Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Autumn for Barbarossa (MMP)

Startat av Elias Nordling, 5 december 2022 kl. 08:27:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Du kan inte se bilagor på denna tavla.
Läget efter tysk omgång 7. En del av de ryska motoriserade förbanden som anföll förra gången utplånas. Tyskarna anfaller brett, minst lika mycket för att döda ryska enheter som för att ta terräng. Framför allt jobbar man för att få fram infanteri till främsta linjen. En del lågoddsattacker kostar, och särskilt de avskurna ryssarna sydöst om Smolensk biter ifrån sig.

Poängen står just nu på German Major Victory, men många av poängrutorna ligger skakigt till och det är svårt att föreställa sig att man får behålla allt efter panzer withdrawal.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Vid slutet av omgång 7. Ryssen har faktiskt inte så mycket kvar att motanfalla med, och man är ju inte heller sugna på att nöta på pansarförband som försvinner av sig själva, men i södern kan man i alla fall pressa tysken och ta tillbaka två municipalsamhällen.

Elias Nordling

Och där sker tillbakadragandet i början av omgång 8. Plötsligt ser tyskarna inte lika kaxiga ut längre.

Elias Nordling

Efter tyskens omgång 8. De har verkligen inte mycket kvar att anfalla med men de tänker i alla fall inte ge upp Roslavl utan en fajt. Infanteriets framryckning i syd är ett sorgligt kapitel med ständigt dåliga slag, men de tog i alla fall en VP-ruta till slut, det får de nog vara nöjda med.

Elias Nordling

Läget i början av omgång 9. Armeerna står som två vingliga boxare som bankat sönder varandra. Ryssen känner att han skulle kunna krossa tysken fullständigt om han bara hade mer att ge. Nu räcker det i alla fall till anfall på två punkter.

Poängställningen ligger på German Minor Victory, med bara ett par tätorters marginal åt ena eller andra hållet.

Elias Nordling

Efter tysk omgång nio. Tyskarna tar återigen tillbaka Roslavl, och gör i övrigt en del defensiva anfall som syftar till att reducera den sovjetiska anfallsförmågan. Man har tur med flyget som orsakar stor skada denna gång.

Elias Nordling

Läget inför sista omgången. Ryssen lyckas inte ta tillbaka Roslavl denna gång, men i gengäld tar man Yelnya och en by längs vägen mot Smolensk. Poängställningen säger German Minor Victory, men det är små marginaler till sovjetisk seger.

Elias Nordling

Efter tyskens sista omgång. Man lyckas ta tillbaka Safonovo, men misslyckas i ett långskott att ta tillbaka Yelnya. Fortfarande liten tysk seger på poäng...

Elias Nordling

och där blåses matchen av. Ryssen siktar in sig på tre städer och tar två av dem för 4 poäng. Slutpoängen blir 24 poäng, Soviet Minor Victory. Historiskt resultat är oavgjort på 22 poäng. Tight alltså.

Elias Nordling

Nu börjar det felmeddela sig igen. Det är som det gör det när jag laddat upp för mycket bilder på för kort tid.

Elias Nordling

Dödhögarna. Observera att det har plockats 29 enheter ur den ryska högen som replacements också. Är det SCS så är det.

Elias Nordling

Så vad tyckte jag? Å ena sidan lätt, fartfyllt och balanserat. Å andra sidan har jag svårt att köpa abstraktionen när majoriteten av spelpjäserna ligger i dödhögen när partiet är slut. Vi vet ju att fälttåget fortsätter.

Stridstabellen känns lite fånig, slår man bra blir det fler step losses än man någonsin ser i en stack, även om man anföll med 1:1. Men spelet är tillräckligt opretentiöst för att jag inte ska bli lika provocerad av det som i de mer ambitiösa SCS-spelen. Det känns lite som ett tidningsspel, vilket det också är.

Jag ger det en 3 av 5. Jag hade kul och jag kan tänka mig att spela igen, men jag känner inget omedelbart sug efter ett nytt försök när jag är klar.

aegneus

Skulle vara intressant att se dig spela Panzergruppe Guderian och jämföra. Det ser väldigt likt ut i väldigt mycket.

Elias Nordling

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 12 december 2022 kl. 19:12:49Skulle vara intressant att se dig spela Panzergruppe Guderian och jämföra. Det ser väldigt likt ut i väldigt mycket.

:up:
Ola Palmquist. Spelar nu: Consim Press Beda Fomm, därefter GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.