Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 1914: Nach Paris - kampanjen

Startat av Fredrik H, 4 december 2022 kl. 15:07:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jaha. Mot bättre vetande kommer jag nu rapportera om x antal turns i kampanjen. Detta på allmän begäran (gränsen för allmän begäran på krigsspel.se går vid 2,5 personer kan jag nu empiriskt konstatera).

Jag läser om Stridens skönhet och sorg 1914 parallellt med spelandet, för att öka på känslan av närvaro.

Turn ett flyttas inga brickor alls. Designer tycker att förstärkningar bara placeras ut när dom kommer in, ingen förflyttning alls. Det är ovant men spelar förstås ingen roll. Något som däremot verkligen spelar roll är att spelet börjar den 2-3 augusti. Det är i det närmaste tomt på kartan, några enstaka divisioner har hunnit mobilisera. Det här ger en väldigt annorlunda känsla mot allt annat jag spelat på ämnet, OaO börjar när Liege redan fallit, här har man inte ens fulla divisioner att korsa gränsen med.

Det designvalet gör att spelet inte startar med en stor invasion, istället växer det hela fram gradvis. Det första pusslet man ställs inför visas på bilden ovan - Liege. Belgarna har sprängt några järnvägstunnlar vid gränsen (något att göra för ingenjörerna) och forten i staden är bemannade. Belgarna har det intressantaste valet (tyskarna bara måste tjonga sig igenom). Dom kan förstärka Liege i förhoppning om att fördröja tyskarna ytterligare, men det antagligen till priset av huvuddelen av armén. Fransmännen skulle rimligen gilla det, men det kan betyda att när proppen väl går ur så har man inte trupp kvar för att skydda Antwerpen (som historiskt föll efter det här spelet tar slut).

Jag kommer att vara hyfsat historisk och inte blöda ihjäl armén vid gränsen. För att testa spelet som simulation kommer jag att i stora drag följa de historiska planerna.

Fredrik H

Turn två (som i alla andra spel skulle vara turn ett) så påbörjas invasionen av Belgien (4-5 augusti). Efter att ha nekats i sin vänliga förfrågan om att flytta någon enstaka miljon soldater genom landet så måste kaiser Wilhelm tydligen ta i med den barska rösten.
Ett par tyska brigader tar sig över gränsen och inleder strider i utkanterna av Liege. Även om de taktiskt sköter sig bra och trycker undan en del belgare så saknar man eldkraft för att ta sig in i befästningarna. Spelet gillar sina befästningar, det finns typ fem olika sorters fort som funkar på lite olika sätt. Det fyller säkert sin funktion, men risken finns att jag missar något (jaha, det var tegel och inte betong där...).

Belgarna mobiliserar tämligen snabbt och ställer upp fyra divisioner i huvudstadens närhet. Belgiska soldater tycks vara både stabilt kompetenta och motiverade, deras problem är att de saknar eldkraft. En belgisk division har 18 i stridsvärde och 5 artilleripoäng, tyskarna ofta 34 i stridsvärde och 12 artilleripoäng.
De belgiska ingenjörerna börjar reka ställen som kan bli kritiska; järnvägsbroar och liknande ställen vill tyskarna gärna ta intakta. Det ska dom förstås inte få göra.

Jag blev tvungen att googla Liege 1914. Min bild var lite att Ludendorff bad belgarna att ge sig och så gjorde dom det. Staden gav sig till Erich den 7 augusti, men det sista fortet gav upp den 16 augusti och då hade det belgiska motståndet kostat tyskarna upp emot 20 000 förluster. Man lär sig av att spela spel med högre upplösning.

I Ardennerna finns det knappt några förband alls på plats, det kommer att bli lite kavallerister som letar efter varandra den närmaste veckan.

Fredrik H

Längre ner i söder så mobiliseras det för fullt turn 2. Fransmännen är lite snabbare på bollen och kommer snart kunna marschera österut med flera infanterikårer. I övrigt är det mest kavalleriförband som är på plats.
Franska förband täcker också snabbt upp bergspassen i Vogeserna. Överlag verkar det som om tyskarna ligger lite efter här, det ska bli intressant att se hur dom kommer att skydda Metz.
Ingen stridskontakt alls under de första augustidagarna.

En viktig men svåranalyserad fråga rör de franska ingenjörerna. Man har runt fem brickor med sådan förmåga. Dessa kan demolera och bygga upp saker. Men var vill man demolera och varför? Det krävs lite kartanalys, i synnerhet av järnvägsnätet. Järnvägsreglerna är utförliga, lite som forten har dom sin roll i ett spel om 1914. Jag tror inte det kommer att bli så jobbigt att hålla reda på i praktiken, men spelet vill att man vet vem som åkte åt vilket håll på vissa linjer. Spelar bara roll om det blir trängsel, vilket jag inte tror kommer hända ofta.

