Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Scipio

Priser på spel

Startat av Scipio, 5 september 2022 kl. 16:35:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: Jimmie skrivet  7 september 2022 kl. 20:34:48Prishöjningarna har ju definitivt sänkt takten på mina inköp. Är väldigt mycket mer kräsen med vad jag lägger pengarna på än för 5-10 år sedan.
Alla "kanske" köp är borta.
Samma här. Det som jag skulle ha köpt utan en andra tanke för några år sedan förblir oköpt idag och prisuppgången är den främsta orsaken.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

David Sunnergren

För att införa lite data.

Igår fick jag hem Last eagles - Quartre Bras som jag tydligen hade beställt i februari 2021. Jag fick betala det pris som var när jag beställde vilket var 650 kronor. När jag sedan gick in på nätet (samma butik) låg priset på spelet på 930 kronor. På ett och ett halvt år har alltså priset ökat med 43%. Då Hexasim dessutom är franskt så borde detta inte bero på dollarkursen.

plforest

Märkligt, på Hexasims hemsida kostar spelet 57 euros (utan frakt)

PeterHuffe

Jag beställer vanligtvist via tex aliexpress för att få spelen till det lägsta pris

David Sunnergren

Citat från: plforest skrivet  9 september 2022 kl. 16:09:29Märkligt, på Hexasims hemsida kostar spelet 57 euros (utan frakt)

Just Hexasims hemsida ger jag inte mycket för. På den står det fortfarande att Quatre Bras snart kommer att släppas ut som nästa spel i serien om Eagles. Det meddelandet skrev 2017...

Scipio

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

I mitt huvud så får jag fortfarande ett boxat krigsspel med en monterad spelplan för dom pengarna...   :o
...nu får man en tidning.

Mängden spel jag köper har sjunkit drastiskt de senaste åren, sådant som slentrian-köptes förr synas i sömmarna och utreds noggrant innan eventuellt köp numera.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Jimmie

Det där är drygt en hundring mer än jag betalade för In Country och Desert Fox Deluxe nummerna för några år sedan...
Vanliga tidningsspel låg väll runt 250kr då?
Som sagt, impulsköpen har ju totalt försvunnit. Man vill ju ha råd att äta också!  :P

Scipio

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Holy cow vad spelen börjar kosta  :shock:

Enligt mina beräkningar så kommer "The Greatest Day: Utah Beach" gå loss på närmare 4500kr när det kommer i butik.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Jimmie

Det blir verkligen svårare och svårare att motivera köpen, speciellt på monsterspel. Visst, där finns de som spelar tillräckligt för att verkligen få valuta för pengarna. Men när lite av motiveringen är att stödja företaget eller designern när man vet att man kanske inte kommer köra igenom kampanjen mer än en gång är knepigt!

aegneus

Citat från: Scipio skrivet 11 september 2023 kl. 10:31:38Holy cow vad spelen börjar kosta  :shock:

Ja jisses, det är ju nästan lika mycket som en häst kostar per månad  :)

Någon som vet hur stor upplagan är?

David Sunnergren

Citat från: aegneus skrivet 11 september 2023 kl. 12:52:32
Citat från: Scipio skrivet 11 september 2023 kl. 10:31:38Holy cow vad spelen börjar kosta  :shock:

Ja jisses, det är ju nästan lika mycket som en häst kostar per månad  :)

Någon som vet hur stor upplagan är?

Jag är tveksam till att månadskostnaden för häst är en bra referens för krigsspelare. Jag tänker att en Falabella och en Ardenner knappast kan käka lika mycket.

Klas Malmström

Svenska kronan vs dollarn hjälper ju inte till direkt heller....
Klas Malmström
Linköping

Peojon

Har kännt en längre tid att spel från MMP kommer snart att gå tvärbort. Synd, då jag i så fall måste välja bort både GCACW, GTS och ASL. Det börjar ju dock närma sig en brytpunkt då knark blir billigare!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

Citat från: Peojon skrivet 12 september 2023 kl. 15:52:17Har kännt en längre tid att spel från MMP kommer snart att gå tvärbort. Synd, då jag i så fall måste välja bort både GCACW, GTS och ASL. Det börjar ju dock närma sig en brytpunkt då knark blir billigare!

Även om andrahandsvärdet för spel inte är det högsta är det ändå ljusår bättre än för knark.
1914

Klas Malmström

Citat från: Delirium skrivet 12 september 2023 kl. 16:12:36Även om andrahandsvärdet för spel inte är det högsta är det ändå ljusår bättre än för knark.
Plus med dåligt knark kan man inte skylla på tärningarna...  :D
Klas Malmström
Linköping