonus hos leadunit. +/-7 är fullt möjligt. Det går inte att misslyckas! 🤗

Strv102r

Stormningen inleds med att QAR stormas genom bräscherna. Fransmännen anfaller också i söder. Om jag hade övertaget inför stormningen så blir det ännu bättre  nu! Ett lyckoskott från mörsarna trillar ner precis utanför trappan ner till ammunitionsförrådet i PWR samtidigt som dörren öppnas. Granaten rullar in genom dörren, ner för trappan och explosionen blir storartad! Det räknas som att alla hexsides har bräscher. Hände historiskt i QAR.

Men trots alla dessa fördelar så går det nu på röven med fart. Det brittiska artilleriet är ûberjävligt effektivt och slår tillbaka och decimerar mina stormkolonner. De Galvez själv faller innan jag använt eventkortet (trodde inte det skulle behövas i QAR och ville spara det till FG) och britterna genomför till och med en motstöt framför QAR. Fransmännen hejdas av de frivilliga civilisterna vid bron.

En förnyad stormning tar själva redutten i QAR, men bröstvärnen på flyglarna tar jag inte. Fransmännen driver till sist bort civilisterna i flykt. Mina förluster ökar oroande snabbt på grund av artilleriet som fortsätter briljera.

En brittisk motstöt återtar QAR. Samtidigt anfaller Waldecks tyskar mina stormande mot QAR i flanken och tar ett batteri. Förlusterna är anmärkningsvärda och den spanska armémoralen vacklar. Det går på röven vid QAR! Jag förbereder stormningar av både PWR (med de minimala förband som finns för det, tanken var ju att de som kört över QAR skulle vända sig mot PWR efter det) och FG. Om det kan rädda situationen eller bara är en desperat sista meningslös gest får vi se.

Det starka artilleriet vid PWR massakrerar de svaga anfallarna. Vid FG hejdas jag och en motstöt av lojalister från centern ansätts i flanken samtidigt som britterna vid QAR anfaller ut ur befästningarna och driver bort mina brutna förband.

Den spanska moralen störtdyker och når bott. Reträtt tillbaka till palissaderna, evakuering via havet, eller kapitulation till de förföljande britterna?

Nedan dödhögen.

Fredrik H

Kul med allierade enheter, deras insats hamnar ofta i skymundan i berättelsen om det här kriget. I vanlig ordning spelar du snabbare än jag hinner läsa, det var en rejäl mängd som spelades igenom på kort tid. Tycker du att serien ger en rimlig och intressant skildring av perioden den skildrar? Jag har en gång spelat en titel i serien och minns det som ganska enkelt.

Strv102r

Det är, med undantag av 1777, snabbspelade spel. Reglerna är enkla, men det finns lite krom för tidskänslan. Motsvarar på flera sätt Prussias Glory serien. De är roliga att spela, men ligger ju mer åt spel än simulering. Till skillnad från Prussias Glory har de ju sålts ett och ett, och inte som PG i paketlsöningar med flera slag i varje box, vilket gör dem prisineffektiva relativt PG. Jag skulle nog rekommendera det nya trepacket som en bra lösning.