Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 1914: Nach Paris - kampanjen

Startat av Fredrik H, 4 december 2022 kl. 15:07:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Striderna i Belgien fortsätter med full styrka. Tyskarna pressar sig fram i Maubeuge, men båda franska och brittiska motanfall är framgångsrika och den tyska 1:a armén är under hård press. Det kan faktiskt visa sig att det fungerar att slåss längs gränsen snarare än att backa, vi får se vem som vinner på det beslutet. Tyskarna fick också skicka iväg förband till östfronten, tydligen så behövs det trupper där också. Ingen bra tajming på den förändringen, man kan tänka sig hur det kändes historiskt. Systemet med att man inte får anfalla om man tog stryk i fiendens fas gör att initiativet lite grann skiftar mot de allierade, fyra tyska divisioner måste återhämta sig nästa turn.

Tyskarna får VP för att hota Paris, så det här innebär att det är en kamp mot klockan. Det är ju för övrigt den här replayen också. jag tror att det kan bli rapport varannan turn från nu, så jag hinner spela på lite innan jag ska angöra de norrländska skogarna.

Fredrik H

Helheten från franskt håll. Om fransmännen lyckas hålla tyskarna vid gränsen skulle det vara en stor framgång, men jag är inte säker på att det kommer att gå. Som alltid (om man inte spelar SCS) så är det nog svårare att göra rätt som anfallare än försvarare första gången man spelar ett spel. Men det är fortsatt roligt och spännande så vi tutar vidare.

Britternas första anfall var en stor framgång (pga stor tur med tärningarna i flera led) så dom är fortsatt övertygade om att yrkesmilitärer är det krigsvinnande konceptet. French fnyser lite åt att hans allierade verkar ha så svårt med att stoppa tyskarna, det var som en promenad i parken för hans egna förband. Han börjar redan drömma om något nytt ärofyllt uppdrag, helst någonstans där man inte behöver frottera sig med något så obehagligt som fransktalande individer.

tinG

Hur långt har du kommit? Vad är datumet.

Inspirerad av dig har jag ägnat några av veckans lugnare stunder till ett parti 1914: OaO och har hunnit med att spela igenom 4,5 runda så jag är omkring 24-25 augusti.

von Klûcks 1:a armé har nått Tournai, Bülows 2:a når snart Maubeuge men Namur har ännu inte erövrats. Tyska 3:e, 4:e och 5:e arméerna har tillslut övertygat den franska centern om att de inte kommer längre in i Ardennerskogarna. I Lorraine och Alscace är Kronprinsens 6:e samt 7:e arméer på frammarsch när fransoserna 1:a och 2:a faller tillbaka mot befästningarna kring Nancy, Toul och Manonvillers. Längst söderut håller tyska 14:e reservkåren och diverse Landwehrförband fortfarande ut i närheten av Mühlhausen.

Har för mig att du inte spelat så mycket 1914:... Har jag rätt så har du FEL. Detta är bra ski det med.  :)

God Jul!

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 23 december 2022 kl. 23:11:07Hur långt har du kommit? Vad är datumet.

Inspirerad av dig har jag ägnat några av veckans lugnare stunder till ett parti 1914: OaO och har hunnit med att spela igenom 4,5 runda så jag är omkring 24-25 augusti.

von Klûcks 1:a armé har nått Tournai, Bülows 2:a når snart Maubeuge men Namur har ännu inte erövrats. Tyska 3:e, 4:e och 5:e arméerna har tillslut övertygat den franska centern om att de inte kommer längre in i Ardennerskogarna. I Lorraine och Alscace är Kronprinsens 6:e samt 7:e arméer på frammarsch när fransoserna 1:a och 2:a faller tillbaka mot befästningarna kring Nancy, Toul och Manonvillers. Längst söderut håller tyska 14:e reservkåren och diverse Landwehrförband fortfarande ut i närheten av Mühlhausen.

Har för mig att du inte spelat så mycket 1914:... Har jag rätt så har du FEL. Detta är bra ski det med.  :)

God Jul!

