Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelrapportering - World in Flames - Linköping

Startat av David Sunnergren, 24 september 2022 kl. 20:03:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

David Sunnergren

v39.

spelade N/D-39 samt första impulsen av J/F-40 (axis impuls).

Detalj Fra.JPG

Efter Holland var det Belgiens tur att invaderas och erövras innan årskiftet. Dock satte sig engelsmän och fransmän emot detta och besatte västra respektive södra Belgien.

I inledningen av januari-40 slog Tyskarna rakt in i Frankrike och erövrade lite franskt hemland.

detalj port.JPG

Innan jul förklarade Italien krig på Frankrike och slog hårt mot Frankrikes flotta i hamn. I en briljant manöver lyckades italienarna släppa sina bomber på Frankrikes transportkapacitet, en katastrof för de allierade.

detalj Pol.JPG

I Polen börjar nu korthuset falla ihop, men Warzawa gör fortfarande tappert motstånd.

detalj Rum.JPG   

Ryssland krävde lite mark av Rumänien, något Tyskland ansåg var helt okej och medlade fram fortsatt fred mellan USSR och Rumänien. Stärkta av USSRs framgång så krävde, med framgång, även Ungern och Bulgarien varsin bit av Rumänien.

detalj rus.JPG

I Ryskjapanska kriget erövrade Japan Mongoliet, samtidigt som de verkar vara nöjda med sina erövringar i öster, ty där minskade de sin militära närvaro till förmån av militär närvaro i Kina.

Läget i allmännhet

20220929_230806.jpg

20220929_230816.jpg   

Jon

WIF CE Deluxe ligger i en låda på mitt golv i hemmakontoret. Har funderat över rimligheten att sätta upp det solo, att börja med ett litet scenario borde ju vara gångbart iallafall. Kanske kan denna tråd ge mig lite sjuss i tanken!

Delirium

Citat från: David Sunnergren skrivet 30 september 2022 kl. 18:06:00Min åsikt är att spelet blir ointressant om man spelar med mer än classic. Ev. kommer jag spela ett sådant parti i framtiden för att utvärdera, men det är tveksamt.

En viktig mekanism i spelet är de begränsade forcepoolerna och att spela med det man har. Detta är något som expansionerna tar bort då de alltid gör efter devisen "mer av allt detta".

Jag gillar att spelet hela tiden har för få brickor så att placeringen av varje enskild bricka är ett viktigt beslut.

Jag drar mig lite för att diskutera spelet generellt i en tråd specifikt för att rapportera ett parti men du får säga till när/om det blir för mycket.

Jag håller i stort med dig i vad du säger men skulle vilja nyansera bilden så att vissa expansioner definitivt blir "för mycket", såsom Planes. Fler plan får så mycket större effekt på spelet i och med sin potentiella närvaro överallt. Från 43 och framåt när det kanske finns 10-15 plan på var sida att ta hänsyn till i en viss landstrid eller ett visst sökslag inträder en i mitt tycke för stor overhead.

Divisioner är något jag egentligen gillar - det blir lite mer blippar, men det öppnar upp lite fler möjligheter såsom fler landstigningar vilket jag ser som positivt. Däremot är artilleri egentligen onödigt.

Ships in Flames gör visserligen att man har fler brickor men egentligen inte mer skepp eftersom varje capital ship får en egen bricka istället för att vara två på en. Och skeppen har inte samma stora hotprojektion som planen har så "förstör" mindre. Min erfarenhet är att sjönationerna får det lite roligare eftersom de har lite mer variationsmöjligheter med skeppen på en annan skala, i synnerhet om man inte har Planes så det är mindre landbaserat flyg i varenda sjözon.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

jerry

Citat från: Delirium skrivet  1 oktober 2022 kl. 12:24:49
Citat från: David Sunnergren skrivet 30 september 2022 kl. 18:06:00Min åsikt är att spelet blir ointressant om man spelar med mer än classic. Ev. kommer jag spela ett sådant parti i framtiden för att utvärdera, men det är tveksamt.

