Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Egenritad 1400-talskarta över Sverige

Startat av Ohman1, 28 januari 2023 kl. 11:15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Ohman1

Tänkte kolla om någon här har lite feed-back på en karta jag ritat. Den är tänkt att visa Sverige under 1400-talet och täcker södra Sverige inklusive Finland.

Undrar bara vad ert allmänna intryck är. Ger kartan 1400tals-känsla? Ser den någorlunda historiskt korrekt ut? Ser den ut att vara spelbar?

Bilden finns bifogad i högre upplösning längst ner. Det går att få fram den högre upplösningen via länken också, högerklicka och välja "öppna bild i ny flik" om inget annat funkar!

Svenska landskap är blå.
Dansk/Norska är röda.
Vita cirklar är städer.
Stjärnor är borgar.
Stora stjärnor är större borganläggningar/Victory locations.
Tjocka streck är "vägar".
Prickade streck är vintertida transportvägar.
Hamnar finns för sjöförflyttning.

Maglica

Snygg! Det som jag blir lite frågande inför är vägarnas utformning (mest bågar) och de moderna namnen och länsgränserna. Sträcker sig dessa verkligen ända tillbaka till 1400-talet?
Robert Maglica

Strv102r

Mycket snygg! Det är väl inte länen som är angivna, utan landskapen. Länen skulle i Västergötland vara Skaraborg och Älvsborg. Men det kompliceras av att vissa landskap bara hade ett län...
Ola Palmquist. Spelar nu:  3CGs Polar Storm, därefter ATOs Four Roads to Moscow, SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Ohman1

Tack för svar!

Strecken är inte tänkta att visa var vägar och leder verkligen gick utan är bara till för att visa mellan vilka platser man kan förflytta sina pjäser. De började som raka streck men jag ändrade de till bågar för att jag tyckte det var fult med streck dragna över sjöar och genom text.

Hade det varit snyggare med lite mer kringel-krokiga streck som ser lite mer ut som naturliga vägar?

De tjockare strecken är områden med bättre framkomlighet, källan är en studie av Eliz Lundin som går att hitta via riksarkivet: http://webbutik.riksarkivet.se/shop/25093/files/PDF/Eliz_Lundin-Sverige_i_kartskisser_och_texter_fr%C3%A5n_1550-talet.pdf

Medeltida landskapsgränser var förvånansvärt svårt att hitta källor om så jag har använt de moderna landskapsgränserna, de är fortfarande landskapsgränser dock inte de ännu modernare länsgränserna. Vad jag förstår så går de i alla fall tillbaka till typ 1600-talet.

Tar tacksamt emot källor angående medeltida landskapsgränser om du känner till något lättillgängligt!

Geografiska namn har jag testat lite olika varianter på. De som är på kartan nu är övervägande moderna och lite ohistoriska. Jag har försökt att få till någon sorts historisk flärd på en del ställen. T.ex Westerås, Upsala och Tälje (Södertälje) där jag har använt lite äldre stavning som ändå är enkel att förstå. Ulricehamn har sitt gamla namn Bogesund på kartan.

Jag försökte använda karlskrönikan som källa för stavning men medeltida svenska verkar inte ha varit särskilt konsekvent när det gäller stavning av ortsnamn så det var svårt att hitta något definitivt.

Carta Marina (https://sv.wikipedia.org/wiki/Carta_marina) har mer tidsenlig stavning. Där stavas t.ex Uppland som Vplandia och och Gotland som Gotlandia. Jag tyckte stavningar som Svdermaia (Södermanland) och Holmia (Stockholm) var lite för svårbegripliga så jag körde en lite mer modern tappning på det mesta.

Men här vill jag gärna höra åsikter! Känns de här latiniserade namnen rätt för perioden?

Ohman1

Citat från: Strv102r skrivet 28 januari 2023 kl. 14:07:27Mycket snygg! Det är väl inte länen som är angivna, utan landskapen. Länen skulle i Västergötland vara Skaraborg och Älvsborg. Men det kompliceras av att vissa landskap bara hade ett län...

Det är landskapen, det stämmer. De medeltida finska landskapen hittade jag faktiskt en ganska bra karta över på wikipedia som jag använde: https://sv.wikipedia.org/wiki/Historiska_landskap_i_Finland

De svenska gränserna verkar väldigt snåriga och diffusa.

