Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelrapportering - World in Flames - Linköping

Startat av David Sunnergren, 24 september 2022 kl. 20:03:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

David Sunnergren

Vi är ett gäng som spelar World in Flames (Collectors edition). Vi spelar classic med endast få options (26, 28 och 33) Samt två husregler (en om tidsbegränsningar för speldisciplin samt förbud mot förbygge).

Vi som spelar har väldigt många partier under bältet och jag tror inte att någon enskild spelare har spelat färre än 10 fulla kampanjer. I detta parti spelar jag USA.

Vi satte upp partiet torsdag v36.

setup1.jpg

setup2.jpg   

Värt att notera i setup är att Tyskland har satt upp väldigt lite trupp mot Polen.

setup4.jpg

setup3.jpg 

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

David Sunnergren

v37 - Turn 1 både påbörjad och avslutad. Huvudsakliga sakerna att rapportera att Tyskland körde fast i Polen som överlevde turnen,

nd-nära1.JPG

samt att Holland fick bita i gräset.

nv39-nära2.JPG

I Asien förklarade Japan krig på Ryssland som tappade Vladivostock, lite mark och snart nog Mongoliet.

nd39-nära3.JPG

Kina andas ut då de slapp det initiala trycket från Japan. Ryssland passade på att införliva östra Polen samt Balitikum i Sovjetunionen.

nd39-1.jpg
nd39-2.jpg 

David Sunnergren

David Sunnergren

nd39-5.jpg

Förhoppnings fortsätter både spel och rapportering v39

Fredrik H

Kul, fortsatta rapporter kommer att uppskattas!  :up:

Scipio

Ska bli kul att följa!   :up:
Hur många spelare är ni?
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Vi är sju spelare, men minst en är med sporadiskt. Denna gång tre allies och fyra axis.

Strv102r

Intressant! Har aldrig provat eller ens sett spelet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Hur är politikreglerba i den versionen - hur reagerar belgarna på en invasion av Nederländerna ?

David Sunnergren

Citat från: aegneus skrivet 25 september 2022 kl. 20:56:20Hur är politikreglerba i den versionen - hur reagerar belgarna på en invasion av Nederländerna ?

Belgarna bryr sig inte det minsta i spelet då de är en neutral minor. De enda som regelmässigt bryr sig är Holländarna själva plus deras minors, den aktiva major de allierar sig med (i detta fall CW) samt eventuellt USA som får slå US entry vilket är det som styr vad USA kan göra i spelet och när de kan tänkas förklara krig på någon i axis.

jerry

Kul, vi startade samma spel o samma kampanj den 31/8 vi är 4 pers , har kommit till jul/aug -40 frankrike föll historiskt
Samma här, med spelerfarenheten, 3 av oss har spelat wif sedan urminnes tider, (jag själv började 1988)
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition

Delirium

Härligt att se WiF och att ni får ihop så mycket folk! Jag är också (som jag gärna berättar) gammal WiF:are och gillar Collector's skarpt. Tror det är klokt att köra med få expansioner och få options, även om jag personligen hade haft svårt att släppa Ships in Flames, Planes in Flames är jag däremot övertygad om är den enskilt mest påverkande expansionen vad gäller hur spelet fungerar, på ett för mig negativt sätt...

Vad gäller strategi är det väl en legitim väg att screena Polen och försöka vinna i väst tidigt. Här ser det åtminstone ut att ha blivit ett mellanting av båda där Adolf försökte mot Polen men inte kom in i Frankrike eller Belgien. Holland är bra för att outflanka Dyle men kommer man inte vidare i S/O är det tveksamt om det är värt det. Känns som ett stort risktagande för vädret i N/D detta. Blev S/O kortare än väntat?

Jag är också tveksam till japanskt angrepp på ryssarna redan -39, utöver effekten på Stalins ansiktsuttryck. Hade jag spelat Roosevelt hade jag inte varit helt nöjd med att förlora bra -39 chits på tidig aggression UTÖVER östpolen och Baltikum...
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

jerry

Citat från: Delirium skrivet 30 september 2022 kl. 08:37:52Härligt att se WiF och att ni får ihop så mycket folk! Jag är också (som jag gärna berättar) gammal WiF:are och gillar Collector's skarpt. Tror det är klokt att köra med få expansioner och få options, även om jag personligen hade haft svårt att släppa Ships in Flames, Planes in Flames är jag däremot övertygad om är den enskilt mest påverkande expansionen vad gäller hur spelet fungerar, på ett för mig negativt sätt...

Vad gäller strategi är det väl en legitim väg att screena Polen och försöka vinna i väst tidigt. Här ser det åtminstone ut att ha blivit ett mellanting av båda där Adolf försökte mot Polen men inte kom in i Frankrike eller Belgien. Holland är bra för att outflanka Dyle men kommer man inte vidare i S/O är det tveksamt om det är värt det. Känns som ett stort risktagande för vädret i N/D detta. Blev S/O kortare än väntat?

Jag är också tveksam till japanskt angrepp på ryssarna redan -39, utöver effekten på Stalins ansiktsuttryck. Hade jag spelat Roosevelt hade jag inte varit helt nöjd med att förlora bra -39 chits på tidig aggression UTÖVER östpolen och Baltikum...

Hmmmm hur menar du med negativt när det gäller PiF ?
Blir flyget för dominerande typ..... ?
Vi kör med i princip alla options, vilket iofs kan bli lite märklig micromanagement, på denna skalan.
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition

David Sunnergren

Min åsikt är att spelet blir ointressant om man spelar med mer än classic. Ev. kommer jag spela ett sådant parti i framtiden för att utvärdera, men det är tveksamt.

En viktig mekanism i spelet är de begränsade forcepoolerna och att spela med det man har. Detta är något som expansionerna tar bort då de alltid gör efter devisen "mer av allt detta".

Jag gillar att spelet hela tiden har för få brickor så att placeringen av varje enskild bricka är ett viktigt beslut.