Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av BCS Panzers last stand

Startat av Fredrik H, 11 januari 2023 kl. 20:27:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jaha, med en tung suck så angör jag nu garderoben som leder till Deans Narnia. Jag behöver slita lite på den rejäla investering som PLS ändå innebar. Kul ändå att seriens första spel heter Last blitzkrieg och att man som fjärde spel i serien gör ett spel om en tysk offensiv av ungefär samma storlek en månad efter den sista... Vem tänkte att spelet skulle heta Panzers last stand? Jag vet inte. Det är i alla händelser ett spel om striderna i och, framför allt, utanför Budapest 1945.

Jag valde ett scenario som såg lagom stort ut. Två SS-divisioner och två infanteridivisioner ska slå sig igenom två sovjetiska pansarformationer och tre infanteriformationer för att sedan slå sig fram till Budapest. Kommer man dit är väl kriget vunnet eller något åt det hållet. Fem dagar (turns) har man på sig. 

SS-divisionerna (3rd SS och 5th SS) är emellertid slitna. Väldigt slitna. Deras totalt fyra pansarbataljoner innehåller totalt fyra steps! Vi pratar ett par plutoner här. Ryssarna är fler och inte direkt sämre heller. Vi får se hur det går. Det hela är mest ett sätt för mig att återbekanta mig med systemet och jag tänkte att gör jag en replay av det är det större sannolikhet för att det blir gjort.

Jag har naturligtvis redan svurit över The Gamers grafik och monumentala ovilja att göra något så enkelt som set up till en behaglig upplevelse. Varför måste man skriva att den 62:a divisionen ska ha 57: AT-bataljonen attachad men inte skriva vilka värden den ska ha - så man måste leta igenom 100 stycken independent-brickor. Gång på gång. Helt poänglöst. Nu är det gjort. Ska bara skumma igenom lite regler. 

Fredrik H

Turn 1. Det finns specialregler beträffande aktiveringar i PLS, alla får inte aktivera och man måste prioritera sina aktiveringar (surge, tier 1, tier 2 och response). Det blir ytterligare ett lager i beslutsfattandet och jag tror att det kan vara roligt i multispelarsituationer. Här prioriteras förstås SS-pansardivisionerna, ryssarna får bara aktivera 3 av fem divisioner. Det är svåra val. De divisioner som inte aktiveras får i alla fall ta bort fatigue. Alltid något.

Den tyska offensiven började bedrövligt. 3rd SS (Totenkopf) lyckades bara få en halv aktivering. Det innebär färre artilleriinsatser, mindre offensivkraft och halv förflyttning. Divisionens Tigerbataljon leder attacken, men man springer på JSII och i en duell slår de båda förbanden sig trötta och måste hem till depå ett par dagar. Ytterligare en pansarbataljon byter förluster med ryssarna, men tar sig ingenstans. Det blir ingen andra aktivering.

Jag funderade på att starta om, men intalade mig att jag spelar för att få slå i regelboken och då behövs inga spektakulära inledningar.

18Tk-kåren skulle nu slå tillbaka de fascistiska horderna. Man har övertag i antal och i princip kvalitativ paritet. SS ska få smaka på lite finfina granater från arbetarnas paradis... Men jag slår 3 (2D6) på SNAFU-tabellen! Med modifikationer så innebär det ingen aktivering. Någon smuttade på vodkan redan före lunch, eller så var man så tagen av att tyskarna inte avancerade en enda kilometer så man kände sig nöjda. Antiklimax.

5th SS (Wiking) genomförde sedan en otroligt elegant anfallsrunda i vilken man slog ut tre fientliga gardesbataljoner och man lyckades sedan få upp mekaniserat infanteri längs vägen för både 62nd Gd och 18TKC:s underhåll! Båda supplybrickorna kastades bakåt, övergick i ghost-mode och 62nd fick sin Main Supply Route (MSR - Dean gillar förkortningar och dessutom gillar han att sätta egna ord på saker - Ghost mode är kanske inte den militära termen) avskuren. Wiking fick två aktiveringar och mötte infanteri som inte var nedgrävt. Pansar är fullkomligt överlägset i både tempo och eldkraft under de omständigheterna.

