Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Strategy & Tactics Königgrätz

Startat av Strv102r, 17 maj 2023 kl. 11:20:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Fick tag på det här, så vi tar det med.
Ola Palmquist. Spelar nu: GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

brickor. Gröna preussare... varför inte mörkblå?
Ola Palmquist. Spelar nu: GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Österrikiska Utgångsläget klart. De hyfsat klart urskiljningsbara grupperna är kårerna där de blåaktiga i nordväst är den sachsiska kåren.

Preussarna gör entré efter hand.

Strv102r

Första preussiska armén gör entré i norr och engagerar den framskjutna österrikiska kårens framskjutna delar som trycks bakåt.

GT2 närmar sig preussarna den österrikiska kårens huvudlinje.

GT3 knakar denna betänkligt på både högen och vänstern, så österrikarna börjar dra ur för att besätta den avsedda just nu vakanta ställningen i arméns huvudställning som är förberedd med bröstvärn och batteriplatser.

Strv102r

Utdragningen av den framskjutna kåren är svår när preussiska 1 armén trycker på. Det blir till att backa sakta under strid.

Jag börjar framgruppera artillerireserven från sin centrala utgångsgruppering för att späcka bröstvärnen med eldrör så att mot numerärt och kvalitativt överlägsna artilleri kan slakta preussarna när dessa kastar sig framåt. Så tänker jag. Och så tänkte Benedek. Vad kan gå fel då?

I nordväst kommer Elbe-armén in och en kår rör sig i väster på en kringgång av sachsarna mot den österrikiska kavalleristyrkan som bevakar den riktningen. Den andra förstärkta kåren går rakt mot sachsarnas vänster och i en serie anfall och motanfall viker sachsarna bort från höjden.

Den centralt grupperade österrikiska reservkåren rör sig nu norrut mot luckan mellan sachsarna och den österrikiska befästa linjen.

I öster kommer täten på 2 armén, 1 gardeskåren, in och rör sig snabbt till höjden strax öster om österrikarnas befästa linje. Detta får mig att gruppera  om och bemanna bröstvärnen inför ett anfall. Delar av den sydöstra österrikiska kåren rör sig österut för att kunna falla preussarna i södra flanken om de anfaller rakt västerut.

Strv102r

1 armén närmar sig den österrikiska försvarslinjen och den vikande kåren besätter sin del av linjen. Reservartilleriet späckar grupperingarna. Elbe-armén åstadkommer inte mycket. I öster anländer 2 gardeskåren till 2 Gardeskårens gruppering. Och en ny preussisk kår anländer i sydost. Detta får de österrikiska planerna på att hota gardeskårerna i flanken att bli lite väl riskabla, så de österrikiska brigaderna i sydost dras tillbaka lite.

Strv102r

Sachsarna börjar bli pressade. Artilleriet i den österrikiska ställningens norra del jagar bort flera preussiska brigader i panik. Det preussiska gardet går inte rakt västerut in i österrikarna, utan fortsätter söderut. Klokt ur en aspekt, att slippa anfalla förberedda ställningar, men tiden går.
Ytterligare två kårer anländer bakom dem.

Sachsarna börjar kollapsa. Det är OK. Jag har en ny linje bakom dem med österrikarna. Preussiska 1 armén undviker till det yttersta att anfalla min förberedda linje, och undviker mitt starka artilleri så gott det går. Det börjar nog dra ihop sig till show down i öster...

Strv102r

Sachsarna går det dåligt för när Elbe-armén med hjälp av 1 arméns kavalleri trycker på. Första armén rör sig runt de österrikiska fortifikationerna mot 2 armén. Denna i sin tur inleder anfall mot österrikarna men får bara framgång i noterbar nivå längst i söder.

Sachsarna fortsätter att vika under hårt tryck och tar förluster. Preussiska 2 armén, och snart 1, hamrar på den österrikiska östra försvarslinjen, och visst nöter man, men än händer inget spektakulärt. I söder trycker man på, men den sista österrikiska reservkåren grupperar bakom den sakta vikande linjen. Ett GT kvar. Men det är onödigt. Preussarna är långt från segervillkoren.

Spelet i sig är snyggt, om än märkligt med gröna preussare i stället för mörkblå. När man läser reglerna känns de rimliga. Men spelet funkar inte. Stridstabellens utfall är, förutom riktigt svårformulerade och svårlästa,  för oblodiga för att preussarna ska få något gjort. Även om de vann varje enskild strid skulle österrikarna kunna ta reträtter, spara step loss, och ändå inte låta preussarna komma i närheten av segervillkoren. Ok, i GMTs Solferino blev väldigt få bataljoner helt förintade, annan skala, men det hände mer.

Något funkar inte. Synd.

Fredrik H

Ja det var synd. Slaget är intressant och jag tyckte spelet såg trevligt ut. Jag har någon gammal Command om det här, jag kanske ska gräva lite i lådorna som gud glömde.

Strv102r

Jag försökte få tag på det först, men det gick i stöpet pga snarstucken säljare på BGG.

Kanske bättre? Vad sägs om du spelar det och kör en Replay? 😉

Elias Nordling

Jag tyckte inte heller att spelsystemet, och då främst stridstabellen, funkade när jag provade det i annat spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 13 juni 2023 kl. 22:01:56Jag försökte få tag på det först, men det gick i stöpet pga snarstucken säljare på BGG.

Jag ska kolla om det är görbart. Idag, den 14 juni, är faktiskt årsdagen för krigsförklaringen Österrike - Preussen (även för Marengo och Friedland).

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 13 juni 2023 kl. 22:01:56Jag försökte få tag på det först, men det gick i stöpet pga snarstucken säljare på BGG.

Har  det hemma i låda ovh velat testa det länge

https://boardgamegeek.com/boardgame/5990/blood-iron