En viktig mekanism i spelet är de begränsade forcepoolerna och att spela med det man har. Detta är något som expansionerna tar bort då de alltid gör efter devisen "mer av allt detta".

Jag gillar att spelet hela tiden har för få brickor så att placeringen av varje enskild bricka är ett viktigt beslut.

Jag drar mig lite för att diskutera spelet generellt i en tråd specifikt för att rapportera ett parti men du får säga till när/om det blir för mycket.

Jag håller i stort med dig i vad du säger men skulle vilja nyansera bilden så att vissa expansioner definitivt blir "för mycket", såsom Planes. Fler plan får så mycket större effekt på spelet i och med sin potentiella närvaro överallt. Från 43 och framåt när det kanske finns 10-15 plan på var sida att ta hänsyn till i en viss landstrid eller ett visst sökslag inträder en i mitt tycke för stor overhead.

Divisioner är något jag egentligen gillar - det blir lite mer blippar, men det öppnar upp lite fler möjligheter såsom fler landstigningar vilket jag ser som positivt. Däremot är artilleri egentligen onödigt.

Ships in Flames gör visserligen att man har fler brickor men egentligen inte mer skepp eftersom varje capital ship får en egen bricka istället för att vara två på en. Och skeppen har inte samma stora hotprojektion som planen har så "förstör" mindre. Min erfarenhet är att sjönationerna får det lite roligare eftersom de har lite mer variationsmöjligheter med skeppen på en annan skala, i synnerhet om man inte har Planes så det är mindre landbaserat flyg i varenda sjözon.

Jodå det blir MYCKET flyg, det håller jag med om, nästan groteskt fram mot 1944, men sen är det ändå en avvägning, av vad man har råd med, men flyget är så pass effektivt så det brukar bli storsatsningar på detta.
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

David Sunnergren

Angående divisioner blir spelet extremt mycket mer offensivt och riskfritt eftersom anfallare helt plötsligt bara tar divisioner i förluster och alltid kan avancera framåt eftersom det alltid finns nog trupp att ta en ruta och försvara bakom. Det är tråkigt. Det är roligt att anfall från två rutor och få break through så man måste avgöra om man törs stå med en bricka i vaje ruta.

Eller om man törs ge allt och ställa egna trupper oos

Gällande båtar, färre är bättre. Det ska kosta CW att försvara konvojlinjer, det ska kosta att lägga upp båtsköldar. Det ska kosta att sätta fienden oos. Det gör det ej i SiF då en enskild båt inte kostar något. Spelar man SiF kan Ge skita i ubåtar för de lär inte göra mycket.

Vidare blir det allt för mycket amph och trs i dpel något som i classic är en rejält trång sektor.

I classic måste varje landstigning förberedas och noggrannt vägas då en sänkt amph är en katastrof. I SiF är varje invasion en självklarhet för en sänkt amph saktar ej ner framfarten. Det är i WiF generellt allt för lätt att invadera.

jerry

Citat från: David Sunnergren skrivet  1 oktober 2022 kl. 17:52:37

Angående divisioner blir spelet extremt mycket mer offensivt och riskfritt eftersom anfallare helt plötsligt bara tar divisioner i förluster och alltid kan avancera framåt eftersom det alltid finns nog trupp att ta en ruta och försvara bakom. Det är tråkigt. Det är roligt att anfall från två rutor och få break through så man måste avgöra om man törs stå med en bricka i vaje ruta.

Eller om man törs ge allt och ställa egna trupper oos

Gällande båtar, färre är bättre. Det ska kosta CW att försvara konvojlinjer, det ska kosta att lägga upp båtsköldar. Det ska kosta att sätta fienden oos. Det gör det ej i SiF då en enskild båt inte kostar något. Spelar man SiF kan Ge skita i ubåtar för de lär inte göra mycket.

