Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 1914: Nach Paris - kampanjen

Startat av Fredrik H, 4 december 2022 kl. 15:07:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet  5 december 2022 kl. 19:54:26Facing i ett spel på divisionsnivå? Ovanligt minst sagt, men inte irrelevant egentligen. Det tar tid att vända upp en division i en annan riktning.

Ja designern menar precis det. En infanteridivision har en mer täckande facing/zoc om den har många steps och kav har inga problem alls med facing.
Samtidigt skriver han att man kan strunta i facing om man vill, men man offrar lite realism då. Jag kan tänka mig att det blir en annan flankmedvetenhet om man kör RAW.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet  5 december 2022 kl. 20:02:13
Citat från: Strv102r skrivet  5 december 2022 kl. 19:54:26Facing i ett spel på divisionsnivå? Ovanligt minst sagt, men inte irrelevant egentligen. Det tar tid att vända upp en division i en annan riktning.

Ja designern menar precis det. En infanteridivision har en mer täckande facing/zoc om den har många steps och kav har inga problem alls med facing.
Samtidigt skriver han att man kan strunta i facing om man vill, men man offrar lite realism då. Jag kan tänka mig att det blir en annan flankmedvetenhet om man kör RAW.

Får iaf mig att undra över vad tidsskalan är... Antar att det inte handlar om timmar och minuter.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet  5 december 2022 kl. 21:48:28
Citat från: Fredrik H skrivet  5 december 2022 kl. 20:02:13

Får iaf mig att undra över vad tidsskalan är... Antar att det inte handlar om timmar och minuter.

2 dagar per turn och 1 mil per hex. Jag är oinsatt i hur en division rörde sig och slogs, men tycker som Ola att det kan tänkas spela roll. I praktiken innebär det att man helst har förbanden hyfsat i linje och att kavalleri täcker flanker.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet  6 december 2022 kl. 20:12:422 dagar per turn och 1 mil per hex. Jag är oinsatt i hur en division rörde sig och slogs, men tycker som Ola att det kan tänkas spela roll. I praktiken innebär det att man helst har förbanden hyfsat i linje och att kavalleri täcker flanker.

Känns inte som att det skulle ta mer än 1 dag. Frågan är om man som OB West befäl (spelare) skall behöva fundera över divisions- och brigadchefernas uppgifter alltför mycket.

Du skrev själv "Meh, vi får se om jag orkar bry mig."  8)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Turn 4 drar igång. Jag inser att tre bilder per drag är mycket, men spelet är så stort så det behövs om man ska kunna följa händelserna. Jag tänker mig att det lugnar sig när fransmännen inser att värdet i att leta efter ära i tysk snårskog är aningen mindre viktigt än den egna huvudstaden. Vi får se.

Spelet växer på mig, jag börjar gilla alla små pussel som man ställs inför. Det är möjligt att det går att vara gamey (Liege?), men känslan av att situationen sakta utvecklas av mobiliseringen tilltalar mig tydligen. Det är däremot så stort så att det med fördel skulle vara flera på varje sida (precis som OaO).

I Belgien händer det en hel del. Tyska stormpionjärer slår ut flera belgiska fort i Liege. Lite tyskt arméartilleri har anlänt och det ökar trycket på forten. Dessutom så lastar nu det riktigt tunga artilleriet av, så om några dagar kommer det att pulvriseras fort (en division har 2 i art-värde mot fort, arméart har typ 14 och den nu anlända brickan har 96!)

Belgarna gör samtidigt ett motanfall och trycker tillbaka en tysk brigad söder om Meuse samtidigt som belgiska ingenjörer spränger en järnvägsbro.

I Ardennerna så studsar kavalleriet fram och tillbaka under strider som egentligen inte genererar något av värde.   

Fredrik H

Längs ner i söder så förändras läget. Jag var lite störd över läget och var tvungen att läsa på om hur det gick. Tydligen övergav tyskarna historiskt Mülhaus den förra turnen men återtog den några dagar senare med nyanlända förstärkningar (som nu kom).  :oops: Jag överger staden men siktar på att ta tillbaka den nästa turn.

Jag noterar nu också en regel jag missat, kårer bör hålla sina divisioner nära varandra för att inte tappa sin effektivitet (man får +5 på anfall när man ska slå lågt). Det gör mig lite mindre benägen att kasta in förband som inte fått in kårens andra division.

Fredrik H

Centralt så är fransmännen fortfarande före i mobiliseringen. Man har stött in i Tyskland men inte riktigt haft eldkraften för att komma särskilt långt. Nästa turn kommer den franska offensiva styrkan vara så pass omfattande så det är dags att genomföra ett mer ordentligt anfall . Dessvärre så finns det inget tyngre arméartilleri så ett anfall mot Metz kommer bli knepigt.

Fredrik H

Turn 5 (10-11 augusti). Lite frustrerande turn för tysken (det går så sakta i Liege tycker jag så jag var tvungen att kolla när OaO börjar, men det var den 16 augusti). Tyskarna tog nu en ruta i Liege, bröstade av det tunga artilleriet och slog ut ytterligare ett fort.
Det var också den första turnen när de tyska förstärkningarna var större än de franska; äntligen har von Klucks 1:a armé dykt upp på kartan och dom (såväl HQ som flera fulla kårer)kommer att göra skillnad. Nästa turn kommer det börja märkas att högerflygeln ändå är lite stark. I Ardennerna fortsätter man att fäktas och man byter mest förluster. Den franska 5:e armén börjar samla lite förband längs gränsen mot Belgien, men jag tror inte att man ska skicka in dem utspritt för att tuggas upp en och en.

