Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 1914: Nach Paris - kampanjen

Startat av Fredrik H, 4 december 2022 kl. 15:07:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Turn 7 (14-15 augusti) i Belgien. Spelet blir större och större, det försvinner knappt några enheter men många kommer in. Varje turn tar allt längre tid.
Det känns som fas ett i striderna är över (jag förstår varför OaO börjar motsvarande nästa turn). Liege kommer att falla tämligen snart. Det kom precis in tyskt/österrikiskt järnvägsartilleri som kommer att göra det tråkigt att befinna sig i Liege. Här kom vikten av järnvägar fram, jag var tvungen att ta en omväg för att en trasig tunnel fortfarande var under reparation och dessutom var jag tvungen att leta efter en plats som kunde hantera avlastandet av tillräckligt stora förband. Här finns en stor potential för att spela väldigt olika bra så att säga, ingenjörer spelar roll.

Fransmännen börjar fylla på med förband längs gränsen, man letar också upp logistiska flaskhalsar för att spränga dem i god tid innan det kommer korvätare. Belgarna drar tillbaka sina förband till Antwerpens fortifikationer. Inom två turns gissar jag att flera tyska arméer kommer att kasta sig ut från Liege. Jag funderar på att låta 1:a armén jaga fram över slätten, 2:a armén får allt tungt artilleri för att ge sig på Namur och Maubeuge och den 3:e armén får gå över Meuse söder om Namur för att binda de franska förband som kommer söderifrån.   

Fredrik H

Center och syd blir nu en bild. Snart dags för en helhetsbild. Meh, nästa turn kanske. Tyskarna är nu i det närmaste fullt mobiliserade här och fransmännen inser att det i princip är ogörligt att uppnå något så man faller tillbaka över gränsen. Några kårer börjar förberedas för transport norrut.
Jag börjar se över fransmännens möjligheter till en vettig försvarslinje. Fort och floder kommer att vara grunden för linjen, sen kanske man måste ta av sig sina fina röda byxor och ta fram spadarna...Merde!

Jag vet inte hur länge det är rimligt att anfalla in i Tyskland. Den första veckan kändes det bra, men nu har tyskarna numerär paritet och dessutom fortifikationer. Det går inte. De båda fronterna börjar nu alltmer glida ihop då de tyska arméerna i Ardennerna närmar sig den franska gränsen.

Ett franskt fort faller i gruvdistrikten. Tyskarna kan nu sikta framåt, förbanden är på plats och fienden har ett nytt hot i norr att parera. Joffre får då ett samtal från en herre som kallar sig French. De styva överläpparna är på ingång! 

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 11 december 2022 kl. 12:45:22
Citat från: jerry skrivet 10 december 2022 kl. 22:53:55siffrorna på forten inne i de befästa stadszonerna, typ Metz, är de där för den historiska informationen eller har de enskilda forten någon inverkan ?

Spelet har brickor för en del fort (se högarna vid Verdun på samma bild som Metz till exempel) samtidigt som en del andra fort bara har sin information på en off map chart. Jag vet inte vad jag ska tycka om det, men att ha alla fort som brickor skulle generera hundratals brickor (bara Antwerpen har 30 fortbrickor)som sannolikt aldrig kommer att användas. Jag kan förstå beslutet att göra på det här sättet. Dom som har fått brickor kommer troligen att hamna i strid så det verkar vara genomtänkt.

Edit. Det är bra att svara på frågan också. ja dom är riktiga fort som spelar roll.

Nice .... tack
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Fredrik H

Turn 8 i Belgien. I Liege håller ett par fort fortfarande ut, men tyskarna har nu förband ute på slätten, jakten mot Paris kan börja. Belgarna sätter sig i Antwerpen och hoppas på att tyskarna ska åt något annat håll. Bryssel är helt oförsvarat. Jag inser nu att belgarna har varit lite för sturska och att deras möjligheter att nu vara offensiva är tämligen begränsade. Nu kommer tyskarna att få fundera på om det är värt att ge sig på Antwerpen redan nu eller inte, men jag förstår det historiska beslutet att släppa det så länge.

Tyska förband nådde också fram till Namur, som hålls av franska förband. En tysk gardesdivision blir lite för ivrig i jakten på evig ära och anfaller. Man vinner taktiskt men tar helt onödiga förluster i en strid som inte kan leda till något (forten är för starka). Nåväl, är man en båld gardessoldat så är man. Dom hade väl tankat upp på snaps och bratwurst får man förmoda. Nu blir det till att vänta in det tunga artilleriet.
Franska ingenjörer spränger järnvägsbroar över Meuse (dom kan inte lagas under spelets gång) och markerar med det att dom gett upp ambitionen att ta Berlin nu de närmaste veckorna.
Utanför bild till höger (vid Amiens för dom som inte skolkade på kursen i fransk geografi) anländer French och två brittiska divisioner. Rediga karlar som efter lite te känner sig redo för en batalj med någon miljon hunner. Jolly good! Dom behövs, Frankrike har ett par blödande magsår i den här kampanjen.

