Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Risorgimento 1859

Startat av Strv102r, 5 november 2022 kl. 09:25:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Gardet avbryter anfallen mot broarna och försöker längs kanalen på andra sidan igen. Sådär. MacMahons ger upp anfallen längst i öster, men pressar på aningen nordväst om MAGENTA, med viss framgång. Canroberts tätbrigad anfaller också, men i huvudsak blir det en besvikelse. Hans nästa brigad börjar komma på plats.

Nu faller mörkret. Inga större begränsningar mot dagsljus. Rimligt. Inne bland vinrankornas grönska ser man ändå inte spetsen på bajonetten när man fällt musköten.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Motståndaren kastar in handduken. Finns ingen chans att han når målen i MAGENTA.

En kort utvärdering ger att fransmannen borde strävat mer efter att hålla i hop kårerna så att inta bara halvår kan aktiveras åt gången. Det hade också medgett ett mer aggressivt uppträdande.

Vi kör igen!

Efter GT1:

Gardesbrigaderna går inte västerut mot kanalen, utan vinklar upp norrut efter TICINO. De kör landsvägsmarsch och riskerar en tredje aktivering, men får inga step loss av marschförluster av det. Tätbataljonen kommer över TICINO på en oförsvarad bro.

MacMahons kår går också in på landsvägsmarsch och går österut. De vågar en tredje aktivering vilket kostar dem ett par step loss.

Jag parerar så gott jag kan då jag inte får gå norrut. Den ensamma bataljonen i öster är avskuren och går mot gardets tät längs kanalen.

Gardets tät anfaller den avskurna bataljonen och nedkämpar den. De andra två gardesbrigaderna gör entré i norr och går söderut och sedan österut. Gardesbrigaderna vid bron förbereder anfall längs kanalen mot Liechtensteins brigad. MacMahons tätbrigad breddgrupperar inför tillkommande österrikiska brigader. Resten vinklar österut. Det ensamma österrikiska kavalleriförbandets blotta existens  sänker dock deras tempo.

Det här blir ett helt annat förlopp!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Gardeskårens tätbrigad vid kanaken anfaller nu åt andra hållet, mot sydost, och trycker österrikarna bakåt med ömsesidiga förluster. Bakre brigad går förbi, mot de från norr anländande brigaderna som rör sig söderut och där täten redan får stridskontakt med österrikarna.

MacMahons kår fortsätter trampa sig framåt längs vägen i vinodlingarna. Tätbrigaden är breddgrupperad, men inväntar fler egna brigader, och det verkar som om fransosen avser bredda österut och omfatta försvaret.

Zobels kårs två brigader anländer och rör sig mot västnordväst på parallella vägar.

Gardet travåret kännbara förluster till österrikiskt artilleri längs kanalen och beslutar sig att kringgå detta. Bron får vara i österrikiska händer även om det strular till det för Canroberts kår när den anländer. Det innebär att gardeskåren kraftsamlas, men också att den går svårt att röra sig snabbt på de begränsade vägnätet i vinodlingarna. Det relativt svaga österrikiska försvaret med en brigad ur Clam-Gallas kår håller ihop så att Zobel hinner komma på plats hyfsat.

MacMahon inleder omfattningen, men möter hårt motstånd, och det österrikiska reservartilleriet på höjden MAGENTA ligger på genom överdkjutningbav egna förband framför sig och för bra verkan på fransmännen.

Strv102r

Här har det hunnit gå 2 GT.anfallen mot MAGENTA har drabbats av stort tapp pga den mängd artilleri som står på höjden och genomför överskjutning av egna förband, så MacMahon drar sig tillbaka och låter truppen återhämta sig.

Zobel har kommit på plats och är inströdde med gardet. Schwarzenbergs kår har anlänt och är på marsch, liksom Canrobert.

Strv102r

MacMahon återupptar anfallen på sin vänster med i huvudsak återhämtade förband. Gardet grupperar för att anfalla på sin vänster, intill MacMahons höger, men kommer inte i gång detta GT. Canroberts tätbrigsd grupperar för försvar, men Schwarzenberg vänder om och går över kanalen istället för att anfalla.

Nu gör vi ett fel. Vi tar in Canroberts två kvarvarande brigader som förstärkning, men det borde vara Niels IV kårs, de gulmarkerade, två brigader. Vi rättade till det nästa GT.

Strv102r

MacMahons anfall utvecklas, men det går trögt... Men det går ännu trögare för gardet. Det gör att Canrobert anfaller över kanalen. Det går illa går jätte illa. Det står två österrikiska bataljoner i vinrankorna på andra sidan. Och två batterier lite bredvid som kan beskjuta den franska sidan av brofästet. Det österrikarna infanteriet är inte sämre än det franska med undantag av det franska kejserliga gardets linje bataljoner, innan dessa blir lite slitna.

