Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Remake av Kingmaker

Startat av Delirium, 27 maj 2023 kl. 12:58:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Det har släppts en nyutgåva av Kingmaker utan att jag hängt med på det, och det verkar som man behöver beställa direkt från UK. Dock har Alphaspel en "bevaka vid intresse" på det så om fler vill ha spelet kan det ju vara bra att vara några som pushar för billigare frakt/import (förmodat).

https://boardgamegeek.com/boardgame/371431/kingmaker

CiteraThere are four games in Kingmaker: The Royal Re-Launch:

The new Kingmaker II for 2 to 5 players, for those who prefer a shorter game with a greater variety of win conditions, including prestige gained through domination of the government, cities, and the church.
The original Classic Kingmaker for 2 to 6 players, where the only path to victory is through controlling the last crowned Royal piece.
Extended Classic Kingmaker with extra Crown and Event cards along with additional optional rules for Parliament and battles, in which dice can be used to determine whether Nobles and Royal pieces live or die.
The Solo Challenge, for solitaire play.
Musket and Pike Dual Pack, nu Edgehill.
Winter's Victory från NES

BjornH

Är det detta spel som gett upphov till utrycket kingmaker-mekanism?

aegneus

För att svara allvarligt, näe. Kingmakers har ju funnits som begrepp sedan Neville var Kingmaker 🙂

(Eller tidigare. Men det är väl han som är den förste som fått det epitetet)

Andreas Lundin

Kingmaker och till viss del Civilization från AH var de spel som jag under 80-talet "klippte mina tänder" på när det gäller krigsspel.

Men de har gjort sitt känner jag. Låt de minnena och de spelen få vila i frid.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 29 maj 2023 kl. 08:30:05Kingmaker och till viss del Civilization från AH var de spel som jag under 80-talet "klippte mina tänder" på när det gäller krigsspel.

Håller med om att Kingmaker är åldrat och inte ger så mycket, men inte Civ, AdvCiv och MegaCiv!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Det finns alltså två olika spel i nyutgåvan, så det relevanta anser jag är inte om Kingmaker som det var 1974 är ett bra spel fortfarande utan om det kan ha varit en bas för ett delvis nytt spel som är bättre (alltså Kingmaker II). Jag är beredd att testa, rosornas krig är ju ett kul tema som alla spel misslyckats med att göra bra.

The new Kingmaker II for 2 to 5 players, for those who prefer a shorter game with a greater variety of win conditions, including prestige gained through domination of the government, cities, and the church.

The original Classic Kingmaker for 2 to 6 players, where the only path to victory is through controlling the last crowned Royal piece.
Musket and Pike Dual Pack, nu Edgehill.
Winter's Victory från NES

aegneus

Jag håller helt med om att ett Kingmaker v2 med allt vad vi lärt oss om speldesign numera är en riktigt bra idé. Skall bli intressant att se hur det är!

Andreas Lundin

Citat från: thermopylai skrivet 29 maj 2023 kl. 09:49:41
Citat från: Andreas Lundin skrivet 29 maj 2023 kl. 08:30:05Kingmaker och till viss del Civilization från AH var de spel som jag under 80-talet "klippte mina tänder" på när det gäller krigsspel.

Håller med om att Kingmaker är åldrat och inte ger så mycket, men inte Civ, AdvCiv och MegaCiv!

Jag tänkte mest på Civ - inte Advanced Civ/Mega Civ/Easter- Western Empires. Höjdarlir ju!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 30 maj 2023 kl. 09:03:46Jag tänkte mest på Civ - inte Advanced Civ/Mega Civ/Easter- Western Empires. Höjdarlir ju!

:up:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."