Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XII • 24 - 26/2 2023 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 21 september 2022 kl. 23:22:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Vidarrr

Rydfalk

Tack allesammans för en kanonhelg! Det var kul att hinna med en extra dag, eller en och en halv dags spelande vart det väl.

Lägger ut en fråga om hösten så hoppas jag att vi ses då igen!
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Tack för en mycket trevlig fem sjundedelarsvecka med spel och maguttänjande aktiviteter (för att inte tala om krigsspelsquiz och seminarium om segervillkor).

Det var värst vad poppis Europa Universalis bidde. Men jag spår att spelet enligt principen "cult of the new" är bortglömt till i höst.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

aegneus

Jag läser hemskt gärna en mångsidig analys på vad alla tycker om EU:PoP !

Delirium

Det var kanonkul men det var ett tag sedan jag var så här konventsbakis på jobbet. Skyller på dålig sömn. :)

Ska skriva ihop lite om eupop senare idag (hoppas jag).
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

Kan åtminstone sammanfatta som så att sex man spelade från torsdag lunch till lördag lunch; fem man spelade från torsdag em till fredag middag; fyra man spelade från torsdag kväll till fredag middag; sex man spelade hela fredagkvällen; sex man spelade lördag morgon till söndag eftermiddag; fyra man spelade lördag lunch till lördag kväll. Allt som allt får jag det till 31 deltagande riken ledda av 20 olika spelare i sex olika partier.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

tinG

Citat från: Delirium skrivet 27 februari 2023 kl. 14:44:25Allt som allt får jag det till 31 deltagande riken ledda av 20 olika spelare i sex olika partier.

Imponerande!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Citat från: aegneus skrivet 26 februari 2023 kl. 23:20:57Jag läser hemskt gärna en mångsidig analys på vad alla tycker om EU:PoP !

Jag var ju i träsket redan innan men hade ju inte spelat det i fysisk form och var nyfiken/orolig över dels vad folk skulle tycka men också kanske framförallt på tidsåtgången, särskilt i player downtime. Min upplevelse var att folk som testade var positiva vilket bekräftas av att de flesta faktiskt spelade en gång till. En del hade dubier om hur historien om (x) faktiskt representeras vilket är fullt rimligt.

Vad gäller tiden och downtime är jag faktiskt lite positivt överraskad. Med vissa undantag går det smidigt för folk efter ett tag att göra sina actions och downtime är inte så stort problem, särskilt som man med fördel planerar sitt nästa drag under tiden. Jag tror fortfarande att en grupp på sex erfarna spelare gör två ages på en lååång dag och alltså hela grand campaign på en helg.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Andreas Lundin

Jag tror också att man med erfarenhet, men framförallt disciplin (planera sitt drag, kvickhet i tanken och i handling när väl planerna grusas av andra spelare/events [kanske den svåraste biten? - schack-klocka?]) får ner speltiden, men en GC på en helg kan bli tufft om man inte räknar med fredag eftermiddag/kväll...

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet 28 februari 2023 kl. 08:58:49
Citat från: aegneus skrivet 26 februari 2023 kl. 23:20:57Jag läser hemskt gärna en mångsidig analys på vad alla tycker om EU:PoP !

Jag var ju i träsket redan innan men hade ju inte spelat det i fysisk form och var nyfiken/orolig över dels vad folk skulle tycka men också kanske framförallt på tidsåtgången, särskilt i player downtime. Min upplevelse var att folk som testade var positiva vilket bekräftas av att de flesta faktiskt spelade en gång till. En del hade dubier om hur historien om (x) faktiskt representeras vilket är fullt rimligt.

Vad gäller tiden och downtime är jag faktiskt lite positivt överraskad. Med vissa undantag går det smidigt för folk efter ett tag att göra sina actions och downtime är inte så stort problem, särskilt som man med fördel planerar sitt nästa drag under tiden. Jag tror fortfarande att en grupp på sex erfarna spelare gör två ages på en lååång dag och alltså hela grand campaign på en helg.

Min upplevelse var att största anledningen till downtime var att de ickeaktiva ej var fokuserade på vad som hände och därav hackar det i bytet av spelare, både i form av att ingen gör något på ett tag då en spelare är klar men nästa spelare ej fattat detta eller för att föregående spelare gör något oväntat som nästa spelare först upptäcker när det väl är dens tur.

Men lite är väl detta väntat då spelet är långt och man knappast kan vara fokuserad i två dygn.

Sedan tar det ju stopp ibland när en spelare måste fundera igenom sitt drag, men det har jag inga problem med. Så länge spelaren varit aktiv under andras tur är det helt okej att det tar lite tid med beslutsångest. Det är ju trots allt beslutsångesten som är njutningen av spel...

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Fredrik H

Ett som vanligt väldigt trevligt konvent. Jag var lite under vädret som man säger utrikes, men fick ändå mycket spelat. Det var en hel del nya deltagare på plats, jag hoppas att dom trivdes. Jag testade förstås EU PoP. Jag gillar spelet, men gillar också att det kallas pop, det är lite en Christer Sandelin-variant av brädspels-originalet. Jag ska försöka köra det solitärt.

Jag var dålig på att ta bilder, men några bilder blev det.

Bild nummer ett fångar mogen ungdom som sysslar med vuxenspel (dvs spel utan gubbar i plast från en KS). 1985 är året och DDR med vänner tänker sig en befrielse av kamraterna i väst. Dom spelade nästan hela konventet och förde sedan över spelet till Vassal. Hatten av, jag kommer att ställa upp spelet hemma under året. Kul att se!

Här har vi BCS i Budapest. Jag var med i partiet under to-fre, men människomaterialet som fångats på bild körde in i kaklet. Två var helt nya på systemet, men enligt uppgift så vill flera av deltagarna köpa egna exemplar av spelet, så testet var lyckat. Jag vidhåller att BCS är Deans bästa system (bara CWB kan tävla om den titeln). Jag tycker bilden ser ut som ett foto på en stab i arbete.

Som en hyllning till Björns idoga och mycket lyckade missionerande så bifogar jag också en bild på karlar i roliga hattar, förstås spelandes PoP. Jag spelade i två partier och hade väldigt trevligt båda gångerna!

nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 28 februari 2023 kl. 18:32:58Här har vi BCS i Budapest. Jag var med i partiet under to-fre, men människomaterialet som fångats på bild körde in i kaklet. Två var helt nya på systemet, men enligt uppgift så vill flera av deltagarna köpa egna exemplar av spelet, så testet var lyckat. Jag vidhåller att BCS är Deans bästa system (bara CWB kan tävla om den titeln). Jag tycker bilden ser ut som ett foto på en stab i arbete.
Screenshot_20230228-200756_Meme Generator.jpg

Fredrik H