Turn 13 är 26-27 augusti, så vi ligger ganska lika. Nä jag har spelat OaO en halv gång eller något åt det hållet. Jag gillar det, men TitE var på något sätt roligare (om än väldigt långsamt). Kan bero på att jag gillar östfronten och framför allt Österrike-Ungern.
Det blir intressant att jämföra systemen efteråt, jag tycker båda är riktigt bra spel som skildrar situationen på ett trovärdigt sätt. 
God jul!

tinG

Kapar din tråd med min situation innan julmaten tog över bordet.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Intressanta bilder, jag märker direkt att det var länge sedan jag hade det där på bordet. Vissa saker känns lika i de båda spelen, vissa saker hanteras olika. NP:s designer valde att aldrig spela OaO (han köpte det och använde sig av kartan) för han ville inte att hans egen design skulle påverkas för mycket. Jag tror det är ovanligt, jag skulle gärna vilja veta hur andra resonerar kring det jag skulle ge mig på - i synnerhet något så ambitiöst och kvalitativt som OaO.
Sen blir jag ju alltid imponerad av din förmåga att bara slänga upp ett monsterspel sådär på en höft. För mig är det en lång inre process i vilken jag måste övertyga mitt mer lättjefyllda jag att det finns en belöning i det hela. Vilket det nästan alltid gör, men det är svårt ändå. Lite som att motionera - jag vet att jag borde...

Jag sitter nu på landet och spelet befinner sig i den kungliga huvudstadens utkanter. Det är inte direkt ett spel man enkelt plockar med sig, så det får stå till sig tills jag åter angör hemkommunen. Vi får se om jag klarar mitt moralslag och återupptar spelandet, jag vet med mig att tid brukar vara en kritisk faktor för att upprätthålla engagemanget.

tinG

OaO har jag ju spelat under åtskilliga år och det är alltid ett kärt återseende.
När jag träffade Mike mini höstas berättade han om att han pratat med NP-designern ngn gång under tiden men att de inte varit helt överens i sina analyser av kampanjen.

Jag är förstås lite "biased" här... och vem vet, kanske det hamnar ett ex på mitt bord också så småningom.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

I slutet av turn 15 (körde alltså 14-15 på en gång). Jag inser att jag inte kommer att hinna spela klart (bordet behövs flyttas imorgon, otaktiskt nog ligger vinden ovanför slagfältet/spelbordet). Fransmännen insåg att en taktisk reträtt behövdes. Man kan då kombinera flera saker; färre förluster under reträtten, återuppbyggnad via replacements och så kan man välja försvarslinje utifrån terräng. Det måste helt enkelt göras.

BEF backar västerut, dom vill förstås hålla sig nära kanalhamnarna. Det blir lite jobbigt för tyskarna. Man kan inte ignorera fem-sex kvalitetsdivisioner på flanken, men man vill inte avdela tid och resurser i en riktning som inte är Paris. Här svider det lite att britterna aldrig blödde vid Mons, dom är fortfarande en kraft att räkna med.

Det blir också tydligt att de tyska första och andra arméerna är avsevärt starkare än den tredje, som mest kommer att agera flankskydd.

Fredrik H

I centern och syd är det numera rätt stillsamt. Det enda undantaget är den tyska fjärde armén, som utvidgar sitt brohuvud och i det närmaste uppnår kontakt med den tredje armén på den västra sidan av Meuse. Genom manövrering tvingar man franska förband bakåt.

Utanför bild så samlas tungt tyskt artilleri utanför Verdun och Antwerpen. Antwerpen är möjligen ett rimligt mål, men det skulle antagligen kräva ett par kårer som just nu jagar mot Paris.

