Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Avalon Hills Squadleaderserie.

Startat av Strv102r, 25 september 2022 kl. 13:00:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Kan säkert stå i Wikipedia. Problemet med den källan är ju att den skrev det kan ha fått det från squadleader. Vad jag menar är att under 33 år i armén har jag aldrig stött på termen professionellt. Tung Ksp är 12,7 mm eller 14,5 mm. Allt mindre är bara Ksp. Ibland möter man termen light machine gun om 5,56 sprutor, men i USA kallas M249 SAW (squash automatic weapon) medan 7,62 M240 eller M60. I Sverige kallas 5,56 sprutan Ksp 90, inte lksp 90, men det heter tksp 88 (12,7 mm). Hade behovet av en symbol för medium funnits hade symbolen funnits.
 

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Klas Malmström

ASL footnote 14 i kapitel A:

Unlike other nationalities, which used entirely different weapons in the light and medium/heavy machine gun roles, the German MG 34 (and later also the MG 42) was the first general purpose MG; i.e., it would be used as either a LMG or (with the proper attachments) as a MMG/HMG. As a LMG the MG 34 was bipod-mounted and often drum-fed, whereas the HMG version was simply the LMG mounted on a stable tripod, equipped with a telescopic sight, and usually belt-fed (all of which improved the MG's range, accuracy, and volume of fire). Thus when a German MMG/HMG was dismantled by removing its tripod/sight, the basic bipod-mounted LMG still existed. Incidentally, the MMG version in the game represents a HMG with less ammunition and no telescopic sight.
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Står nästan ordagrant samma sak i Squadleaders designers notes. Förklarar hur de tänkt när de klassat vapnen speltekniskt. De har dock skapat en terminologi som innehåller minst ett begrepp som fyller sin roll i spelet, men som inte används proffessionellt. Därav avsaknaden av en symbol i symbolbiblioteket. No big deal, bara en reflektion.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ryssarna gör entré med tre kompanier, dvs en bataljon. De har bara tre ledare så det är lite skralt.

Mittenkompaniet möts ev effektiv eld från de tyska mittenplutonens kulsprutor som skjuter bort två grupper. Det högra kompaniet på bilden tappar en grupp på motsvarande sätt, men lyckas skjuta bort den tyska gruppen och deras ledare på höjden med ett "snake eye"-slag! När den andra tyska skyttegruppen framrycker upp på höjden för att hämta kulsprutan blir de också beskjutna, och tycker det är skittrist, så de tar skydd i en dunge i stället.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den tyske 9-2 ledaren med den tunga ksp:n och radion begär in granatkastarunderstöd på ryssarna i skogen framför den mest väsntra tyska plutonen, men en lyckosam eldgivning av ryssarna i centern utraderar ledaren och skyttegruppen! Fortsatt tysk eldgivning av den väsntra plutonen och den kvarvarande gruppen med ett MMG på den mittre höjden reducerar dock den ledarlösa ryska truppen ute till vänster till broken, utom två grupper. De är alltså rätt harmlösa nu. Den tyska skyttegruppen i vänstra delen av byn framrycker upp på höjden, struntar i beskjutningen, och rör sig sedan med den andra gruppen, den med MMG:t, mot högern där ryssarna rullar på utan motstånd.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ryssarna har en enda skyttegrupp som kan agera ute i på den tyska vänstern. De är hejdade där, även om det har ganska mycket trupp kvar. I centern rör de sig framåt mot höjden som tyskarna lämnade, men med en dragning åt tyskarnas höger. På tyskarnas höger tar de över den MMG som tyskarna hade uppe på höjden, vilket föranleder tyskarna att begära garantkastareld mot höjden.  Stridskontakt med den ankommnade ryska flygelns från höger gör att tyskarna tappar ett MMG till och drar sig mot bebyggelsen och dungarna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Plötsligt kastas den ryska Centern om och anfaller åt vänster på bilden. Den tyska vänstern som hejdat, om än inte nedkämpar, ryssarna där har kanske förklarat seger för tidigt. Ryssarna rullar in i deras flank och tyskarna är plötligt nära kollaps.

Den av ryssarna går mot byn och hamnar i strid med tyskarna som försvarar mot höger. Tyskarna kallar in granatkastarunderstöd, men inskjutningen går inte bra. Ryssarna till höger inleder anfallet, men än håller försvaret.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den tyska vänstern nedkämpas. Här svänger det snabbt! Ryssarna börjar röra sg in mot byn. Deras ledare, under ATR-markören, borde kanske lämna täten för att samla ihop de som tappat sugen. Det finns avsevärd potential där. Men då finns risk att täten tappat tempo vid stridskontakt, och tiden går. Kommer eftersläntrarna hinna fram? En tysk skyttegrupp rör sig från den tyska högern mot vänstern för att skapa någon form av försvar i den nu vidöppna vänstern. Det ryska anfallet mot högern är massivt, men hejdas och stora delar viker.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det ryska anfallet till höger går i stå, men det till vänster rör sig framåt tills stridskontakt uppstår. Det tyska granatkasteriet skjuter så illa att man undrar om de är fulla?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



En av de tyska ledarna till höger omgrupperar för att ta befäl över den ensamma skyttegruppen som håller ryssarna stångna där än så länge. Finns ju inget syfte att ha två ledare på en skyttegrupp. Yup. Tyskarna har en skyttegrupp kvar i vardera riktning. Det som började så bra...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tyskarna i trähuset till höger håller fienden från sig, men kan inte hindra att ryssarna tar sig in i byns centrum "nedanför" dem i bild. Till vänster i byn nedhålls till sist den tyska skyttegruppen vilket är en öppning för en stormning för ryssarna, om ledaren inte får pli på dem snabbt nog. Överhuvudtaget börjar det krypa ryssar närmare byns centrum från flera håll nu. Närmar sig läge att riskera lite förluster genom en samordnad stormning på båda hållen?




 

Sagt och gjort. Det kostade ett antal skyttegrupper till höger, men det kan det vara värt. Tyskarna nedkämpas till sista man  närkamp. Byn är befriad!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: tinG skrivet 23 november 2022 kl. 15:50:23Tjusigt!

Man ska ju inte glömma att tyskarna borde ha dold utgångsgruppering, vilket ju skulle hjälpt dem. Tills de öppnar eld i alla fall. Ändå ett roligt och balanserat scenario.

Härnäst:

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r



Utgångsläget. Ryssarna grupperar först och tyskarna speglar detta. Den tyska utgångsgrupperingen är gles för att ryssen ska få så få skyddade framryckningsvägar som möjligt över den öppna ytan, men det gör också att de enstaka grupperingarna inte alltid stöds av ledare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Borodino, därefter 3W:s Blitzkrieg in the South , sedan Decision Games Drive on Dubno 41, AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.