Vidare blir det allt för mycket amph och trs i dpel något som i classic är en rejält trång sektor.

I classic måste varje landstigning förberedas och noggrannt vägas då en sänkt amph är en katastrof. I SiF är varje invasion en självklarhet för en sänkt amph saktar ej ner framfarten. Det är i WiF generellt allt för lätt att invadera.
Ja det är mycket enkelt att invadera.... men att utvidga brohuvudet brukar vara problematiskt.
Jag tar till mig av vad du säger, det är onekligen mycket av allt i utbyggnaderna.....Jag har nog helt enkelt inte reagerat över detta förrän nu, när jag får det svart på vitt.... Tack för input..
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Delirium

Det är en sak som är kul med wif, det finns många sätt att spela det och en del av charmen är att prova sig fram och se vad som passar bäst.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Delirium

En taktisk fråga, hur kom det sig att britterna kan hålla tre hexar i Belgien när tysken kunde anfalla från Holland?
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet  2 oktober 2022 kl. 08:36:50En taktisk fråga, hur kom det sig att britterna kan hålla tre hexar i Belgien när tysken kunde anfalla från Holland?

Det är tidigt i spelet och Tyskland har ont om trupp. De valde att inte chans mot Bryssel utan se till att ta det vilket lämnade Antwerpen oattackerat.

Britterna förstärkte Antwerpen och nu när de står där är de tunga att ta bort pga dels den brittiska flottan och dels brittiskt flyg.

Om jag minns rätt regnade det i Belgien när det anfölls.

Sen tror jag vidare att de får stå kvar för att Tyskland hellre dunkar på fransmän just nu och positionerna i Antwerpen är inte viktiga så de får de ändå vartefter.

David Sunnergren

Tisdag v40

Denna vecka spelade vi Weathers i Flames. Först en oerhört lång turn i J/F-40 med riktigt uselt väder, sedan en oerhört kort turn M/A-40 med oerhört uselt väder.

Sammantaget kan vi nog säga att inget väsentligt hände.

20221004_223653.jpg

20221004_223659.jpg 

David Sunnergren

Det finns även bilder på byggspiral, men slutar lägga upp dem pga att de tar massa plats. Säg till om ni önskar att de läggs upp.

20221004_223715.jpg

BjornH

David Sunnergren

Vi har nu kommit några impulser in i juli/augusti-40

Efter mycket arbete inklusive ett motanfall av Gorts grabbar på en tysk ARM börjar nu Tyskland långsamt städa upp i både Belgien och Frankrike. Det kan gå snabbt, men lite dåligt väder i sept/okt så lever Frankrike in under 1941.

frankrike.JPG

I öst har Tyskland slutligen besegrat Polen och trots USSRs upptrappning längs gränsen så skickade Tyskland all sin elit till det västra krigsområdet.

310514712_6509562589061081_6720465012907871819_n.jpg

I afrika har Italien börjat röra på sig för att utöka sitt territorium och den ensamma Marockanska kåren ser inte allt för kaxig ut längre.

afrika.JPG

Mellan Japan och Sibirien fortsätter dansen om supply där USSR upprepade gånger har försökt att flippa och döda det japanska HQt som ger supply, än så länge utan framgång. Japan å sin tur har dels försökt döda och dels försökt screena den ensamma ryssen i bergen som stoppar supplyn in i Sibirien.

Det är fantastiskt mycket trupp som låses för respektive sida på den arenan

japan.JPG 

I Kina intet nytt då japanerna lider stor brist på supply

311632014_6509562379061102_330037459387985434_n.jpg

310450271_6509562269061113_5132496074060310955_n.jpg

310452927_6509562465727760_4539782668424514870_n.jpg

311632014_6509562379061102_330037459387985434_n.jpg

311150770_6509562132394460_4249221647178296765_n.jpg