Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wars of Religion, France 1562-98 (Fellowship of Simulations)

Startat av Fredrik H, 27 juli 2022 kl. 00:07:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Min rimligen mest obskyra möp-bok i bokhyllan handlar om hur kavalleriförband rekryterades under de franska religionskrigen. Boken är alldeles utmärkt och jag har precis införskaffat ett spel som ger mig möjlighet att orera om detta synnerligen smala kunskapsområde.
Det är det franska spelföretaget Fellowship of Simulations som släppt spelet Wars of Religion. Företaget ligger också bakom det utmärkta om än dystra Verdun 1916.

Jag har spelat en hel turn så jag betraktar mig som en expert på spelet, det är i alla fall vad jag skulle kallas om jag intervjuats i massmedia.
Spelet är tänkt att spelas av tre spelare och de sex rundorna representerar ett religionskrig vardera. Krigen utkämpas mellan katoliker, protestanter och kungamakten. Kungen allierar sig lite varierande, kungen gillar makt mer än religion så varje turn är det två mot en (men den ensamma är antingen katolik eller protestant, det växlar alltså).
Kungen har en intressant postition där han ständigt har en allierad som det ska gå bra för - men inte för bra.
Spelet är kortdrivet i en mening, men inte riktigt som det brukar vara. Man drar ett antal personligheter som antingen kan användas i olika politiska sammanhang (intrig kallas värdet) eller för mer militära ändamål. Den första delen av en runda spelar man ut sina personligheter (som kraftigt bidrar till det narrativa värdet i upplevelsen) för olika ändamål och sedan kommer krigsfasen när olika arméer går kors och tvärs genom landet, belägrar och slåss. Allt går ut på att kontrollera städer (klossarna på bilden), men arméerna manövrerar i areas.

Nu hann vi bara en turn, men spelet känns väldigt roligt. Alla tre spelarna har många intressanta val och såväl den politiska som militära delen var intressant och bra gjorda. Det fångar sitt ämne väl och bör gå relativt snabbt med spelare som kan reglerna. Inget med spelet är svårt att förstå och vid första partiet så faller allt på plats snabbt. jag tror även det funkar solitärt, det mesta är rätt logiskt och man sitter inte på några surprise-kort som gör det tråkigt.

Kartan är baserad på en samtida fransk karta, vilket passar temat bra tycker jag. Sen kan jag för mitt liv förstå hur man inte vill vara hugenott eller leda den ärkekatolska ligan. Det var valet av ämne som gjorde att jag köpte spelet, min spelkompis beställde sitt exemplar vid sittande bord.

Två tummar upp för fransmännen igen alltså. Ett bra och lärorikt spel på ett jätteintressant tema som dessutom är till för tre spelare. Tyvärr är kavallerirekrytering under spelets nivå, men spelar ni med mig kommer det ändå bli ett samtalsämne.

Maglica

Robert Maglica

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 27 juli 2022 kl. 09:24:51Går det alls att spela på 2?

Ja det finns regler för det, men dom läste jag inte. För övrigt ligger reglerna uppe på deras hemsida.