Ett tag ville jag verkligen försöka hitta gränser för de historiska slottslänen och använda dem men där gick jag verkligen bet på överskådliga källor.

Wes

Man borde kunna hitta när städerna bytte namn. Västerås hette ju Aros, blev sen Västra Aros och Uppsala var Östra Aros.

Elias Nordling

De svenska landskapsnamnen går långt tillbaka. Men Smålannd har, som någon påpekade, aldrig varit en enda administrativ enhet. Småland som begrepp existerade på 1400-talet verkar det, men det var inte riktigt spikat, så vill du ha lite tidsfärg tycker jag att du ska ange småländrena var för sig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5land
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Wes

Kollade på Västerås på wiki

Stadens tidigaste namn var Westra Aros, Västra Aros, där Västra avser väderstreck och Aros betyder åmynning och syftar på Svartåns utlopp i Mälaren. Östra Aros (som var nuvarande Gamla Uppsalas hamn), från början bara Aros, låg vid Fyrisåns utlopp i Mälaren, och heter idag Uppsala. Orten omnämns i Florenslistan, ursprungligen från 1103, som "Arosa".[7]
Namnet förkortades under 1200-talet och första hälften av 1300-talet som væstrearoos (1331)[8] eller som Væstraaros.[9] I mitten av 1300-talet försvann det första a:et i Væstraaros och former som Wæsteraros 1356 och Wæstaros 1368 uppstod. Det långa o:et i os förkortades sedan och föll så småningom bort. Namnet skrevs under senare hälften av 1300-talet bland annat som Vestrars 1384 och Wæsterars 1396. Omkring 1400 hade långt a övergått till å och uttalen Västrå'rs och Västerå'rs uppstod.[9] Genom denna vokalförändring började under 1500-talet former med å ersätta former med a. Så är till exempel Vesterå(h)rs den vanligaste formen i Gustaf I:s registratur 1560, där även flera exempel på stavning utan r förekommer.[8] I början av 1600-talet var r helt försvunnet och namnet skrevs enbart som Västerås.

Scipio

Det bästa verket som jag har kommit över på ämnet heter "Scandinavia in old maps and prints - Erik Van Mingroot, Eduard Van Ermen".

Tyvärr så är det såsom du själv har hittat att även om landskapsnamnen är utskrivna på många av det gamla kartorna så är inte själva de dåvarande gränserna utmärkta och att stavningen skiljer sig från karta till karta.

Att titta på gamla kartor och hitta ett facit kan nog vara omöjligt och exakt var gränserna gick kan säkerligen också ha ändrats en del från 1400-talet tills nu.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Ohman1

Citat från: Wes skrivet 28 januari 2023 kl. 18:45:49Man borde kunna hitta när städerna bytte namn. Västerås hette ju Aros, blev sen Västra Aros och Uppsala var Östra Aros.

Det är lite svårt med gränsdragning och lämplig stavning men jag ska absolut titta på att hitta fler stavningar som ligger närmare tidsperiodens.

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 januari 2023 kl. 18:56:36De svenska landskapsnamnen går långt tillbaka. Men Smålannd har, som någon påpekade, aldrig varit en enda administrativ enhet. Småland som begrepp existerade på 1400-talet verkar det, men det var inte riktigt spikat, så vill du ha lite tidsfärg tycker jag att du ska ange småländrena var för sig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5land

Ja, jag är ju en sån som tycker att kartan ska förmedla känslan för tidsperioden och en mer fragmenterad geografi kanske är precis vad som behövs för illustrera 1400-talets politiska oreda.

Citat från: Scipio skrivet 29 januari 2023 kl. 22:03:28Det bästa verket som jag har kommit över på ämnet heter "Scandinavia in old maps and prints - Erik Van Mingroot, Eduard Van Ermen".

Tyvärr så är det såsom du själv har hittat att även om landskapsnamnen är utskrivna på många av det gamla kartorna så är inte själva de dåvarande gränserna utmärkta och att stavningen skiljer sig från karta till karta.

Att titta på gamla kartor och hitta ett facit kan nog vara omöjligt och exakt var gränserna gick kan säkerligen också ha ändrats en del från 1400-talet tills nu.

Jag tackar för tipset! Ska försöka få tag på den inom kort.