Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Autumn for Barbarossa (MMP)

Startat av Elias Nordling, 5 december 2022 kl. 08:27:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag ger SCS en ny chans med Autumn for Barbarossa från MMP. Från början ett tidningsspel, här deluxeutgåvan som är samma men med större brickor och karta.

Situationen är slaget om Smolensk, sensommaren 1941. Det är väldigt få specialregler vilket innebär att summan av reglerna ryms på under tio sidor. I stort sett fritt från artillerihärket som plågat många SCS sedan Bastogne.

Här är läget precis innan förflyttningsfasen omgång 1. Jag slog en dubbeletta för tyskt flyg så de får bara två flygattacker varav en bommar. Men det visar sig senare kompenseras av att jag snittar på nio på två tärningar när jag slår för strid.

Den röda cirkeln är den ryska positionen kring Orsha som har "ficka" stämplad på sig, särskilt med tanke på hur svagt det är strax söderut. De röda pilarna visar planerad anfallsriktning. Det är jobbigt träsk och ont om vägar norr om Vitebsk så det kändes mer realistiskt att gå söder om.

Tysken har bara motoriserade förband på kartan, infanteriet kommer intraskande omgång 1. Vägkostnaden är mycket generös, 1/4 MP för större väg, 1/2 för "trail".

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Efter tyskens spelaromgång 1. Är det SCS så är det, Sovjet tar 30 steplosses mot 3 för tysken. Ska tysken nötas ner får ryssen göra det själv.

Det blev en ficka av Orsha som ni ser, och det där med träsken norr om Vitebsk löste sig också. Det är bara söder om Mogilev ryssen har några styrkor att tala om som inte är inringade. Här finns ett par bra motoriserade förband som kanske kan orsaka lite skada. Orshafickan har också goda förutsättningar att jobba upp en försörjningslinje, supplyreglerna är generösa och kräver inte vägar eller sånt trams.

Elias Nordling

Läget i början av omgång 2 (totalt 10 omgångar i spelet) Ryssen gör ett motanfall söderifrån och orsakar en del skada samtidigt som man skär av de främsta tyska förbanden. Orshafickan jobbar sig bakåt och behåller förrådet, även om de inte direkt har en bra position.

En viktig strategi för ryssen är att sänka tyskens operationella tempo genom att se till att stå bredvid större samlingar av tyska motoriserade förband. Om man börjar förflyttningen i ZOC kan man nämligen inte göra en overrun.

Elias Nordling

Efter tyskens andra omgång.  Den ryska norra flanken har kollapsat totalt. Sydväst om Smolensk äger ett enormt pansarslag rum. De ryska styrkorna förintas, men orsakar en hel del förluster för tysken. Sovjet har nu förlorat i princip samtliga mekaniserade förband, men det kommer förstärkningar denna omgång.

Elias Nordling

Inför omgång tre. De ryska förstärkningarna väller in och stagar upp norra flanken samt slår tillbaka framfusiga tyska motoriserade element. Orsha-fickan fortsätter att agera pain in the ass för tysken.

Som ryss har man förmodligen en del att tänka på här, för de mekaniserade förbanden behövs för att snabbt täppa till hålen, men samtidigt är det nog klokt att hålla dem ur linjen tills partiets andra halva. Det väller inte in ryssar varje omgång utan egentligen bara omgång två och tre, sedan får man klara sig med det man har. Och under partiets andra halva försvinner de flesta av de tyska mekaniserade förbanden. Som ryss hoppas jag här att deras motanfall inte alltför mycket utsätter dem för risk från tyska framstötar denna omgång, utan att de kommer att ha rätt mycket att göra med att städa framför Smolensk.

Strv102r

Kul!

Har spelat PGG på Smolensk en massa gånger, hur är detta jämfört med "klassikern"?
Ola Palmquist. Spelar nu: MMPs Shifting Sands, Consim Press Beda Fomm,  GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag får erkänna att jag inte har spelat Panzergruppe Guderian.

thermopylai

Men jämfört med A victory denied, då? Det har du väl spelat?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Det har jag. Jag skulle säga att det är ganska likt A Victory Denied i designfilosofi. Men som jag minns AVL-systemet så måste man i princip ringa in enheter för att inte bara knuffa på dem, här är stridssystemet betydligt blodigare.

Elias Nordling

Det är inte SCS om det inte har en konstig specialregel. Jag har inga problem med att det mesta av det tyska pansaret försvinner, eller att det kan variera kraftigt när det inträffar, men som regeln är utformad är förluster på tyska mekaniska förband oväsentliga (i praktiken påverkar de förstås tempot innan dess) eller rent av positiva för tysken! Konstigast blir kanske att deras position på kartan också blir oväsentlig, det enda som spelar roll är var infanteriet är när tillbakadragandet sker. Det kanske inte är ett problem när man kommer dit, men det känns som en regel som verkligen kan gejmas.

thermopylai

Citat från: Elias Nordling skrivet  5 december 2022 kl. 11:06:37Det har jag. Jag skulle säga att det är ganska likt A Victory Denied i designfilosofi. Men som jag minns AVL-systemet så måste man i princip ringa in enheter för att inte bara knuffa på dem, här är stridssystemet betydligt blodigare.

Ja, i alla fall Zoc:a in dem för att elimineras pga reträtt i ZOC.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

En enhet kommer betydligt längre på väg också än AVD.

Elias Nordling

Efter tysk omgång 3. Tyvärr läste den tyske spelaren (jag) vad den ryske spelaren (jag) skrev om de motoriserade förbanden. Man fick riktigt mycket flyg som man använde till att bomba de ryska tankkårerna varpå den tyska vänsterkroken dräpte samtliga ryska motoriserade förband. Nu är även Smolensk inringat. Det är bara Orshafickan som fortsätter att orsaka bekymmer i form av dåliga stridsslag för tysken.

För ryssen börjar det kännas som samtliga enheter på kartan kommer att vara utplånade innan det tyska pansaret dras bort. Man har i alla fall tur med replacements och drar två motoriserade förband. de och de motoriserade förstärkningarna ska spridas i de bakre områdena så att de utgör dåliga flygmål.

Strv102r

Kartan förefaller täcka samma område som PGG, och det är väl divisioner i förbandsskala? PGG tyska motoriserade och pansardivisioner var för all del i regementen, men bonusen för att hålla dem samlade gjorde ju att man manövrerade med dem som divisioner. Tidsskalan verkar skilja? PGG tar slut innan pansarkårerna skickas söderut mot Kiev. Är det fler GT i AfB än i PGG? Motsvarar varje GT mer dagar än i PGG , men kartskalan är samma, så kommer förflyttningsförmågan rimligen att vara större.
Ola Palmquist. Spelar nu: MMPs Shifting Sands, Consim Press Beda Fomm,  GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Tio game turns och varje omgång en vecka. Tyska pansardivisioner är i regementen, allt annat i divisioner. Väldigt 70-tal av PGG att sluta spelet när det är ryssens tur att anfalla.