Fredrik H

I de centrala och södra delarna är det lite av en stridspaus. Tyskarna för fram mobiliserade förband och börjar så sakteliga korsa gränsen. Fransmännen letar efter defensiva positioner och man försöker också beräkna hur många kårer man kan avvara för striderna i norr. Det är en knepig matematik, för tyskarna är på intet sätt svaga centralt, den stora skillnaden mot norr är att dom inte har samma kvantiteter av tungt artilleri. Terrängen påminner också lite mindre om en golfbana här nere, och i spelet är det onekligen en faktor.

Fredrik H

Helheten. Spelet är som synes ingen blygsam bagatell utan mer något för den mer intresserade. Jag tror det skulle lämpa sig väl för lagspel, de olika arméerna står alla inför olika typer av utmaningar.
Jag tror att min offensiv med fransmännen gick av stapeln lite för tidigt, jag skulle kanske väntat några rundor. Samtidigt så kändes det frestande då tyskarna vara så svaga. Något att fundera på.
Som jag redan sagt tror jag att belgarna ska vara rätt försiktiga. Dom har ingen egentlig chans att stoppa tyskarna och jag tror dom gör mer nytta som reellt flankhot från Antwerpen än att dom offrar sig och håller tyskarna i Liege några dagar extra. Intressant avvägning dock.

Tågåkande är viktigt och de tidiga franska uniformerna är tankemässigt så långt ifrån skyttegravskvarnen från 1918. Det var verkligen en brutal krock mellan tänkta ideal och kulsprutornas verklighet. Men vilka hjältemustascher ändå!

Fredrik H

Turn 9 så öppnar Belgien upp sig och de tyska ungdomarna får ta rejäla promenader i sommarvärmen. I Liege så ger sig de sista forten och det tunga tyska artilleriet tar tåget till Namurs utkanter. Eftersom belgarna (med sin vördade konung) dricker cognac i Antwerpen så faller Bryssel utan motstånd.
Den i Ardennerna aktiva tyska 3:e armén jagar framåt så fort terrängen tillåter. En fransk kavalleridivision drar sig undan en tysk kår, men prisger samtidigt en fransk ingenjörsenhet som precis förstört en bro. Ingenjörerna får nu tillbringa resten av kriget som krigsfångar.

Fransmännen börjar nu så sakteliga bemanna gränsen med vad som kan betraktas som en rätt gles linje. Britterna fattar posto norr om fransmännen, men alla och envar inser att man kan inte stoppa en tysk armé med lite ströförband. French och Joffre måste nog komma fram till någon form av samförstånd om hur man ska kriga, men dom har inte lust att prata med varandra.

Fredrik H

I söder händer inget, men i centern så börjar tyskarna känna sig fram. Den tyska 6:e armén anfaller som pilen visar, men fastän dom tar positionen så kostar det en hel del förluster. Att anfalla befästa fiender måste göras tämligen metodiskt, det gör sig inte bara på en höft. För fransmännens del gäller det att hålla emot med så lite som möjligt, samtidigt som det aldrig får bli för lite. Man vill inte genera republiken med ett bakslag här, i synnerhet som man hade planer för anfall så sent som för ett par dagar sedan.

Med tanke på det tyska rycket i Belgien så börjar det bli dags att kolla supplyreglerna lite mer noga. Fram tills nu har båda sidor mer eller mindre kunnat äta såväl korv som sniglar direkt från tågen, men nu slits det stövlar i Flandern. 

Historiskt föll Liege förra turnen och Bryssel nästa turn. Vi ligger rätt bra på den linjalen.   

Fredrik H

Turn 10 i norr. Jag försöker visa lite information genom datorns eget fotoprogram men inser att när jag jag skriver med muspekaren så framstår det som om vänster hand begagnats av någon redan utförligt berusad. Vi får se om jag fortsätter med det.
Tyskarna har hamnat i ett intressant dilemma. Den tyska 2.a armén binds upp i striderna runt och i Namur. Det gör att den 1:a armén är lite ensamma i sin framryckning. Belgarna i Antwerpen måste täckas ut och den franska 5.e armén är nu tillräckligt stark för att tyskarna inte kan går rakt fram och ignorera sin vänstra flank. Det är ingen lätt avvägning, jag kanske helt enkelt har grupperat fel, Det kommer att lossna när den 2:a armén löser sin uppgift i Namur.

Ardennerna är verkligen oländig terräng. Långsam framryckning, få vägar och sprängd infrastruktur gör att det aldrig kommer att hända något särskilt här. Det är lätt att förstå varför fransmännen 1940 inte prioriterade regionen.

Fredrik H

I centern är det relativt lugnt. Tyskarna för fram det enda belägringsartilleri man har mot några franska gränsfort, men det går inte snabbt. Längs Meuse påbörjas artilleridueller med divisionsartilleriet då ingen sida egentligen har tillräcklig kraft för att våga riskera direkta angrepp. Den tyska 6:e armén (blå) har siktet inställt på att ta Nancy och kanske Toul, annars vet jag inte vad som är realistiskt att tänka sig.