Fortsatt långsamt framåt för MacMahon. Gardet uttrycker svårmod. Lokal framgång möts av framgångsrik motstöt från en av Schwarzenbergs brigader. Min motpart ser missnöjd ut. Canrobert tar tid att byta ut tätbrigaden, sedan anfaller han igen. Men den ena bataljonen, man får stacka två, anfaller inte. Det verkar kanske inte lockande att störta tätt sammanpackade över en smal bro mot en skog av musköter som man inte ser i grönskan? Hur som helst stannar den när brigadkamraterna stormar ensamma. Segersannolikheten är låg. En bataljon mot två, samma moral, försvararna i vinrankorna, över en bro... -4 på för anfallaren! Och +1 för försvararen. Jag slår 0, dvs 1, ingen förlust för fransoserna  :| . Han slår 9, dvs 5, 1 för mig. Mina bataljoner pressas tillbaka. Han är över bron! Galliska hjältar! :x  Som tur är för mig slutar uppföljningsförsöken, som fungerar som i Men of Iron, med att jag får aktivera Schwarzenberg innan han får en ny aktivering med Canrobert. Batterierna skjuter på kort håll för att förbereda. O slaget, ingen verkan. Osannolikt. :?  En bataljon lätt infanteri bekämpar med prickskytte utan att gå i närstrid. 2 slaget, ingen verkan. Vad f-n!  :evil:  De två bataljonerna anfaller för att återta sina ställningar. Två mot en, men nu lägre moral på österrikarna och in i vinrankorna. Jag slår 3 = 1, han slår 9. Igen. Tre förluster på de mina, en på honom. De mina slås tillbaka.  :o Galliska superhjältar! Hans tur. En fräsch bataljon förstärker och sedan anfaller de batterierna. Men nu tycker bataljonen som anföll över bron att de gjort sitt, de tar inte ett steg till. Det gör den nya inspirerade bataljonen. Mitt artilleri får bara till en moralcheck, som fransmännen klarar. Det innebär att de erövrar batterierna.  :cry:

Får fransmännen initiativet nästa GT och Canrobert väljs först kan detta gå riktigt illa nu.   :?

Strv102r

Jag får börja! Men jag får inte till några anfall med den utmattade trupp som finns på plats. Övriga förband hinner inte fram innan det är fransosens tur. De för över mer trupp över bron, evakuerar den tappra hjältebataljonen, och anfaller så de trycker bort mig längre från bron. Nästa franska brigad rör sig mot sydost längs kanalen efter bron och vinklar norrut. Kopplat till Macmahons långsamma, men ganska säkra framskridande öster MAGENTA så finns ett reellt hot om inringning! Jag börjar ordnat, men med brådska dra mina mest västra förband österut och omgrupperar så att jag kan möte fransk framryckning norrut från kanalen. Detta leder har vi nu ett Falaise-fickan liknande utseende och beteende på min gruppering. Mörkret faller.

Jag försöker skynda mig bakåt så fort jag kan och hålla käftarna på den franska besten öppna. Gardet är ganska slutkört och bryr sig inte ens om att följa efter. när det är ett GT kvar är läget som ovan. Jag kommer sannolikt hinna ut med huvuddelen genom en total reträtt, men då förlorar jag spelet. Står jag kvar och fortsätter hålla fransmannen utanför MAGENTA, vilket jag kan, så vinner jag. Även om jag blir inringad. Märkliga segervillkor!

Vi bryter där. Tekniskt en seger för mig, men jag tillskriver den till fransmännen.

Strv102r

Slagfältet vid SOLFERINO. I mitten av vänster (väster) kartkant ligger staden CASTIGLIONE som gett namn till slaget 1796 då Nappe I mötte österrikarna under Würmser. Slaget 1859 utkämpas i exakt samma terräng.

I norr kan man se lite av GARDA-sjön.

Fredrik H

Jag gillar terrängen; stränder, floder, kullar, berg, trädgårdar, olivlundar och bebyggelse. Tydligen det sista slaget där båda sidor hade monarker på plats.

Strv102r

Dukning klar. Nästan bara österrikare på kartan vid start kl 0500 på morgonen. Och de ligger i huvudsak och sover inför revelj och kommande marsch mot fransmännen för att slå dem. Speltekniskt är nästan alla österrikare i reserv. Längts uppe i nordvästra hörnet syns den sardinska armén förtrupp. Också tryggt nerbäddade.

Fransmännen har dock samma planer som österrikarna, att marschera mot fienden och slå dem. Fast de har börjat narschen vid midnatt och kommer in på kartan med tre hela kårer, och kavalleridivisionen från en fjärde, kl 05:00...

Strv102r

Fransmännen gör entré på bred front, svårt att få in  alla bataljoner omedelbart. Det ser ut som om I kåren kommer anfalla på den centrala åskammens norra sida, och II kåren på den södra. Jag har lite tur och lyckas få fart på två kårer.

