Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Halls of Montezuma; The Mexican War

Startat av Strv102r, 25 juli 2022 kl. 08:12:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Events: Gringos närvaro i centrala Mexiko leder till att gerillaförband bildas för att bjuda motstånd. De grupperar i svår terräng i nyckelterräng i San Luis Potosi. Santa Anna återtar befälet över sin armé.

Arista vänder västerut för att slå ut det amerikanska brohuvudet på kusten. Det utraderas mycket riktigt.

Kearney förstärks.

Jag spelar sjukdom på jänkarna.

Kearney tvekar inte utan går direkt på Santa Anna. USA vinner och Santa Anna retirerar. Hans armé är duktigt reducerad så jag spelar in ersättningsmanskap, men slår 1 så det blir mycket lite av den varan.

Kearney förföljer, men jag har ett kort som medger automatisk urdragning. Santa Anna drar ur söderut, medan Canales och hans gerilla går mot nordväst. Det är ett smart drag av mig. Och hade kunnat få stora konsekvenser. Om jag kommit ihåg det.

Jag har bara lågvärdiga kort, och med Santa Annas armé nednött har jag inte mycket att göra. Det får bli en indianräd, som lyckas.

Den amerikanska stilla havsflottiljen tar en annan hamn på min västkust. Blockaden ökar.

En lyckad indianräd till.

Kearney går söderut mot Santa Anna som någon gång måste försöka oavsett oddsen. Han besegras igen och såras lindrigt, så Ampudia återkommer igen.

Jag har i alla fall tur med indianräderna. En lyckad sådan till! Men detta gör att jag glömmer att Canales är en "1" ledare. Jag hade kunnat aktivera honom och låtit honom återta San Luis Potosi och också avskära Kearney. Men det missade jag...

Så Kearney kan fortsätta pressa sig söderut mot de viktiga städerna som påverkar den politiska viljan. Avslutningsvis detta GT tar den amerikanska Golfflottiljen en hamn och drar åt blockaden ytterligare.

Med blockaden på en så hög nivå, och så många viktiga städer ockuperade, och redan med en instabil regering så kollapsar den mexikanska regeringen nu. När vi justerar min politiska vilja så hamnar den på exakt 10. Calaes hade gjort skillnad. Det hade blivit 1 GT till. Inte för att jag tror det medfört seger för mig, men man vet aldrig. Det hade kunnat göra det om jag bara hållit viljan på 11 och sedan fått slut på spelet genom tärningslaget. Osannolikt, ja.

I väster har kriget varit en framgång och Arista är väl så nära en hjälte man kan komma. I öster not so much. Att Mexiko erbjuder fred till eftergifter är väl förklarligt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jodå. Det här är av samma klass som Mr Madisons War, the Thirty Years War, eller Paths of Glory.

Lagom mycket igenkänning från CDG grundkoncept, men också en hel del spelspecifikt för den aktuella konflikten.

Rekommenderas starkt om man gillar CDG eller har intresse av temat.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.