Fredrik H

I söder sker det också förändringar. Tyskarna trycker ut fransmännen från Mülhause, men fransmännen slår ut tyska gränsförband i bergen. Fransmännen känner sig aningen för svaga för att vara säkra på att hålla Belfort och det gör att dom väljer att avdela ytterligare en kår till operationsområdet.

Jag märker nu att odds är oerhört mycket viktigare än modifikationer på CRT:n. Har man två mot ett så vinner man. Med lite otur kan man ta stora förluster, men med numerärt överläge kan man i princip vara säker på att trycka undan försvararen. Tabellerna och reglerna gör att båda sidor gärna anfaller där man kan skapa överläge (det finns frivilliga regler om att man inte vet vad fienden har för brickor i en stack, men chansen är större att jag startar ett dansband än att jag kör med dolda enheter i ett solospel).

Fredrik H

I centern är det för första gången sanslöst blodigt. Först försöker tyskarna kasta ut fransmännen ur fosterlandet, men man har en nästan löjlig otur och tar tre steplosses mot en utan att jaga bort fienden (normalt skulle fransmännen backat men med A-kvalitet kan man hålla rutan om man vill). Kronprins Rupprecht av Bayern (6:e arméns chef) blir vansinnig! Längs hela linjen anfaller och motanfaller man och när röken lägger sig har fransmännen tillfogat tyskarna mer förluster än man själv tagit. Dessutom har man fler förband på plats. Det finns tyska divisioner som är nere på halv styrka. Dessutom funkar det så att om man tar en steploss defensivt så får man inte anfalla i sin egen nästa runda. Det gör att man kan jobba mot att få någon slags initiativ där man själv styr vad som händer - om man är offensiv och framgångsrik.

Jag lockas naturligtvis att fortsätta med franska anfall. Även om man kanske inte kommer att störa långt in i Tyskland kommer man att hålla de korvätande hunnerna borta från alla de gruvor som fransmännen har i gränsdistrikten (gruvorna är utmärkta på kartan).

Fredrik H

Turn sex i Belgien. En lätt överviktig dam börjar ta ton i Liege. Tyskarna har tryckt undan belgiska förband och grupperat fram tungt artilleri in i staden. Von Klucks första armé har tagit sig över gränsen och det innebär att tyskarna nu har ett betydande övertag i eldkraft. Jag noterar också att om belgarna tar 11 steplosses så får dom inte längre anfalla. Det gör att det finns ett stort värde i att dra undan de belgiska divisionerna till Antwerpen innan de tagit för mycket stryk. Om Antwerpen kan belägras utan att tyskarna behöver vara rädda för utfall så kräver det bara ett par brigader, det är bättre för de allierade om Antwerpen kan utgöra ett flankhot.

Fransmännen tar över bevakandet av Namur och Lanrezac inser att hans 5:e armé snart kommer att behövas vid fronten. Problemet är att tyskarna har tre stora arméer på väg genom Belgien, fransmännen har en. Det kommer att lösa sig så snart de andra franska arméerna vunnit lite längre söderut. 

Fredrik H

Längst ner i söder så slår tyskarna tillbaka i bergen och skogarna utanför Belfort. Fransmännen åker på en ordentlig näsbränna och jag misstänker att striderna kommer att avta i regionen. Båda sidor har motsvarande två kårer i terräng som näppeligen lämpar sig för strider (eller så mycket annat heller för den delen).

Fredrik H

De hårdaste striderna fortsätter att utkämpas i centern. Längst ner till höger trycker två franska kårer undan en tysk kår och andra franska förband framgrupperar för en stöt mot tyska befästningar.
Öster om Metz så övergår de ömsesidiga anfallen till en artilleriduell som genererar förluster på båda sidor (skjuter man med en division i barrage-fasen så får dom inte anfalla i combat-fasen).

Längst upp till vänster så överger en fransk kår en fästning i gruvdistrikten. Här har båda sidor också tagit förluster, men tyskarna har haft fler divisioner på plats. Nu kommer stormning av fortet vidta.

Som synes så får systemet effekten att man håller ihop sina kårer. Dessutom gör supplyreglerna att kårerna knyts till respektive arméhögkvarter. Det gör att jag varje turn tänker vad ska sjätte armén göra den här turnen och vilka kårer ska göra vad? Jag gillar det sättet att tänka kring spel på den här skalan. Men jag slås samtidigt av hur svårt det känns att dra ur franska förband från striderna för att skicka dem norrut. Dom behövs ju här! Det är nog rollspelaren i mig som vill fortsätta anfalla, men samtidigt börjar styrkebalansen i Belgien oroa Joffre en smula. Han tänker att å andra sidan måste ju BEF få något att göra när dom masar sig över kanalen. 

jerry

siffrorna på forten inne i de befästa stadszonerna, typ Metz, är de där för den historiska informationen eller har de enskilda forten någon inverkan ?
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 10 december 2022 kl. 22:53:55siffrorna på forten inne i de befästa stadszonerna, typ Metz, är de där för den historiska informationen eller har de enskilda forten någon inverkan ?

Spelet har brickor för en del fort (se högarna vid Verdun på samma bild som Metz till exempel) samtidigt som en del andra fort bara har sin information på en off map chart. Jag vet inte vad jag ska tycka om det, men att ha alla fort som brickor skulle generera hundratals brickor (bara Antwerpen har 30 fortbrickor)som sannolikt aldrig kommer att användas. Jag kan förstå beslutet att göra på det här sättet. Dom som har fått brickor kommer troligen att hamna i strid så det verkar vara genomtänkt.

Edit. Det är bra att svara på frågan också. ja dom är riktiga fort som spelar roll.