Strv102r

Keep it coming. You know we need it.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Allt du skriver om spelet verkar ju ashäftigt!  :up:

Skönt att se en VK1 västfront-karta med lite utrymme att andas (det har väl OaO också i och för sig, med lite inzoomad karta).
Jag drömmer mardrömmar om counterdensiteten i Great War in Europe, med typ 3 divisioner i varje hex, och hela linjen måste analyseras varje turn för att få till typ 3 st 3-1-anfall. (varav ett lyckas och tar en hex)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

ErikLj

Tommy_la

Ser mycket intressant ut. Jag ser fram emot fortsättningen.

Kanger

Jaha, då har man gått och köpt spelet  ;)

Strv102r

Citat från: Kanger skrivet  5 december 2022 kl. 00:50:20Jaha, då har man gått och köpt spelet  ;)

Risken är ju överhängande att man hamnar där...
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Turn 3 (6-7 augusti) i Belgien. Tyska ingenjörer börjar reparera trasig infrastruktur samtidigt som deras belgiska kollegor påbörjar rivandet av annan infrastruktur lite längre västerut. När man förstör saker slår man en tärning och får då ett värde på hur lång tid det tar att reparera. Jag gillar den variabeln.

Tyskarna sitter fortfarande och väntar på sin huvudstyrka (eller i alla fall förband av divisionsstorlek...). Det hette trots allt gör högerflygeln stark och inte gör högerflygeln mjuk som muffins, i alla fall inte vad jag minns. Trots sin relativt blygsamma eldkraft lyckas man slå ut en belgisk brigad i Liege, men det belgiska fästningsartilleriet luggar en tysk brigad som deltog i anfallet.

Belgarna väljer att dra sig tillbaka bakom Meuse och sätter in sina mobiliserade divisioner mellan Namur och Liege. Antwerpens fort (30 brickor!) aktiveras.

I Ardennerna tar tyskarna terräng och tar över järnvägslinjer, men kan nog vara framme vid väg ände nu när franskt och belgiskt kavalleri spärrar vägen. Å andra sidan är det tyska gardeskavalleriet på väg, mer ärelysten och sabelsvingande ungdom än så står nog bara att uppbåda i Wiens överklass. Vorwärts! 

Fredrik H

Längst ner i söder så får general Dubail lite feeling och anfaller in i Tyskland! Dubail är en veteran från kriget 1870/71 och blev där tillfångatagen vid Metz, han har ju laddat för det här i 40+ år och får nu äntligen ge igen! Han menar också att om man nu har fått fina röda byxor så verkar det dumt att inte visa dem för fienden.
Här förstår jag inte riktigt situationen. Tyskarna har en enda brigad som håller Mulhausen, dom lyckas hålla med nöd och näppe (ett step återstår, typ Günther med en Mauser) och fransmannen har två fulla divisioner. Kommer inte förstärkningar hit ASAP så blir det skamvrån för det tyska mobiliseringssystemet.

Fredrik H

Centralt så är det uppenbart att de franska 2:a och 3:e arméerna har tillräckligt med karlar för att ta tillbaka Metz. Man anfaller österut och kommer ett antal kilometer in i landet innan man stöter ihop med en tysk kavalleriskärm. Den tyska 7:e kav-divisionen byter förluster med ett franskt kav-förband men det franska infanteriet trycker bort tyskarna.

Det blir tydligt att kavalleri inte har så mycket att komma med när infanteridivisionerna dyker upp. Jag gillar också att terrängen både i den anfallande och försvarande rutan spelar roll.

Den OCD-drabbade läsaren kan också konstatera att jag tydligen glömt att köra med facing på divisionerna. Meh, vi får se om jag orkar bry mig. Jag gillar när det är prydligt på bordet och facing kan få det att se ut som man liksom dräller med sina enheter (på tal om OCD). 

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet  4 december 2022 kl. 21:04:23Allt du skriver om spelet verkar ju ashäftigt!  :up:

Skönt att se en VK1 västfront-karta med lite utrymme att andas (det har väl OaO också i och för sig, med lite inzoomad karta).
Jag drömmer mardrömmar om counterdensiteten i Great War in Europe, med typ 3 divisioner i varje hex, och hela linjen måste analyseras varje turn för att få till typ 3 st 3-1-anfall. (varav ett lyckas och tar en hex)

GWiE är en väldigt annorlunda upplevelse. Men man har ju både turkar och österrikare där så mycket är förlåtet. Men någon vettig skildring av strid på divisionsnivå är det inte, det är märkligt att det är samma enhetsskala som det här nu när du säger det.

Strv102r

Facing i ett spel på divisionsnivå? Ovanligt minst sagt, men inte irrelevant egentligen. Det tar tid att vända upp en division i en annan riktning.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet  5 december 2022 kl. 09:59:47
Citat från: Kanger skrivet  5 december 2022 kl. 00:50:20Jaha, då har man gått och köpt spelet  ;)

Risken är ju överhängande att man hamnar där...

Jag tar inget ansvar för vad samtyckande vuxna gör på sin fritid, men jag tycker att det känns bra att stödja europeiska krigsspelsföretag som verkligen ligger i framkant komponentsmässigt.