Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Scipio

Priser på spel

Startat av Scipio, 5 september 2022 kl. 16:35:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Intressant, jäkligt bra med siffror. Kan man i sin tur förmoda att vår aversion mot plast bidragit till denna ökade efterfrågan på kartong och papp?
1914

Rydfalk

Alla paket från Amazon med flera lär spela roll där.
"Hoppas det regnar i sommar!"

thermopylai

Men papper och papp är så otroligt liten andel av kostnaden för ett spel, så även om de fördubblades skulle det bara göra några kronor (+ moms, tull etc.)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

#48
Citat från: thermopylai skrivet 23 oktober 2023 kl. 10:00:06Men papper och papp är så otroligt liten andel av kostnaden för ett spel, så även om de fördubblades skulle det bara göra några kronor (+ moms, tull etc.)
Nej den tidigare konklusionen har inte ändrats, dvs. att orsaken till de stegrande priserna är orsakade av många olika faktorer, det här är endast en av dem.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

Första krigsspelet som bräcker 4000kr-gränsen i affär närmar sig med stormsteg   :shock:

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Jimmie


Scipio

Citat från: Jimmie skrivet 29 november 2023 kl. 08:25:36Du får nog höja riktmärket!
4995kr. Men fraktfritt!  :up:

Du kan inte se bilagor på denna tavla.


Oj!   :shock:

Nästa gräns att spräcka blir 5000kr, vi börjar närma oss nivån "ska jag köpa spelet eller ska jag köpa en ny bil".
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

Jag tror du missat hur mycket dyrare bilar har blivit. Snittpriset för en ny bil är nu 636 000 kr, vilket är en ökning med en tredjedel på fyra år.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 29 november 2023 kl. 13:28:51Jag tror du missat hur mycket dyrare bilar har blivit. Snittpriset för en ny bil är nu 636 000 kr, vilket är en ökning med en tredjedel på fyra år.
Nu menade jag inte en ny-bil utan en ny för mig, dvs. en bättre begagnad bil, verkar vara där snart.   ;)
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

"Medianpriset för en begagnad bensinbil ligger nu på 195 000 kronor. Priset baseras på bilar som registrerats mellan 2013 och 2022 och som gått mellan tusen och 14 999 mil."

Kanske lite off topic :-D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 29 november 2023 kl. 14:56:40"Medianpriset för en begagnad bensinbil ligger nu på 195 000 kronor.
Som jag sa, snart är vi där!   :D
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Klas Malmström

Köp ett brädspel, få en bil på köpet...  :D  :D  :D
Klas Malmström
Linköping

BjornH

Krigsspel och lite mer nichade spel har blivit dyrare. Men "vanliga" brädspel har ju inte blivit så dyra, relativt sett, har jag fått intryck av. Settlers of Catan 370 kr, Nyutgåvan av Drakborgen 395 kr. 

Scipio

Ja så är det nog, det känns som "vanliga spel" blivit kanske ca. 20% dyrare på några år.

När det gäller krigsspelen så känns det som det även gäller exempelvis GMT och en del andra medan framförallt MMP men även Decision Games har blivit 75% - 100% jämfört med vad dom "billigare" firmorna tar för motsvarande spel.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"