Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Autumn for Barbarossa (MMP)

Startat av Elias Nordling, 5 december 2022 kl. 08:27:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Läget i början av omgång 4. Sovjet återupprättar förrådslinjen till Smolensk och bygger en solid linje bakom staden. På flankerna är det svagare, finns det risk för ännu en stor ficka eller börjar de tyska motoriserade förbanden bli trötta och terrängen är för svår? De sovjetiska mekaniserade förbanden hålls i reserv bakom linjerna.

Sovjet håller förresten just nu 30 VP vilket innebär massive victory. Smolensk är tre poäng vilket reducerar segernivån till major victory. Tysken kan inte luta sig tillbaka och vara nöjd, Moskva hägrar.Smolensk 8.jpg
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Smolensk 9.jpg
Tysken anfaller dels Smolensk direkt med bara delvis framgångsrikt resultat, dels fortsätter man på vägen mot Moskva med bättre utfall. Men framför allt gör man en flodövergång längre söderut. Efter att en motoriserad styrka gör en rövare och anfaller Roslavl på 1:2 och utplånar försvararna utan förluster (sade jag att det var SCS jag spelar?) är ryssens södra flank plötsligt vidöppen. Pansarförband dirigeras om för att utnyttja detta.

Trösten för ryssen är att de tyska pansarförbanden kan dras tillbaka så tidigt som omgång 6, och då är det infanteriets positioner som gäller. Särskilt i söder går det motigt för dem att ansluta till pansartrupperna. Resterna av Orshafickan fortsätter att bita ifrån sig också.

Elias Nordling

Plötsligt kan jag inte posta bild. Vad är det som gått snett, och varför får jag inget felmeddelande, utan bilagan bara slängs?

Elias Nordling

Läget vid slutet av omgång 4. Ryssen får inte alls mycket förstärkningar denna omgång och är en smula desperata. Man får inte till några motanfall utan har fullt upp med att omdisponera trupper, och en del mekaniserade förband måste täcka hål i söder.
Smolensk10.jpg

tinG

Kan inte tänka på annat än att Dean E borde ha släppt ritpennan för länge, länge sedan... Allt är ful som stryk :cry: 
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag är präglad på det så jag tycker inte det. Jag antar att det är lite som när folk tycker att Letrasetgrafik är det snyggaste som finns för så såg spelen ut när de var tonåringar.

tinG

Min bild av Ryssland har präglats av Deans OCS/SCS-kartor. Blir förvånad varje gång har ser nått färgrikt, som ett gult sädesfält, eller en grönskande floddal.  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jon

Fick ett paket på posten igår av Elias innehållandes just detta spel så jag har satt upp det hemma på kammaren. Det är slut på tyskens turn 1 och han står nu och nosar vid förstäderna till Smolensk. Orsha-fickan är inte så tätsluten hos mig som ovanstående parti visar, tysken har till viss del valt att kraftsamla något mer söderut för att handskas med ryssen söder om Mogilev.

Luftwaffe var något av en besvikelse, av sex räder lyckades de bara träffa rätt två gånger.

Halva Vitebsk föll, halva Vitebsk höll (poesi!).

Elias Nordling

Smolensk12.jpg
Efter tyskens omgång 5. Istället för att fortsätta rakt ut åt sydost svänger man norrut och gör en ficka. Finns gott om VP-rutor att hämta där också.

FD Orshafickan fortsätter att krympa men vägrar att dö och orsakar step losses varje omgång. I söder fortsätter det att ta tid för infanteriet att hinna ikapp.

Jon

Elias, utför du Replacements i Reinforcement-fasen? Hittade inte var det uttryckligen framgår att Repl ska tas men det kändes mest logiskt.

Elias Nordling

Ja, jag funderade inte över att det kunde vara annat.

Elias Nordling

Smolensk13.jpg
Efter rysk omgång 5. Man gör inga motanfall men har nu flygunderstöd som smackar till ett par tyska pansardivisioner, och en stor mängd förstärkningar, mestadels i form av lokalmilis, väller in. De kan i alla fall fylla hål i linjen. Ryssen öppnar sin ficka och det råder förvirrad situation i centern där det är oklart vem som har inringat vem.

Om tysken hade slagit för tillbakadragande nu hade allting öster och sydost om Smolensk plötsligt försvunnit, men nu har i alla fall infanteriet en omgång till på sig att hinna ikapp. Eftersom pansaret snart försvinner och det som blir kvar återställs till full styrka kan tysken lika gärna anfalla hämningslöst nästa omgång.

Elias Nordling

Smolensk14.jpg
Efter tysk omgång 6. Den här gången anfaller tysken utan större hänsyn till egna förluster, hellre bli av med pansaret själv än skicka bort det till södern. Tyskens problem är att alla pansarförband plockas bort från kartan, anrtingen nästa gång eller gången därpå. man får sedan tillbaka tre mekaniserade divisioner i full styrka, men de får sätta upp bredvid befintliga infanterienheter. I de blå polygonerna finns det i princip inget infanteri. Det är därför de omringade ryssarna söder om Smolensk inte fallit tillbaka, och det är därför infanteriets långsamma framryckning längst i söder är ett stort problem. Jag konverterar ett motoriserat regemente i Roslavl till garnison, för då är både regementet kvar som potentiell replacement och garnisonen kan agera hubb för de omgrupperade pansarenheterna efter tillbakadragandet. Är det gamey så är det.

De sista resterna av Orsha-fickan besegras till slut. De har knutit upp mycket infanteri som behövs vid fronten. Känns historiskt.

Elias Nordling

Smolensk15.jpg

Men ingen har bestämt att ryssen måste vänta tills att tyskt pansar är borta med att anfalla, och man drar igång motoffensiven redan nu. I norr är man lite försiktig och slår ut ett motoriserat regemente innan man drar sig tillbaka. I söder slår man inte jättebra och tar step losses på de värdefulla mekaniserade förbanden. Men i mitten har man flyt och ett flygunderstött infanterianfall gör en hel tysk pansardivision stridsoduglig. Det slaget kommer inte med i de tyska rapporterna från kriget.

Omgång sju börjar, tysken slår för tillbakadragandet, på 1-4 blir man av med pansaret. Man slår en sexa.

Prio för tysken nu är att försöka slå ut så mycket som möjligt av de ryska mekaniserade förbanden.