Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

På bordet

Startat av Scipio, 30 augusti 2022 kl. 14:30:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: jerry skrivet 31 mars 2023 kl. 14:45:16
Citat från: Elias Nordling skrivet 31 mars 2023 kl. 14:35:54jag klickade på länken. Den involverade outlook, attachments, och en blank sida.

Jo jag vet inte hur det blev som det blev.... har ju lagt in bilder förr ...???
Kan någon, pedagoiskt, förklara hur det går till
Första posten innehåller en länk till en mycket pedagogisk förklaring över hur man bifogar bilder.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Citat från: jerry skrivet 31 mars 2023 kl. 21:22:10Gode gud...... det fanns nån liten pil "bilagor och andra tillval" den var inte lätt att se

Som sagt nu skall det testas "deadly northern light"

du glömde välja att klicka på "Infoga"-kmappen efter du laddade upp bilden så den syns inte i din post.

jerry

Citat från: Scipio skrivet  1 april 2023 kl. 08:14:56
Citat från: jerry skrivet 31 mars 2023 kl. 21:22:10Gode gud...... det fanns nån liten pil "bilagor och andra tillval" den var inte lätt att se

du glömde välja att klicka på "Infoga"-kmappen efter du laddade upp bilden så den syns inte i din post.
Citat från: jerry skrivet  1 april 2023 kl. 09:10:28
Citat från: Scipio skrivet  1 april 2023 kl. 08:14:56

Jo om man klickar på det lilla gemet så dyker den upp
Men skall ändra det
IMG_2792.jpeg
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Maglica

https://www.youtube.com/watch?v=t58vfH1RLcw

Ca 45 sekunder in i denna videosnutt verkar några grönklädda herrar spela ett spel som visar ett område som delvis överlappar den karta som Jerry (efter vissa problem) postat ovan. Någon som känner igen spelet?
Robert Maglica

Strv102r

Citat från: Maglica skrivet  2 april 2023 kl. 11:24:42https://www.youtube.com/watch?v=t58vfH1RLcw

Ca 45 sekunder in i denna videosnutt verkar några grönklädda herrar spela ett spel som visar ett område som delvis överlappar den karta som Jerry (efter vissa problem) postat ovan. Någon som känner igen spelet?

Ja, det finns i ett enda ex (tror jag) på FHS. Det är övlt, och sedan i förrgår dr i Krigsvetenskap, Henåker som gjort det. Henåker är numera huvudlärare i taktik på MSS (markstridsskolan), en av mina gamla befattningar, på deltid och är på FHS på deltid. Han är gammal krigsspelare sedan 80-talet och var den som införde spel på MSS för länge sedan och som jag sedan fortsatte driva.

Herrarna på bilden är de norska, svenska och finska armecheferna.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, därefter SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Maglica

Citat från: Strv102r skrivet  2 april 2023 kl. 16:05:44
Citat från: Maglica skrivet  2 april 2023 kl. 11:24:42https://www.youtube.com/watch?v=t58vfH1RLcw

Ja, det finns i ett enda ex (tror jag) på FHS. Det är övlt, och sedan i förrgår dr i Krigsvetenskap, Henåker som gjort det. Henåker är numera huvudlärare i taktik på MSS (markstridsskolan), en av mina gamla befattningar, på deltid och är på FHS på deltid. Han är gammal krigsspelare sedan 80-talet och var den som införde spel på MSS för länge sedan och som jag sedan fortsatte driva.

:up:
Robert Maglica

Rydfalk

Citat från: Strv102r skrivet  2 april 2023 kl. 16:05:44Ja, det finns i ett enda ex (tror jag) på FHS. Det är övlt, och sedan i förrgår dr i Krigsvetenskap, Henåker som gjort det. Henåker är numera huvudlärare i taktik på MSS (markstridsskolan), en av mina gamla befattningar, på deltid och är på FHS på deltid. Han är gammal krigsspelare sedan 80-talet och var den som införde spel på MSS för länge sedan och som jag sedan fortsatte driva.

Hälsa dem att de är välkomna till FFdl...
...ja, om de tar med spelet alltså. ;)
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

Nu kör vi nya pacific war IMG_3035.jpeg
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Jimmie

Tänkte försöka lura mig lite sval med ett Bulge-spel.
Så det får bli Compass Games utgåva av Bitter Woods!F80916A4-68D4-408A-9526-D23AF8787CDA.jpeg

Scipio

Årets semester-projekt blev att till slut spela igenom hela kampanjen av Europa Universalis.

Vi körde först en testdag och spelade 1,5 Ages för att bli varma i kläderna, sen pluggade vi regler i en vecka innan vi körde en tvådagars-träff där vi spelade 2 Ages per dag.

Rolig upplevelse helt klart att få se kampanjen utvecklas från början till slut!

Jag upplever dock att vi trots det intensiva spelandet fortfarande är nybörjare på hur det ska spelas och har nog med sjå att hålla våra riken flytande så att vi missar möjligeter att sätta dit varandra när möjligheter ges och vi inte är tillräckligt bra att sätta stopp för spelare som är på väg att accelerera ifrån i ledningen.
Upptäckte också att vi fortfarande gör lite fel på delar av reglerna som har sina nyanser som inte alltid är helt intuitiva.

Men som sagt ett riktigt roligt spel!

2023-07-30 14.15.42.jpg

2023-08-06 17.52.15.jpg

2023-08-07 13.54.13.jpg

2023-08-07 16.18.19.jpg

2023-08-07 21.53.01.jpg     

thermopylai

Men är det inte den fruktade österikiska flottan som står i Engelska kanalen för att projicera makt?  ;)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet  8 augusti 2023 kl. 15:19:05Men är det inte den fruktade österikiska flottan som står i Engelska kanalen för att projicera makt?  ;)
Ja mycket lustigt, det kan nog endast hända när man spelar alla 4 åldrarna   :lol:

plforest

Tycker du att EU är bättre/roligare än Here I stand (kanske inte helt jämförbart men ändå  :D )?

Scipio

Citat från: plforest skrivet  9 augusti 2023 kl. 20:50:35Tycker du att EU är bättre/roligare än Here I stand (kanske inte helt jämförbart men ändå  :D )?

Hmm dom spelar i lite olika ligor känner jag. Here I Stand kan man spela på 6 spelare och bli klar på en dag.
EU på 4 spelare om alla kan reglerna rätt väl och är villiga att hålla ett hyggligt tempo så kan man bli klar på två heldagar.
Egentligen känner jag att det hade varit skoj att spela hela kampanjen på 6 spelare där också får mer interaktion och dynamik mellan spelarna men då får man nog avsätta minst 3 heldagar och kanske till och med 4 vilket gör det än mer svårt att få upp på bordet.

Båda är skoj, EU täcker dock en mycket längre period än HIS så det blir en mer schematisk bild man får över de olika perioder som man spelar sig igenom förutom koloniseringen där HIS är mer abstrakt.

Så båda är skoj men jag tror att HIS kommer till bordet 9 gånger per gång man dristar sig till att spela 6-manna EU.