Fredrik H

Turn 16 blir mitt slutläge. Först var jag lite grinig över att lägga ner med mindre än en tredjedel kvar, men å andra sidan så är spelets sista turn egentligen tämligen godtycklig så det är okej.
Jag gillar spelet. Det skildrar händelserna och förbanden på ett bra och intressant sätt. Stridssystemet är riktigt bra, moraltesterna som resultat fungerar utmärkt.
Järnvägar, supply och fästningar funkar också bra. I den bästa av världar skulle jag vilja ha stats på armécheferna, men det får jag väl göra själv.
Det finns en subrutin för kavalleriet som jag tror behöver en översyn, men annars sitter det mesta på plats.

Spelet skildrar förloppet bra. Tyskarna trycker sig igenom Belgien och jagar mot Paris. Fransmännen måste vara på tårna för att inte backa för tidigt eller för sent. I mitt spel ligger tyskarna lite efter den historiska framryckningen, men har å andra sidan tagit mer av kustområdena än historiskt. Det har hänt mig förr i spel om 1914, det känns så konstigt att bara släppa kusten när man vet hur viktig den är ur ett längre perspektiv. I det här spelet berodde det på att BEF fortfarande var intakt.

Det är ett ovanligt val att lägga typ 8 (iofs korta) turns på mobiliseringen. Jag tyckte det var intressant att se, men det var lite förbryllande att inte ha några tyskar att tala om när spelet börjar. 

Gillar man kampanjen är det absolut värt att testa. Jag kommer att spela det igen, något jag inte säger om alla mina monsterspel. Det här flyter på bra trots sin storlek. Det finns inte särskilt många undantag regelmässigt, det mesta är logiskt och utmanar inte mitt minne som till exempel Next War har en förmåga att göra. Jag skulle vilja att han gjorde östfronten, men han menar att han inte har tillräckligt bra koll på det. Lite synd tycker jag, jag skulle gärna vilja se AH och ryssar i systemet. Jag borde spela om OaO för att se likheter och skillnader. Spontant känns båda spelen som utmärkta skildringar av det historiska skeendet. 

A-Anterpen, P-Paris, V-Verdun och M-Metz för geografisk vägledning.

Scipio

Tack för en bra rapport.
Jag har följt den med stort intresse och hade hoppats att din sammanfattning skulle vara att det var ett rätt dåligt spel eftersom jag behöver ett nytt spel i hyllorna här hemma lika mycket som en finne till i röven.

Mitt hopp ligger nu i att du testar OaO och säger att det är överlägset för det har jag och har redan spelat   ;)
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Fredrik H

Citat från: Scipio skrivet  5 januari 2023 kl. 00:16:32Tack för en bra rapport.
Jag har följt den med stort intresse och hade hoppats att din sammanfattning skulle vara att det var ett rätt dåligt spel eftersom jag behöver ett nytt spel i hyllorna här hemma lika mycket som en finne till i röven.

Mitt hopp ligger nu i att du testar OaO och säger att det är överlägset för det har jag och har redan spelat  ;)

Tack för att du säger en finne till, bilder jag gärna vill ha i huvudet.  :D  Men du har sett Vuca sims otroligt höga produktkvalitet, så om temat intresserar herrn så är det ett bra köp. Men i ärlighetens namn så är båda spelen bra på det dom gör. Jag kan ta med det till FF så får du klämma lite på det.

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet  5 januari 2023 kl. 00:23:32Tack för att du säger en finne till, bilder jag gärna vill ha i huvudet.  :D  Men du har sett Vuca sims otroligt höga produktkvalitet, så om temat intresserar herrn så är det ett bra köp. Men i ärlighetens namn så är båda spelen bra på det dom gör. Jag kan ta med det till FF så får du klämma lite på det.
:D
Ja Frederick från VUCA var sjukt bra kvalitet / krona så jag ser vad du säger.
Men samtidigt så finns det väl bara plats för ett spel på ämnet och nivån? 
Kanske ett beslut jag får fatta själv men ta gärna med det till FF, jag skulle uppskatta en "show and tell" där!
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

ErikLj

Tack för bra och intressant replay. Tror dett bör komma upp på bordet under 2023. Har testat OaO men det föll mig inte i smaken.

/Erik