62nd Gd misslyckas med aktiveringen och har inga möjligheter att återskapa sin underhållslinje i nuläget. Utan underhåll får dom inte heller gräva ner sig, vilket hade varit bra då dom sitter på en VP-ruta (den röda tärningen markerar VP)

Vill man för övrigt få förståelse för systemets flöde kan jag inte nog rekommendera https://www.youtube.com/@thetabletopsedge
Han spelar BCS och annat och gör det på ett väldigt pedagogiskt och bra sätt. Han spelar dessutom spelet (Ardennerna) bra utifrån vad jag kan bedöma. Mycket sevärd!

Fredrik H

Vänsterflanken är lite mindre dramatisk, men det händer ändå saker. Den tyska 96 ID har en pansarbataljon på lån och använder den för att slå sig upp mot 2nd Guards Mech, vilket man lyckas med. Eftersom 2nd Mech har lite av en vilodag så blir det 10th Guards som får försöka stoppa anfallet, men det går sådär, eftersom tyska 711 ID anfaller rakt mot det ryska högkvarteret samtidigt som ryssarna försöker stoppa 96 ID. Ryssarna lider av höga fatigue-värden och får inte mycket att hända. Det hjälper heller inte att deras förband är blandade.

Överlag har tyskarna tur med fatigue, ingen division får någon. Ryssarna har ett mer normalt utfall (slåss man får man vanligen fatigue på 1-3 på en D6).

Intressant start tycker jag. Sovjeten måste ta sig i kragen om det inte ska bli ett fiasko av det här. Jag har i och för sig för mig att Stalins Sovjet var av en förlåtande natur.

Som envar kan se är det inte ett spel med fasta fronter och tydliga linjer. Framryckningar och reträtter kastar om situationen snabbt och det är ett system som man måste vänja sig lite vid innan det faller på plats.

BjornH

Najs! Har länge suktat efter att spela detta.

Fredrik H

Turn 2 och jag kan redan höra hur en tjock tant börjar ta ton. Allt går tyskens väg. SS Wiking erövrar tätorten Bicske (VP) och reducerar en gardesdivision till ett par bataljoner. Wiking är nu redo att slå mot Budapest, det är dessutom oroväckande tomt på sovjetiska förband i vägen.

SS Totenkopf byter förluster med 18Tk, men den sovjetiska kåren lyckas inte med mycket mer än att ta stryk och backa. Totenkopf erövrar VC-byn och tyskarna håller nu de tre orter som är en förutsättning för en minor victory. Att sovjeten skulle kunna ta tillbaka någon av dem känns löjligt avlägset. Den enda formation som skulle kunna göra det (18Tk) måste nu parera två SS-pansardivisioner som vill ta sig till Budapest.

Det är många intressanta beslut i systemet, men ett litet scenario kan nog avgöras av några tärningsslag, till exempel ett par 50/50-tärningar som avgör en andra aktivering.

Fredrik H

Det märkligaste den här rundan är onekligen 96 ID. Det verkar som divisionschefen Herrman Harrendorf bär på en inre pansarchef. Han slår sig fram längs vägen, får en andra aktivering och lyckas köra över 2M:s högkvarter! Den sovjetiska formationen faller bakåt i oordning och deras manöverförband tappar delvis kontakten med staben. Problemet för Herrman är att han är tvungen att rycka fram längs en väg som tämligen snabbt kommer att sakna flankskydd.

Oaktat detta så innebär det att 2 Mech inte kommer att kunna göra annat än att täcka Budapest så att fiendens infanteri inte bryter igenom. Det gläder mig att infanteri används offensivt, det var inte så vanligt i OCS vill jag minnas.

