Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_thermopylai

VK3 i nutid/nära framtid

Startat av thermopylai, 24 januari 2024 kl. 11:20:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Klart man kan göra spel om möjliga framtida konflikter. Men att använda det för att förutspå hur det skulle gå irl är vanskligt. Däremot kan man säkert göra en kul, spännande och bra spel.


Citat från: thermopylai skrivet 25 januari 2024 kl. 14:01:40
Citat från: ErikLj skrivet 24 januari 2024 kl. 15:46:53För att visa på svårigheterna att skapa spel om framtiden

Gulfkriget
Irak tar Kuwait på 2 dagar
Fem veckor flygbomardemang som snabbt uppnår luftherraväldet och hyfsat fritt kan flyga runt
100 tim markoffensiv som totalt slår den Irakiska armen med väldigt få egna förlustrer

Ukraina
Övergår snabbt till något som påminner om VK1 med mycket artilleri och lite rörlighet
Vädigt svårt för flyg att operera i närheten av LV
Båtar neutraliserade av robotar och drönare


Visst är det så. Men likväl måste vi spela på framtiden för att göra någon nytta.
Som Kennedy sa:
"We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard."

thermopylai

Citat från: Wes skrivet 24 januari 2024 kl. 22:03:34Jag tror mycket ww2 spel är dåliga på samma sätt eftersom man balanserar resultatet av slag/kampanjer och inte ingående kvalitet och stridsvärde före slaget.


Absolut är det så med historiska spel att man har en spelmodell och sen skruvar man på stridsvärden, supply med mera, för att historiskt resultat ska vara möjligt. Men alla dom där AR 5-tyskarna i OCS kanske bara slog 10+ på surprise-tabellen (internt OCS-skämt). Själv slås jag ofta av att historiskt resultat förvånansvärt ofta är statistiska uteliggare. Som Frans G Bengtsson skriver om Karl XII: "Första halvan av sin regim hade han turen med sig, andra halvan hade turen övergivit honom och han hade inget annat är otur" (fritt ur minnet). Liknande kan sägas om Hitler fram till (cirka) sommaren 1940 respektive efter.

Mer allvarligt anser jag att det går att värdera "troop quality, utbildning, moral och ledarskap" m fl "mjuka" faktorer genom analys.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Citat från: ErikLj skrivet 25 januari 2024 kl. 14:15:31Klart man kan göra spel om möjliga framtida konflikter. Men att använda det för att förutspå hur det skulle gå irl är vanskligt. Däremot kan man säkert göra en kul, spännande och bra spel.

Förutspå nej! Men att träna på problemlösning och sålla bort de uppenbart dåliga lösningarna, ja!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Citat från: thermopylai skrivet 25 januari 2024 kl. 14:23:09Som Frans G Bengtsson skriver om Karl XII: "Första halvan av sin regim hade han turen med sig, andra halvan hade turen övergivit honom och han hade inget annat är otur" (fritt ur minnet). Liknande kan sägas om Hitler fram till (cirka) sommaren 1940 respektive efter.

Känner att jag behöver förtydliga detta. Jag menar inte att det var pga otur som Hitler förlorade utan att han hade tur som en tokig i början (politisk karriär, Munchen, Polen, Norge, Fall Gul). FGB menar inte att KXII bara hade tur i början, utan att han var ett geni, som bara hade otur 1708-1718. (Jag håller inte med FGB i den frågan)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scheuer

Citat från: thermopylai skrivet 24 januari 2024 kl. 12:23:37Jag skulle inte vara ovillig att försöka designa ett sånt spel, men inte ensam utan med ett team. Frivilliga?  :lol:

Jag är på, även om du menar allvar. Det här låter kul. Jag är inne i den sista, plågsamma fasen av mitt pågående designprojekt och att börja på ett nytt projekt där allt ännu är möjligt låter härligt! Har du designat nåt innan?

thermopylai

Citat från: Scheuer skrivet 27 januari 2024 kl. 13:28:28
Citat från: thermopylai skrivet 24 januari 2024 kl. 12:23:37Jag skulle inte vara ovillig att försöka designa ett sånt spel, men inte ensam utan med ett team. Frivilliga?  :lol:

Jag är på, även om du menar allvar. Det här låter kul. Jag är inne i den sista, plågsamma fasen av mitt pågående designprojekt och att börja på ett nytt projekt där allt ännu är möjligt låter härligt! Har du designat nåt innan?

Har designat spel på jobbet "som inte finns på marknaden". Ett par opublicerade hobby-projekt. Var game developer åt en annan designer för https://boardgamegeek.com/boardgame/13981/world-war-combined-arms-1939-1945
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

ErikLj

Citat från: thermopylai skrivet 25 januari 2024 kl. 14:25:03
Citat från: ErikLj skrivet 25 januari 2024 kl. 14:15:31Klart man kan göra spel om möjliga framtida konflikter. Men att använda det för att förutspå hur det skulle gå irl är vanskligt. Däremot kan man säkert göra en kul, spännande och bra spel.

Förutspå nej! Men att träna på problemlösning och sålla bort de uppenbart dåliga lösningarna, ja!
Träna på problemlösning, stabsrutiner, fatta beslut, ja.

Men, för att hitta lösningar, utvärdera organsiation, strukturer, matriel, handlingalternativ behöver avdömningsmodellerna vara hyfsat bra.

Om man tex tar väldigt mycket från första Gulfkriget, snabbt förlopp, mekförband gäller, så blir det lätt att man bygger upp nästa systemgeneration fel. Låga ammuitionsreserver för artilleriet, pjäser designade för begränsat antal skott, få resurser för fältarbeten osv.   

Erik

Scheuer

Citat från: thermopylai skrivet 29 januari 2024 kl. 19:03:46Har designat spel på jobbet "som inte finns på marknaden". Ett par opublicerade hobby-projekt. Var game developer åt en annan designer för https://boardgamegeek.com/boardgame/13981/world-war-combined-arms-1939-1945

Men perfekt! Då är det bara att tuta och köra.

thermopylai

Jag tänkte att jag startar en discord-grupp eller en annan tråd för designdiskussioner. Återkommer.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."