Den franska generalstaben inser nu att det kan finnas ett värde i att gräva skyttevärn, men dom himlar med ögonen varje gång någon divisionschef ber om tillstånd för det. I spelet har bara ett visst antal misslyckanden (man slår mot kvaliteten för att lyckas) innan ledningen stoppar den verksamheten. jag vet inte riktigt vad det representerar, kanske en design for effect så att inte hela fronten grävs ner långt innan man gjorde det historiskt.

Det börjar nu komma in replacements till förbanden. Det verkar inte som att divisioner kommer att plockas av kartan i någon större utsträckning, ännu har ingen fransk eller tysk division slagits ut (även om några är på halv styrka).

Fredrik H

Turn 11 blev det tydligen bara en bild, men å andra sidan var den av ovanligt låg kvalitet. Det är bara på den nordliga flanken det händer något att skriva hem om. I Namur så trycker sig det tyska gardet framåt och man lyckas ta större delen av staden i angrepp som kombinerar tungt artilleri, ingenjörer och ärelystna gardessoldater. Den franska garnisonen kommer inte kunna ta sig ut från staden, man stålsätter sig för sitt öde (återigen så ligger vi väldigt nära det historiska förloppet).

Den tyska 1:a armén vänder plötsligt söderut och slår en fransk kår, som trots goda ställningar får rätt mycket stryk och backar. Den franska 5:e armén inser faran och man drar sig tillbaka mot lättförsvarad terräng och med fästningskomplexet i Maubeuge som en vågbrytare. Britterna drar sig också söderut och grupperar ett antal mil in i Frankrike.

Tyska reservdivisioner (kvalitet C) ringar in Antwerpen med hjälp av kavalleri. Vi får se om belgarna gör något utfall. Eftersom dom bara har ett skott kvar (eller 2-3 steps att förlora snarare) så tror jag det är bättre att vänta tills de tyska spjutspetsarna är lite längre bort.

Längre söderut är det lite artilleridueller, men fronten står rätt stilla. Det tyska tunga artilleriet kommer snart att börja verka mot gränsforten, vi får se om det gör att det börjar röra på sig. 

Fredrik H

Turn 12. i centern utbryter det nu hårda strider. Längs den rödmarkerade linjen inleder tyskarna ett omfattande angrepp som trycker tillbaka högkvalitativa franska förband, men fransmännen anar en svaghet i den tyska dispositionen och går till motanfall med tre kårer. Förlusterna är avsevärda på båda sidor och en tysk kår kan i princip betraktas som utslagen (3 steps kvar av 8 ). Fransmännens förluster fördelades jämnare - men var inte lägre. Systemet kan generera stora förluster när striderna innefattar många divisioner, man slår för förluster för varje inblandad bricka.

Längst upp till vänster inser de franska förbanden att dom omöjligen kan vinna artilleriduellen under nuvarande förutsättningar så man tar helt sonika och gräver ner sig. Det kan eventuellt finnas något trendsättande över den utvecklingen.

Fredrik H

Det händer en hel del även längre norrut. Tyskarna har nu slagit ut allt utom ett par fort i Namur, så det som återstår är upprensning. På grund av lite logistisk röra i Maubeuge så lyckas tyskarna slå bort de franska fältförbanden utanför staden. man för också fram tungt artilleri för att handskas med de tunga franska befästningarna - fransmännen har förstått att betong håller bättre än tegel.

Även här gör fransmännen motanfall (röd markering) men den tyska kåren håller ställningarna och tillfogar anfallarna stora förluster. BEF grupperar på den tyska 1:a arméns flank och situationen kan bli besvärlig för tyskarna. I långa loppet tror jag dock att det är precis tvärtom, de allierade styrkorna riskerar att bli så illa åtgångna vid strider längs gränsen att det inte finns så mycket kvar för ett under vid Marne. När jag försöker tänka mig hur Joffre och Moltke skulle resonerat så är det inte glasklart för mig att nuvarande situation skulle lett till en fransk reträtt. Eftersom jag solospelar kan jag testa lite till och se vad som händer om jag försöker hålla gränsen.

Projektet går ganska långsamt (det är som att andra saker i tillvaron tar tid från det som är viktigt) men jag tuffar på i sakta mak så länge det känns roligt och görbart.

Strv102r

Det är roligt för oss. Riktigt roligt!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, därefter SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Turn 13. I söder händer det inte så mycket, men några mil norr om Verdun så anfaller den tyska 4:e armén över Meuse. Man lyckas etablera ett brohuvud, men framgången vinns med stor manspillan. Det kan bli ett orosmoment för fransmännen, men det finns i nuläget inga substantiella reserver för tyskarna, så det hela lär fortsätta vara lokala förändringar snarare än operationella.