Replay av Compass Games Bloody Retribution; The Battle of Inkerman

Startat av Strv102r, 1 mars 2023 kl. 08:19:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Alma kör vi detta. Alma resulterade ju i att de allierade kunde påbörja belägringen av SEVASTOPOL. De följande slagen handlade om ryska försök att bryta belägringen. Inkerman kom efter Balaclava och utkämpades i tät dimma i kuperad terräng när överlägsna ryska styrkor försökte överraska de brittiska försvaret av belägringslinjerna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  3CGs Polar Storm, därefter ATOs Four Roads to Moscow, SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Brickorna. Ikonerna har ett utseende som mer påminner om Krimkriget än de på Almas brickor som mer hade Napoleonkrig-vibbar.

Och, nej. Vare sig flyg eller pansarförband finns med vid Inkerman. Det är ersättnings- eller tilläggsbrickor till andra spel. Om någon har Amerika Bomber eller Bar-Lev och vill ha dem så hör av er.
Ola Palmquist. Spelar nu:  3CGs Polar Storm, därefter ATOs Four Roads to Moscow, SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Betydligt mycket mer kuperad terräng än vid Alma.

Nu är alltså ryssen, jag, offensiv. Kommer från vänster på kartan och mina mål är belägringsbatterierna i redutterna som dessutom är markerade med röda stjärnor. en i nedre del och en i fem i övre del av bilden. Kan också vinna på att få en enhet till höger kartkant.

Wes

Strv102r

Citat från: Wes skrivet  3 mars 2023 kl. 22:11:13Det där var en stökig karta

Ja, det är inte uppenbart vad som är kullar och vad som är svackor.

Nedan utgångsläget med förbanden. Två ryska divisioner, en grön och en grå.

Britterna har en mängd posteringar i kompanistorlek ute. De är de vit-röda brickorna med korslagda gevär och Union Jack.

Strv102r

Ryssarna sätter fart direkt och Lancaster Battery på kartans nedre del faller till ryssarna redan GT1.

Ryssarna fortsätter och har tur så det blir ordning förflyttning först, sedan strid även GT2. Nu knackar man på dörren till batteriet "The Barrier" längs vitvägen i övre del av bilden, men också på Home Ridge med tre batterier längre till höger längs samma vitväg.

Strv102r

GT 3 slår dock slumpen till och det blir ordningen flytta-strida detta GT. Bara de som fortfarande hade stridskontakt efter GT 2 strider kan alltså engagera fienden denna gång. Inte desto mindre faller "The Barrier till mig. The Sandbag Battery längst upp till når jag fram till, men då det inte är någon strid efter förflyttningen faller batteriet inte. I nedre delen av området övergår jag till försvar. Britterna inleder ett motanfall mot Lancaster Battery och når fram, men återerövrar det inte. Fransmännen anländer i övre delen längs vitvägen och täten står precis bakom Home Ridge. Deras enheter är tokstarka, men då alla två-steppare har 1 i värde är tappet stort för dem vid step loss.

Jag tar "The Barrier". Och The Sandbag Battery. Britterna mäktar inte med att återta Lancaster Battery. Mitt hopp om att komma upp på Home Ridge grusas dock.

Strv102r

Britterna lyckas inte ta Lancaster Battery. Men fransmännen lyckas slå sig fram till och återta The Barrier. I och för dig bara med en kvarleva av ett förband, som sitter riktigt risigt till. Men i området har de allierade övertaget och om jag skulle återta The Barrier kan de i sin tur återta det igen. The Sandbag Battery är ännu utanför de allierades räckvidd. 

Där är det slut. Operationell seger till ryssarna. Historiskt höll de inga batterier när det var över.

Det är fartfyllt och interaktivt. Men det där att man flyttar varannan bricka mellan ryss och allierad tar ju bort att framryckta med förband i bredd samtidigt, vilket inte är en bagatellartad grej. Att anfalla varannan gång får inte samma effekter upplever jag. Om man skulle prova och flytta varannan brigad/regemente?

Inte dåliga spel. Men tveksamma som simuleringar.