Franska IV kåre går mot MEDOLE. den första stridskontakten mellan franskt lätt kavalleri och mina framskjutna husarer slutar till min fördel, men de viker ändå bakåt över bron där de snart kommer i kontakt med fgransmän som gått över kanalen längre nordvästerut och sedan följt den mot sydost.

Ingen stridskontakt än längs åskammen.

Strv102r

Helhetsbilden, nedan med förtydliganden med kårer, efter GT2 visar hur fransmännen "väller" in på kartan. Österrikarna har fått i gång sina kårer, utom Benedeks VIII, och bygger upp ett försvar med V och IX kårerna i täten och III bakom som andra linje, I kåren rör sig norrut för att skydda V kårens flank mot franska I kårens rörelse som annars kommer medge omfattning. Del av en sardinsk division rör sig ute på den låglänta öppna ytan söder GARDA-sjön.

Franska IV kåren tar MEDOLE, och det österriska kavalleriet är i solklar efterhand, men IX kåren kommer på plats och fortsättningen kanske inte blir lika enkel. Krocken melölan franska II kåren och V österrikiska kommer centreras runt byn GROLE. På österrikiska V kårens norra flank omfattar del av I franska, men som synes kommer de fronta med delar av österrikiska I.

Vid höjden norr om byn FONTANE slår österrikiska jägare tillbaka tre franska elitbataljoners första stormning, men den andra driver jägarna österut med brutet stridsvärde.

Strv102r

Fransmännen väller på österut med tre kårer i bredd. Sardinierna i norr rör också på sig, men Benedek börjar vakna och skickar sina brigader mot dem, om än en i taget.

Vi tar ett kårområde i taget från norr.

Benedeks VII kår har fått en linje på plast med tre brigader och en fjärde på G. Sardiniernas täter börjar breddgruppera, men de flesta är på marsch, eller har inte gjort entré än.

Franska I kåren, d`Hilliers, pressar anfaller ur marschruppering med sin vänster in i täten på Clam Gallas I österrikiska kår, de ljusblå, som grupperar i djup med brigaderna allteftersom de anländer. I franska kårens höger pressar V österrikiska kåren, Stadion, bakåt på dess höger. Även där finns en bakre linje med en brigad.

Macmahons II kår fortsätter mot Stadions center och vänster. Fransmännen provar att skicka fram lätt infanteri som bekämpar med eld för att mjuka upp, medan bakre brigader med linjeinfanteri framgrupperar. Funkar bra för de lätta, men anfallet med linjeinfanteri hejdas i huvudsak ändå.

Niels IV kår slår ett hål i IX österrikiska kårens center. Österrikarna viker och spakar en inbuktning i sina linjer, där ena sidan består av kårartillerireserven som öppnar eld mot Niels tätbataljoner med förödande effekt. Att fortsätta framåt i centern skulle kunna bli som det i princip samtida kavallerianfallet med den brittiska lätta brigaden på Krim. Notera att Biel grupperar sin artillerireserv på sin vänster och är klar att bekämpa österrikarna på den lilla höjden i "knät" av grupperingen.

Strv102r

I norr strömmar både Sardinierna och österrikarna till mot det område som det verkar det kommer bli strid på, Snart är hela Benedeks kår tillgänglig.

D´Hilliers I kår breddar åt vänster/norrut i kontakten med Clam Gallas I kår. Kontakten med Stadions V kår avbryts, och tungt artilleri förs fram.

Också McMahons II kår gör halt och framgrupperar tungt artilleri.

Niels IV kårn drar sig tillbaka inför IX österrikiska kårens tunga artilleris eldkraft. Men det franska tunga artilleriet tvinga österrikarna på den lilla höjden att gå i skydd bakom höjden.

Nedan en överblick. Inte så konstigt att fransmännen behöver göra halvhalt och ta fram artilleriet när det ursprungliga momentet nedgått i kontakt med hårdare motstånd.

Strv102r

Båda sidor börjar komma på plats i norr.

I kåren under d`Hilliers anfaller både i sin center och på högern. Det går lite framåt, men inget stort att skryta om. En sardinsk division, två brigader, börjar ansluta på vänstern.

Mac Mahons II kår anfaller också igen efter ett par rejäla salvor med kårartillerireservens batterier, medan en brigad återhämtar i kön. Det går OK på vänstern, men på högerns vacklar österrikarna.

IV kåren under Niel återhämatr flera av de tidigare tätbrigaderna samtidigt som vänstern anfaller efter uppmjukning med det tunga kårartilleriet. Österrikarna svajar även här.

En överblick. Ett riktigt krigsspel med massor av brickor!

Här kan man se att Canroberts III kår gjprt entré nere i sydväst men rör sig mot norr bakom IV kåren. Jag hade väntat mig att de rört sig mer rakt österut längs kartkanten, men då hade kanalen varit svår att komma över. Österrikiska III kåren skickar sin mest södra brigad norrut, och den ersätts av de två tillkommande brigaderna ur XI kåren.