Sovjeten har en väldigt knivig situation i scenariot, framför allt beroende på att dom bara får aktivera drygt hälften av sina formationer varje turn. Det gör att den offensiva tysken hela tiden kan skapa situationer som är svåra att lösa. Det är också uppenbart att terrängen styr utvecklingen, både underhåll och framryckningsriktningar är helt beroende av vägar.   

Fredrik H

Turn tre. Fortsatt tyskt initiativ både bildligt och bokstavligt. Den 18Tk-kåren lyckas samla ihop sina spridda rester i den flaskhals som vägnätet erbjuder och 2 Mech gör samma sak ett antal kilometer därifrån. Gardesdivisionen som smiskades duktigt i början är det nu inte längre någon som bryr sig om, inte ens Stavkan besvärar sig med ett samtal till den före detta divisionschefen (vars familj snart kommer få åtnjuta Sibiriens alla fördelar).
Verkligen allt pekar på en tysk taktisk seger, men med ett par tyska dubbelaktiveringar kan det kanske bli ett genombrott mot Budapest och en större seger. Det kommer nog dock spela roll att pansardivisionerna börjar bli lite trötta, Wiking har fatigue 2 och då kan man inte riktigt räkna med fulla aktiveringar.

Det är inte sanslöst spännande, men ganska lagom för att få fundera på aktiveringar, anfallssekvenser och underhållslinjer. Som alltid är det också så att jag inte lyckas trumma igång berättelsen om vad som händer när jag spelar scenarion istället för kampanjen. Intressant att spel som "vanliga" människor skulle betrakta som långa tycker vi många gånger är för korta. I alla fall funkar jag så.

Fredrik H

Turn 4 tar spelet slut. Jag lyckas vara bättre än mig själv och spelet avgörs på sudden death. Sovjeten vann initiativet och kändes väldigt stabila. SS Wiking var i princip klara för scenariot (fatigue 3), men SS Totenkopf fick en full aktivering. Dom såg sin chans och tjongade till den 23:e infanterikåren. Vägen till Budapest öppnades och om man fick en andra aktivering så fanns det ingenting i vägen. Tärningen syns på bilden - sexan innebar att fyra motoriserade bataljoner utan problem kunde gasa in i staden. Spelet slutar där.

Scenarion får inte blodet att pumpa runt på samma sätt som helheten, men jag tror att jag ändå fick ut det jag ville. Jag tycker att BCS är Deans bästa system. Jag har en del CWB kvar, dom är också bra på det dom gör, men det vara länge sedan dom var på bordet. BCS är riktigt bra, jag tänker på rätt saker när jag spelar. Man tänker på divisioner utifrån intressanta perspektiv; hur ser logistiken ut, vilka rörliga resurser har dom och hur ser artilleristödet ut? Vid anfall måste man tänka på vilka som ska anfalla och hur dom ska få support, anfallssekvensen spelar också stor roll.
Såklart finns det saker som kan kännas märkliga, men i slutet på dagen så spelas spelet ganska nära det jag läser i mina böcker. Det är det viktigaste för mig.

aknaton

Ser kul ut. Men jag har inte vågat köpa det med tanke på minimiåldern.

panzers-last-stand.png
Henrik S Törnblom

Fredrik H

:) Äntligen en bekräftelse på vad jag och läkarkåren tycker min kropps fysiska status motsvarar i genomlevda år, 168 låter rimligt. Det går att testa spelet innan denna aktningsvärda ålder uppnåtts.

BjornH

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Trevlig läsning, as usual. Tror än så länge jag nöjer mig med de spel på temat jag redan har. Att börja samla på ett system till kanske inte är absolut nödvändigt. Just nu. Tror jag. Nog...
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 26 januari 2023 kl. 19:46:34Trevlig läsning, as usual. Tror än så länge jag nöjer mig med de spel på temat jag redan har. Att börja samla på ett system till kanske inte är absolut nödvändigt. Just nu. Tror jag. Nog...

Jag skulle tycka att det vore roligt att se vad du tycker om systemet dock. Hojta till om du har för mycket fritid i huvudstadsregionen.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.