Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire XIII • 29/9 - 1/10 2023 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 13 mars 2023 kl. 17:15:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Citat från: Scheuer skrivet  9 oktober 2023 kl. 18:48:08
Citat från: Rydfalk skrivet  9 oktober 2023 kl. 18:11:55Ny på FFdl?
Ni som var nya nu i höstas eller i våras, tyck gärna till om det var något ni saknade i information eller mottagande.

Ni kan skicka PM till mig om ni vill.

/Mikael

Ps. Vi skulle haft namnbrickor... :(

Hej,
jo det där spelschemat var inte alldeles uppenbart hur man skulle hitta, någon snäll människa postade en länk som tur var.
Namnbrickor är en jättebra idé!
Det är mycket tid och pengar man lägger på detta. Nu blev det jättekul och lyckat för min del, men man hade önskat litet mer transparens angående vad som skulle spelas och av vem, så att man kände sig trygg med vad som skulle hända

Tar till mig!

  • Spelschemat
    Brukar skicka ut det i "bulk" till alla som anmält sig några veckor innan och sedan lägga länken till schemat här någonstans. Nu var jag krasslig ett par veckor innan FFdl så kan ha missat det denna gång...  :insecure:
    Kan försöka att ha koll på eventuella nya och skicka länken på ett mail till dem. 
  • Namnbrickorna
    Namnbrickorna kommer nästa gång!
    ...hoppas jag...  :? 
  • Transparansen
    Vi har ju kört Friendly Fire sen typ 2004 och Spelschemat tog jag fram i samband med det första Friendly Fire de luxe 2017 för att ge en samlingsbild av vad som spelades, av vem och när. Skälet var just för att vi lägger mycket pengar och tid på detta och ge en bättre chans att hitta något att spela.
    Annars är det i diskussionerna här på forumet som det bestäms vad som spelas. Det kan kanske vara tufft för nya - och andra kan jag tänka mig? - att få gehör för sina spelönskemål. Mer transparens vet jag inte om jag kan ordna utan lämnar det lite till alla oss på forumet.-

"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

Ja det där med att bestämma vad som ska spelas är nästan det svåraste. Risken med spelkonvent generellt är att folk åker iväg med sina spelkompisar som man planerat i förväg vad man ska spela med, och en nykomling har svårt att komma med i något. Jag tycker förfarandet vi har här med diskussion och spelschema är den bästa lösningen jag varit med om för liknande event, men i slutänden hänger det ju på oss att vi diskuterar och plockar upp varandras idéer. Vi har nog alla varit med om känslan när man säger "Hej, nån som vill spela X?" och möts av kompakt tystnad.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Det blev hela kampanjen för min del, när väl tillfälle yppar sig är det svårt att inte gå all in. Men det är mycket pengar, inget snack om saken. Jag väljer att se det som att man köper sig inte bara mat och husrum utan även ett närmast zenliknande lugn som kommer av att vara borta från allt vardagligt.

Det första spelet blev Europa Universalis: the Price of Power då vi var fem som körde Medelhavsscenariot från onsdag kväll. Förhoppningen var att det skulle bli mer intensivt med mindre plats att expandera och det stämde. Spelet är kul fortfarande men det är något med det som gör att det alltid tar lite mer tid i anspråk än man vill/tror/beräknar och vi hann inte riktigt färdigt, tyvärr.

Från torsdag kväll satte vi upp Dark Valley på tre, det fanns aspiranter på fjärdeplatsen men de föll ifrån och det var lika bra det, i juni 1941 behövs inte två ryska spelare. Chit pull systemet bjöd som traditionen bjuder både på glada skratt, frustration och helomvändningar i strategiskt läge, liksom sedvanliga diskussioner om det är bättre att spela IGO-UGO på konvent som multiplayer. Stalemate i debatten. Tyskarna var oerfarna (jämfört med mina fem turns solitärt förra året) men lyckades komma ganska nära att vinna scenariot (hade 27 av 30 vp) när vi för första gången faktiskt läste vinterreglerna för första året och Wehrmacht kastade in handduken.

Insprängt under lördagen spelade vi också 1817, tågspelet med mer ekonomisk krigföringspotential än i filmen The Big Short. Eftersom vi alltid glömmer reglerna från år till år blev det sparsamt med offensivt spel även om jag försökte så gott jag kunde med viss (?) framgång. Björn, som mest erfaren satt på fyra företag mot vi andra som hade varsitt, förmodligen en indikation på läget.

En liten stund på söndagen försökte vi också spela Napoleon's Conquests, lite multiplayer-worker placement om Nappekrigen. Kuber och kort kastades fram och tillbaka och förutom att kejsaren (jag) till slut förlorade vårt stora fältslagstest när allt finstilt var läst hade spelet potential, och snyggt var det. De översatta reglerna från något språk var dock kanske inte helt fläckfria.

Som helhet ett väldigt behagligt långt veckoslut även om quizen saknades. Jag kommer tillbaka till våren men förmodligen med ett billigare alternativ.

/Björn
1914

Rydfalk

Citat från: Elias Nordling skrivet 10 oktober 2023 kl. 17:06:29"Hej, nån som vill spela X?" och möts av kompakt tystnad.

Ja, eller det som svider än mer:
"Jag är gärna med och spelar X med er andra!"
...tystnad.
"Hoppas det regnar i sommar!"